Lista kluczowych umiejętności dzieci od 2 miesiąca życia do 5 lat
Umiejętności dziecka w wieku 2 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Uspokaja się, gdy ktoś do niego mówi lub go odbiera
- Patrzy na twoją twarz
- Wydaje się szczęśliwy, że cię widzi
- Uśmiecha się, gdy do niego mówisz lub uśmiechasz się
Rozwój komunikacyjny:
- Wydaje dźwięki inne niż płacz
- Reaguje na głośne dźwięki
Rozwój poznawczy:
- Obserwuje cię, gdy się poruszasz
- Patrzy na zabawkę przez kilka sekund
Rozwój fizyczny
- Trzyma głowę, gdy leży na brzuchu
- Porusza rękami i nogami
- Otwiera dłonie (na krótko)
Umiejętności dziecka w wieku 4 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Uśmiecha się sam, aby zwrócić twoją uwagę
- Chichocze (jeszcze nie pełny śmiech), gdy próbujesz ją rozśmieszyć
- Patrzy na ciebie, porusza się lub wydaje dźwięki, aby przyciągnąć lub zatrzymać twoją uwagę
Rozwój komunikacyjny:
- Wydaje dźwięki jak „oooo”, „aahh” (głużenie)
- Wydaje dźwięki, gdy z nim rozmawiasz
- Odwraca głowę w kierunku dźwięku twojego głosu
Rozwój poznawczy:
- Otwiera usta, gdy widzi pierś lub butelkę
- Z zainteresowaniem patrzy na swoje dłonie
Rozwój fizyczny:
- Trzyma głowę stabilnie bez podparcia, gdy jest u ciebie na rękach
- Trzyma zabawkę, kiedy wkładasz mu ją do ręki
- Macha zabawkami
- Podnosi ręce do ust
- Unosi się na łokciach/przedramionach na brzuchu
Umiejętności dziecka w wieku 6 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Poznaje bliskie osoby
- Lubi patrzeć na siebie w lustrze
- Śmieje się
Rozwój komunikacyjny:
- Na zmianę z tobą wydaje różne dźwięki
- Wystawia język
- Wydaje piszczące dźwięki
Rozwój poznawczy:
- Wkłada zabawki i inne przedmioty do ust, aby je zbadać
- Sięga po zabawkę, którą chce
- Zamyka usta, żeby pokazać, że nie chce więcej jedzenia
Rozwój fizyczny:
- Przekręca się z brzucha na plecy
- Unosi się na wyprostowanych ramionach na brzuchu
- Opiera się na rękach, aby się podeprzeć podczas siedzenia
Umiejętności dziecka w wieku 9 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Jest nieśmiały, boi się obcych
- Pokazuje mimiką radość, smutek, złość i zaskoczenie
- Reaguje na swoje imię
- Reaguje, gdy wychodzisz (patrzy, wyciąga ręce lub płacze)
- Uśmiecha się lub śmieje, gdy grasz z nim w "a ku-ku"
Rozwój komunikacyjny:
- Wydaje wiele różnych dźwięków, takich jak „mamamama” i „bababababa”
- Podnosi ramiona, gdy chce, abyś wzięła je na ręce
Rozwój poznawczy:
- Szuka przedmiotów, które znikną z pola widzenia (takich jak łyżka lub zabawka)
- Uderza o siebie zabawkami
Rozwój fizyczny:
- Samo przyjmuje pozycję siedzącą
- Przenosi rzeczy z jednej ręki do drugiej
- Używa palców do przesunięcia jedzenia w swoją stronę
- Siedzi bez podparcia
Umiejętności dziecka w wieku 12 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Gra z tobą w gry, jak "kosi kosi łapki"
Kamienie milowe w zakresie języka/komunikacji
- Robi „pa pa”
- Mówi „mama” i „tata”
- Rozumie „nie” (zatrzymuje się na chwilę lub zatrzymuje, gdy to mówisz)
Rozwój poznawczy:
- Wkłada coś do pojemnika, np. zabawki do pudełka
- Szuka rzeczy, które chowasz w czasie zabawy, np. zabawkę pod kocem
Rozwój fizyczny:
- Podciąga się, by wstać
- Chodzi, trzymając się mebli
- Pije z kubka bez pokrywki, jeśli mu go trzymasz
- Chwyta rzeczy kciukiem i palcem wskazującym, na przykład małe kawałki jedzenia
Umiejętności dziecka w wieku 15 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Naśladuje inne dzieci podczas zabawy, na przykład wyciąga zabawki z pojemnika, gdy robi to inne dziecko
- Pokazuje na coś, co chce ci pokazać
- Klaszcze, gdy jest podekscytowany
- Tuli lalki lub misie
- Okazuje uczucia (przytula lub całuje)
Rozwój komunikacyjny:
- Próbuje wypowiedzieć jedno lub dwa słowa oprócz „mama” lub „tata”, np. „pam” dla piłki lub „hau” dla psa
- Patrzy na znajomy przedmiot, jeśli go nazywasz
- Podąża za wskazówkami podawanymi zarówno gestem, jak i słowami. Na przykład daje ci zabawkę, kiedy wyciągasz rękę i mówisz: „Daj mi zabawkę”.
Rozwój poznawczy:
- Próbuje używać rzeczy we właściwy sposób, np. telefonu, kubka lub książki
- Układa co najmniej dwa małe przedmioty, takie jak klocki
Rozwój fizyczny:
- Sam robi kilka kroków
- Używa palców, aby jeść
Umiejętności dziecka w wieku 18 miesięcy
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Oddala się od ciebie, ale stara się upewnić, że jesteś blisko
- Potrafi pokazać ci coś ciekawego
- Wyciąga ręce, abyś je umył
- Przegląda z tobą kilka stron w książce
- Pomaga ubrać się, wkładając rękę przez rękaw lub podnosząc stopę
Rozwój komunikacyjny:
- Wypowiada trzy lub więcej słów oprócz „mama” lub „tata”
- Wykonuje jednoetapowe wskazówki bez żadnych gestów, na przykład daje ci zabawkę, gdy mówisz „Daj mi”.
Rozwój poznawczy:
- Naśladuje twoje zachowania, takie jak zamiatanie
- Bawi się zabawkami w prosty sposób, np. pcha autko
Rozwój fizyczny:
- Idzie bez trzymania się nikogo ani niczego
- Rysuje bazgroły na kartce
- Pije z kubka bez pokrywki (choć czasami rozlewa płyn)
- Je sam palcami
- Próbuje użyć łyżki
- Wspina się i schodzi z kanapy lub krzesła bez pomocy
Umiejętności dziecka w wieku 2 lat
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Reaguje na czyjeś emocje, np. jest smutny, gdy ktoś płacze
- Patrzy na twoją twarz, aby zobaczyć, jak zareagujesz w nowej sytuacji
Rozwój komunikacyjny:
- Pokazuje obrazki w książce, gdy pytasz, na przykład „Gdzie jest niedźwiedź?”
- Łączy co najmniej dwa słowa, np. „Więcej mleka”.
- Umie pokazać co najmniej dwie części ciała, gdy poprosisz
- Używa więcej gestów niż tylko machanie i wskazywanie, np. przesyłanie buziaka lub kiwanie głową tak
Rozwój poznawczy:
- Trzyma coś w jednej ręce, podczas gdy drugą ręką robi cos innego, np. otwiera pojemnik
- Próbuje używać przełączników, pokręteł lub przycisków na zabawce
- Bawi się więcej niż jedną zabawką w tym samym czasie, np. układa plastikowe jedzenia na talerzu i karmi lalkę
Rozwój fizyczny:
- Kopie piłkę
- Wchodzi (nie wspina się) po kilku schodach z pomocą lub bez
- Je łyżką
Umiejętności dziecka w wieku 2,5 roku
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Bawi się obok innych dzieci, a czasem z nimi
- Pokazuje, co potrafi, mówiąc: „Patrz na mnie!”
- Wykonuje proste czynnościami, gdy wydajesz polecenia, np. układa zabawki, gdy mówisz: „Czas sprzątania”.
Rozwój komunikacyjny:
- Mówi około 50 słów
- Mówi co najmniej dwa słowa z jednym słowem akcji, np. „Biegnie piesek”
- Nazywa rzeczy w książce, gdy wskazujesz i pytasz: „Co to jest?”
- Mówi słowa takie jak „ja” lub „my”
Rozwój poznawczy:
- Używa zabawek do udawania, na przykład karmi klockiem lalkę
- Umie rozwiązać proste problemy, np. wejść na stołek, aby do czegoś sięgnąć
- Wykonuje dwuetapowe instrukcje, takie jak „Odłóż zabawkę i zamknij drzwi”.
- Zna co najmniej jeden kolor, na przykład wskazuje na czerwoną kredkę, gdy pytasz „Która z nich jest czerwona?”
Rozwój fizyczny:
- Naciska klamkę lub odkręca zakrętkę słoika
- Sam zdejmuje ubrania, np. luźne spodnie lub rozpiętą kurtkę
- Skacze na obie stopy
- Przewraca strony książki, gdy mu czytasz
Umiejętności dziecka w wieku 3 lat
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Uspokaja się w ciągu 10 minut po tym, jak je zostawisz w przedszkolu
- Zauważa inne dzieci i dołącza do nich do zabawy
Rozwój komunikacyjny:
- Prowadzi dialog przynajmniej 2-3 zdaniowy
- Pyta „kto”, „co”, „gdzie” lub „dlaczego”, np. „Gdzie jest mama/tata?”
- Mówi, co dzieje się na obrazku lub książce, gdy zostaniesz zapytany
- Mówi jak ma na imię
- Mówi na tyle dobrze, by inni mogli je zrozumieć
Rozwój poznawczy:
- Rysuje kółko, kiedy pokazujesz mu jak
- Unika dotykania gorących przedmiotów, takich jak kuchenka, gdy ostrzegasz, że się oparzy
Rozwój fizyczny:
- Umie nawlekać na sznurek przedmioty, takie jak duże koraliki lub makaron
- Ubiera się sam, np. luźne spodnie lub kurtkę
- Używa widelca
Umiejętności dziecka w wieku 4 lat
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Podczas zabawy udaje, że jest kimś innym (nauczycielem, superbohaterem, psem)
- Prosi, aby pobawić się z dziećmi, jeśli nikogo nie ma w pobliżu, na przykład „Czy mogę bawić się z Olą?”
- Pociesza innych, którzy są zranieni lub smutni, np. przytula płaczącego przyjaciela
- Unika niebezpieczeństw, takich jak skakanie z dużych wysokości na placu zabaw
- Lubi pomagać rodzicom w wykonywaniu ich obowiązków, np. sypie mąkę do miski
- Zmienia zachowanie w zależności od tego, gdzie się znajduje (w przedszkolu, bibliotece, na placu zabaw)
Rozwój komunikacyjny:
- Mówi zdania z co najmniej czterema słowami
- Mówi kilka słów z piosenki, historii lub rymowanki
- Mówi o przynajmniej jednej rzeczy, która wydarzyła się w ciągu dnia, na przykład „Grałem w piłkę nożną”.
- Odpowiada na proste pytania, takie jak „Po co ci kurtka?” lub „Do czego służy kredka?”
Rozwój poznawczy:
- Wymienia kilka kolorów przedmiotów
- Opowiada, co będzie dalej w znanej historii
- Rysuje osobę z trzema lub więcej częściami ciała
Rozwój fizyczny:
- Umie łapać dużą piłkę
- Nakłada sobie jedzenie lub nalewa wodę pod nadzorem osoby dorosłej
- Odpina niektóre przyciski w kurtce
- Trzyma kredkę lub ołówek między palcami i kciukiem (nie całą dlonią)
Umiejętności dziecka w wieku 5 lat
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Przestrzega zasad gry lub gra na zmianę podczas grania z innymi dziećmi
- Śpiewa, tańczy lub gra na zabawkowych instrumentach
- Wykonuje proste prace domowe, takie jak dopasowywanie skarpetek lub sprzątanie ze stołu po jedzeniu
Rozwój komunikacyjny:
- Opowiada historię, którą usłyszał lub wymyślił składającą z co najmniej dwóch wydarzeń. Na przykład kot utknął na drzewie, a strażak go uratował
- Odpowiada na proste pytania dotyczące książki lub opowiadania po jego przeczytaniu
- Utrzymuje rozmowę z więcej niż trzema wymianami zdań
- Używa lub rozpoznaje proste rymy (lot-kot, kotek-płotek)
Rozwój poznawczy:
- Liczy do 10
- Nazywa niektóre liczby od 1 do 5, gdy na nie wskażesz
- Używa słów o czasie, takich jak „wczoraj”, „jutro”, „rano” lub „w nocy”
- Podczas aktywności skupia uwagę przez 5 do 10 minut. Na przykład w czasie opowiadania lub tworzenia obrazków
- Nazywa niektóre litery, gdy na nie wskazujesz
Rozwój fizyczny:
- Przyciska niektóre przyciski
- Podskakuje na jednej nodze