Kampania „One Drink” miała uświadomić społeczeństwu, jak bardzo niebezpieczne jest picie alkoholu w czasie ciąży.
Kampanię przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych, a konkretnie wstanie Waszyngton. Przekaz emitowano przez sześć miesięcy od stycznia do czerwca 2021 roku.
Chcąc trafić do jak największej ilości odbiorców, kampania była rozpowszechniana za pomocą radia, telewizji, a także na billboardach i jako reklama w centrach handlowych. Wykorzystano do tego również media społecznościowe i banery reklamowe w internecie.
Przekaz kampanii był bardzo prosty. Jak się okazało – również niezwykle skuteczny.
Jakie zagrożenia wiążą się z piciem alkoholu w czasie ciąży?
Czy kampania „One Drink” zniechęciła kobiety ciężarne do spożywania alkoholu?
Zobacz także: Alkohol w ciąży - fakty i mity dotyczące picia alkoholu w ciąży
Zagrożenia wynikające z picia alkoholu w ciąży
Głównym celem kampanii było uświadomienie społeczeństwu, jaki wpływ ma alkohol na płód.
Należy bowiem zdawać sobie sprawę, że podczas ciąży alkohol przenika przez łożysko. Jeden kieliszek nie jest tylko przeznaczony dla matki nienarodzonego dziecka. Zbadano, że poziom alkoholu we krwi płodu i matki jest taki sam.
Ma to duży wpływ na rozwój dziecka i jednocześnie prowadzić do poważnych problemów w ciągu całego jego życia. Wśród niektórych zagrożeń warto tu wymienić płodowy zespół alkoholowy (FAS), który wpływa na pamięć, rozumienie, koncentrację uwagi i impulsywność dziecka w przyszłości.
Picie alkoholu w ciąży może również doprowadzić do urodzenia martwego dziecka.
Czy kampania „One Drink” była konieczna?
Można byłoby przypuszczać, że duża część społeczeństwa zdaje sobie sprawę z powyższych zagrożeń. Niestety, jak się okazuje, wciąż istnieje przekonanie, że jeden kieliszek nikomu nie zaszkodzi.
Profesor Simone Pettigrew zwróciła uwagę, że pomimo zaleceń dotyczących zakazu picia w ciąży od ponad 10 lat, aż 1/3 kobiet sięga w tym czasie po kieliszek.
Zadbano zatem, aby kampania była widoczna i mogła trafić do jak największej liczby osób.
Przekaz, który trafił do odbiorców
Poniżej publikujemy film z kampanii „One Drink”, który okazał się wielkim sukcesem.
Autorem publikacji na YouTube jest @alcoholthinkagainJak możemy zobaczyć, odbiorców przyciągnął szklany płód, do którego kobieta wlewa jeden kieliszek wina.
Na czym polegało badanie?
Badacze z Instytutu George’a przeanalizowali dane od 889 respondentów. Wśród osób badanych około 2/3 stanowiły kobiety. ¼ z nich była obecnie w ciąży lub planowała w niedługim czasie zajść w ciążę.
Większość badanych to osoby w wieku od 26 do 45 lat. Wybrano respondentów z różnych środowisk i o zróżnicowanym statusie społeczno-ekonomicznym.
Prosty przekaz, ale jakże skuteczny
Kampania ze swoim prostym przekazem trafiła do odbiorców. Okazało się, że jest ona nie tylko widoczna, ale została również bardzo dobrze przyjęta i – co najważniejsze – zapamiętana.
„Kampania była bardzo widoczna, a większość respondentów zgłaszała, że widziała lub słyszała ją w co najmniej jednej formie mediów, ale została również bardzo dobrze przyjęta, a większość uznała ją za wiarygodną, jasną, godną zaufania i zapadającą w pamięć” – powiedziała profesor Pettigrew.
Profesor podkreśliła, że dobrze zaprojektowana kampania dotycząca zagrożeń z picia alkoholu w czasie ciąży, może wpłynąć na zachowanie przyszłych mam.
Co pokazały wyniki?
Niemal 80% respondentów oceniło kampanię jako jedną z najlepszych, jakie do tej pory widzieli.
Zdecydowana większość badanych, bo aż 85%, stwierdziła, że teraz znacznie bardziej obawia się picia w czasie ciąży.
83% badanych kobiet zadeklarowało, że znacznie by ograniczyło sięganie po alkohol w ciąży.
33% respondentek całkowicie zrezygnowałoby z picia alkoholu w ciąży, po obejrzeniu kampanii.
Czy kampania społeczna nauczyła czegoś jej odbiorców?
Jak się również okazało, ponad połowa badanych kobiet w ciąży i kobiet planujących zajść w ciążę, przyznała, że dzięki kampanii dowiedziały się czegoś nowego.
Pokazuje to, że podobne kampanie społeczne mają sens i mogą uświadomić przyszłym rodzicom ich ogromny wpływ rozwój dzieci.
Na temat skuteczności kampanii wypowiedziała się także Tahnee McCausland z Zachodnioaustralijskiej Komisji Zdrowia Psychicznego.
„Badanie to potwierdza to, co już wiemy o kobietach, które chcą jasnych i dokładnych informacji, aby wspierać zdrowy rozwój ich dzieci i dostarcza cennych informacji, które pomogą nam zaprojektować przyszłe kampanie wspierające ciąże bezalkoholowe” – powiedziała.
Zobacz także: Ciąża to nie choroba, ale tych kilku rzeczy rzeczywiście nie wolno robić