Dla każdego rodzica bezpieczeństwo jego dziecka jest priorytetem. Oczywiście, rozmawiamy z naszymi dziećmi na temat zagrożeń, uczymy ich, jakie zachowania są właściwe i mamy nadzieję, że będą umieć odpowiednio zachować się w sytuacjach niebezpiecznych. Jednakże, jak pokazują liczne badania i eksperymenty społeczne, teoria to często za mało. Dzieci, mimo zdobytej wiedzy, mogą reagować na zagrożenia zupełnie inaczej, niż oczekujemy.
Bezpieczeństwo dzieci. Potrzeba zajęć praktycznych
Eksperymenty społeczne przeprowadzane w różnych krajach dowodzą, że istnieje potrzeba nauki praktycznych umiejętności związanych z bezpieczeństwem. Oczywiście, regularne rozmowy z dziećmi na ten temat są ważne, ale w sytuacjach rzeczywistych większość dzieci może zachowywać się inaczej, niż to sobie wyobrażamy. Dlatego coraz więcej rodziców decyduje się na wprowadzenie zajęć praktycznych, na których dzieci uczą się prawidłowej oceny sytuacji i właściwego zachowania.
Jedną z głównych zalet zajęć praktycznych jest to, że dzieci uczą się w realnych sytuacjach, jak reagować na zagrożenia. Oto kilka powodów, dla których tego typu zajęcia są doskonałym pomysłem:
Wdrożenie ostrożności i czujności: Zajęcia praktyczne uczą dzieci, jak być ostrożnymi i czujnymi w kontaktach z nieznajomymi. Dzięki nim dzieci zyskują pewność siebie i umiejętność rozpoznawania potencjalnych zagrożeń.
Symulacje różnych sytuacji: Podczas zajęć praktycznych dzieci uczą się, jak radzić sobie w różnych sytuacjach. Dzięki temu unikamy skrajnych reakcji, które mogłyby być niebezpieczne.
Nie obciąża rodziców: Prowadzenie zajęć przez inną osobę niż rodzic ma tę zaletę, że dzieci bardziej skupiają się na nauce. Dodatkowo, dzieci nie myślą, że za każdym razem, gdy pojawia się sytuacja z nieznajomym, rodzice stoją za tym.
- Na zajęciach rozwijamy nasze dzieci psycho-motorycznie poprzez gry i zabawy, ale również robimy bardzo poważne rzeczy z zakresu taktyki Krav Maga. Na załączonym filmie Igi pokazuje jak należy się zachować gdy zaczepia nas obca osoba dorosła, która próbuję nawiązać kontakt z naszym podopiecznym. - czytamy w poście @szlachta_pracuje na Instagramie.
Dlaczego takie zajęcia nie są standardem w szkołach?
Jednym z pytań, które warto postawić, jest: dlaczego takie zajęcia nie są standardem w szkołach? Czy naprawdę zajęcia rytmiki czy w-f są ważniejsze od nauki bezpieczeństwa? Wielu rodziców uważa, że taki program edukacyjny powinien być wprowadzony do szkół, aby każde dziecko miało dostęp do praktycznej nauki z zakresu bezpieczeństwa.
"Doskonały pomysł na wdrożenie ostrożności i czujności u dzieci na kontakty z nieznajomymi." - piszą w komentarzach rodzice. "Dzieci łatwo oszukać, więc trzeba je pilnować, a nie liczyć, że same sobie poradzą w bardzo młodym wieku." - dodają. "Czemu w szkole jest jakaś rytmika czy w-f, a nie takie zajęcia?".
Ale są również komentarze, które negują taką metodę uczenia maluchów: "Mam mieszane uczucia - z jednej strony dobrze ale z drugiej to alienuje dzieci i ludzi od siebie - świat jest szalony." - piszą rodzice. Wykorzystałam nagranie do pokazania moim dzieciom (5 i niecałe 3 lata). Starszy załapał w sumie od razu, młodsza chętnie by dała żółwika, poszła pomóc przy rowerze i skusiła się na cukierki w aucie. Na szczęście nigdy nie chodzą sami bez opieki, ale mimo to i tak zacznę wprowadzać scenki w losowych momentach w ciągu dnia.
Bezpieczeństwo naszych dzieci to sprawa najważniejsza. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem zajęć praktycznych, które pomogą dzieciom nauczyć się właściwego zachowania w kontaktach z nieznajomymi. Dzięki nim nasze pociechy będą lepiej przygotowane do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, co zapewni im większe poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Ostatecznie, edukacja w praktyce może okazać się kluczowym elementem w zapewnieniu naszym dzieciom bezpiecznej przyszłości.