W teście wzięło udział prawie 45 tys. uczniów podstawówek i szkół średnich. Była to już trzecia edycja sprawdzianu i... wypadła najgorzej z dotychczasowych. Wyniki, jakie uzyskali w nim polscy uczniowie są gorsze niż ich rówieśników ze Słowacji i Czech.
Dzieci nie rozróżniają fake newsów
Test miał sprawdzić kompetencje cyfrowe, w tym świadomość zagrożeń czyhających w sieci. Okazało się, że współcześni uczniowie szkół podstawowych i średnich wcale nie są tacy biegli jeśli chodzi o internetowe pułapki, jak mogłoby się wydawać...Sprawdzian składał się z 6 kategorii:
- internet,
- bezpieczeństwo w internecie i systemy komputerowe,
- cyfrowe narzędzia współpracy,
- sieci społecznościowe,
- narzędzia biurowe,
- rozwiązywanie złożonych problemów.
Uczniowie ze szkół podstawowych poradzili sobie z testem na poziomie 46 proc. Uczniowie ze szkół średnich - na poziomie 36 proc. Oznacza to, że uczniowie podstawówek znali odpowiedzi na co drugie, a uczniowie szkół średnich - na co trzecie pytanie sprawdzianu.Problem sprawiały uczniom takie zagadnienia jak chociażby rozróżnianie co jest fake newsem, a co nie. Problematyczne okazało się również skorzystanie z rozkładu pociągu on-line.
Dzieci nie potrafią korzystać z sieci społecznościowych
Co zaskakujące, ogromne braki pojawiły się również w znajomości korzystania z sieci społecznościowych. Wraz z nieumiejętnością odróżniania fake newsów od prawdziwych informacji, może to stanowić poważne ryzyko. Czasem wystarczy kliknąć w niewłaściwy link lub udzielić odpowiedzi na pytania niewłaściwej osobie, by doprowadzić do poważnych konsekwencji.
Wydawałoby się, że pokolenie cyfrowych tubylców powinno sobie doskonale poradzić z takimi zadaniami. Wyniki IT Fitness Test pokazują jednak, że jest wciąż wiele obszarów kompetencyjnych, które wymagają uzupełnienia i poświęcenia większej uwagi w procesie nauczania
podsumował wyniki sprawdzianu Michał Kanownik, stojący na czele Związku Cyfrowa Polska.Prezes Kanownik nie krył też, że wyniki testu powinny stanowić alarm ostrzegawczy. Zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli oraz innych osób odpowiedzialnych za edukację cyfrową w Polsce.Jako rodzice dzieci w wieku szkolnym, wiemy jak często przekonane są one o swojej biegłości w cyfrowym świecie. Niestety, okazuje się, że prawda jest zupełnie inna...