Aplikacja RESQL to narzędzie stworzone przez psychologów z Uniwersytetu SWPS, jak i pedagogów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz szkoleniowców.
Głównym zadaniem systemu jest wsparcie szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej.
Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, aplikacja jest już dostępna w trzech wersjach językowych – polskim, ukraińskim i rosyjskim.
Czytaj również: Agresja w szkole: czy to już agresja, czy jeszcze wybryki?
Przemoc w polskich szkołach
Według danych przemoc rówieśnicza dotyczy już około 35% uczniów w Polsce. Mowa tu nie tylko o dręczeniu fizycznym, ale również psychicznym. Dzieci potrafią niszczyć mienie swoich kolegów, wyśmiewać, podkopywać ich pewność siebie i wyzywać.
W dzisiejszych czasach przemoc dotyczy również mediów społecznościowych, a więc szykanowania w sieci. Trudno się więc od niej odciąć wracając po prostu do domu.
Badania pokazują, że zaledwie 20% incydentów związanych z przemocą jest zgłaszanych do nauczycieli. To mało, a nawet chciałoby się powiedzieć, że bardzo mało. Przyczyną może być strach, że oprawca dowie się, że zgłoszono na niego skargę, albo fakt, że i tak nauczyciele nic z tym nie zrobią.
Uczniowie boją się odwetu, nie chcą być donosicielami lub skarżypytami.
Nieodpowiednia reakcja ze strony pedagogów rodzi brak zaufania do całej instytucji, którą jest szkoła. Co więcej, oprawcy czują się wówczas bezkarni i jeszcze chętniej dręczą słabszych, którzy nie potrafią się im przeciwstawić.
Czym jest RESQL i jakie jest jego działanie?
Jak możemy przeczytać na stronie Uniwersytetu SWPS, aplikacja pozwala na anonimowe zgłaszanie przemocy przez uczniów, skąd trafia bezpośrednio do nauczyciela. Dzięki temu cała komunikacja odbywa się na poziomie aplikacji.
Dziecko, które chce zgłosić problem, nie musi się obawiać, że zostanie zauważone przez kolegów na rozmowie z pedagogiem.
Jeżeli uczeń wcześniej wstydził się lub bał poinformować dorosłych w rozmowie bezpośredniej, że jest świadkiem lub ofiarą przemocy, teraz może to zrobić za pomocą swojego telefonu.
Aplikacja jest wyposażona w materiały, które ułatwiają reagowanie po otrzymaniu zgłoszenia. Co więcej, RESQL umożliwia korzystanie ze scenariuszy lekcji na temat przemocy w szkole. Zostały one przygotowane przez psychologów i pedagogów, jako wsparcie dla nauczycieli.
Uczniowie z kolei mogą czytać materiały na temat przemocy rówieśniczej, które są dostępne w aplikacji RESQL w trzech wersjach językowych – polskim, ukraińskim i rosyjskim.
Już pół miliona uczniów z Ukrainy w polskich szkołach
Według najnowszych informacji Centrum Prasowego Uniwersytetu SWPS od września w polskich szkołach naukę rozpocznie nawet pół miliona uczniów z Ukrainy.
Rodzi to potrzeby, aby ułatwić relacje między uczniami i umożliwić zgłaszanie wszelkich incydentów każdej ze stron.
Jak podkreślają psychologowie i pedagodzy, różnice kulturowe mogą prowadzić do odmiennych interpretacji pewnych zachowań. Mogą one wywoływać poczucie dyskomfortu, niezrozumienie rówieśników, ale również uczucie zagrożenia.
Dr Małgorzata Wójcik, psycholog z Uniwersytetu SWPS w Katowicach i główny ekspert merytoryczny w RESQL, zwróciła uwagę, że zachowania rówieśnicze w polskiej szkole, mogą być odbierane przez ukraińskie dzieci jako nieprzychylne.
„Sposób komunikacji z nauczycielami, oczekiwania i obowiązki uczniów mogą być źródłem nieporozumień i ogromnych trudności. Dlatego staramy się wspierać szkoły w tworzeniu bezpiecznych systemów komunikacji i zgłaszania niepożądanych sytuacji w grupie rówieśniczej lub innych problemów, z którymi mogą borykać się uczniowie i uczennice zarówno polscy, jak i ukraińscy" – wyjaśnia dr Wójcik.
Nie bądźmy bierni — reagujmy
Kierownik całego projektu – psycholog dr Radosław Kaczan z Uniwersytetu SWPS – podkreśla, jak ważne jest informowanie o sytuacjach, w których dochodzi do przemocy.
„Pamiętajmy, że aby walczyć z przemocą, należy się jej przede wszystkim przeciwstawiać. Przemoc nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi jej doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki z tym zjawiskiem.”
Zobacz także: Bullying w szkole, czyli przemoc i agresja wśród dzieci