Niebezpieczne zdarzenie w Krakowie. 90-latek potrącił matkę z dzieckiem
W poniedziałek, 4 marca 2024 roku w Krakowie doszło do awarii systemu sterowania ruchem drogowym. W konsekwencji przestała działać sygnalizacja świetlna między innymi na alejach Pokoju i Jana Pawła II oraz na rondach Czyżyńskim, Grzegórzeckim i Mogilskim. Zarząd Dróg Miasta Krakowa wystosował apel o zachowanie szczególniej ostrożności. W szczególności po tym, jak o poranku w okolicach skrzyżowania ulic Bora-Komorowskiego z Wiślicką doszło do bardzo poważnego zderzenia.
W tym miejscu również nie działała sygnalizacja świetlna. 90-letni mężczyzna kierujący pojazdem nie ustąpił pierwszeństwa pieszym i potrącił na przejściu kobietę z dzieckiem. Oboje zostali przewiezieni do szpitala z obrażeniami kończyn. Na chwilę obecną, według wstępnych informacji, życiu żadnego z nich nie zagraża niebezpieczeństwo. Policja poinformowała natomiast, że 90-letni kierowca był w pełni trzeźwy.
Obowiązkowe badania dla seniorów? Unia Europejska z nowymi przepisami
Do tej pory w Polsce seniorzy nie musieli przechodzić żadnych dodatkowych badań lekarskich, by móc siadać za kierownicą. Wyjątkiem byli kierowcy zawodowi oraz osoby ze stwierdzonymi schorzeniami. Teraz jednak Unia Europejska chce wprowadzić obowiązkowe badania lekarskie dla wszystkich kierowców powyżej 65. roku życia. Mają oni zostać zobowiązani do zgłoszenia się na badania, które potwierdzą lub wykluczą ich zdolność do prowadzenia pojazdu. Według ekspertów UE seniorzy mogą stanowić - wraz z młodymi kierowacami - największe zagrożenie na drogach. Nie chodzi tu jednak o brawurę czy brak doświadczenia, a o zaburzenia koncentracji i słabszy refleks.
Komisja Europejska ma w planach wprowadzenie obowiązkowych badań dla osób, które ukończyły 65, rok życia i wciąż chcą kierować pojazdami. Celem badań będzie wykrycie możliwych problemów z pamięcią, koordynacją ruchową czy koncentracją. Według tych regulacji takie testy miałyby być przeprowadzane co dwa lata, a po 75. roku życia nawet co roku. Co więcej, prawo jazdy dla seniorów miałoby być ważne przez maksymalnie pięć lat. Po tym czasie każdy z nich zobowiązany byłby przejść badania oceniające stan psychofizyczny lub ponownie podejść do testu na prawo jazdy. Zwolennicy takich rozwiązań, jako dowód przedstawiają Danię, Szwajcarię i Hiszpanie, gdzie takie rozwiązania już funkcjonują.