Jeśli żłobek lub klub dziecięcy twojego dziecka nie otrzymał jeszcze 400 zł dofinansowania w ramach ustanowionego przez rząd 400 plus, to wiedz, że nie jesteś wyjątkiem. Do Rzecznika Praw Obywatelskich zaczynają napływać skargi na opóźnienia w wypłatach pieniędzy.
Opóźnienia w wypłatach 400 plus
Przypomnijmy, że od tego roku rodzice między 12. a 36. miesiącem życia mogą otrzymać 400 zł dofinansowania do opłaty za placówkę. Świadczenie żłobkowe jest niezależne od 500 plus i przysługuje wszystkim dzieciom, których nie objął Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Pieniądze trafiają bezpośrednio na konto odpowiedniej placówki lub konkretnego opiekuna.
Niestety, ostatnio coraz więcej rodziców jest informowanych przez placówki o opóźnieniach w wypłatach 400 plus, co sprawia, że sami muszą pokrywać pełen koszt opieki nad dzieckiem w żłobku lub klubiku. Ludzie skarzą się również na brak informacji z ZUS-u na temat powodu opóźnień.
Czytaj również: "Tyle płacę za żłobek, a jeszcze gigantyczna wyprawka". "Byle nie kłamały o pieluszce". Oswajamy największe lęki żłobkowych mam
Żłobki podwyższają czesne z powodu dofinansowania Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego
ZUS się tłumaczy: opóźnienia są chwilowe
W związku ze skargami, RPO poprosił o wyjaśnienie zarząd ZUS. Odpowiedzi udzieliła Dorota Bieniasz, członek Zarządu ZUS. - Pragnę zapewnić Pana Rzecznika, że podejmujemy działania organizacyjne i kadrowe, aby takie sytuacje wykluczyć i maksymalnie skracać czas oczekiwania na wydanie decyzji. Staramy się również, aby nasi klienci otrzymali pełną informację o stanie sprawy na każdym etapie prowadzonego postępowania.
Jak podaje portal infor.pl, Bieniasz wyjaśniła również, że opóźnienia spowodowane są procedurami dotyczącymi weryfikacji zgłoszeń o dofinansowanie. W przypadku nieścisłości czy wątpliwości ZUS ma obowiązek je wyjaśnić, a to wymaga czasu.
"Jeżeli wynik weryfikacji nie pozwoli na automatyczne ustalenie prawa do świadczenia, sprawa jest kierowana do ręcznej obsługi przez pracownika ZUS. Ręczna obsługa tych spraw realizowana jest w Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin (CSR) w Oddziale ZUS w Białymstoku.
Do ręcznej obsługi kierowane są sprawy, w których nie było możliwe wydanie rozstrzygnięcia na podstawie danych wskazanych we wniosku przez klienta, jak również danych wprowadzonych do odpowiednich rejestrów, tj. do rejestru PESEL, Rejestru Żłobków i Klubów dziecięcych, Wykazu dziennych opiekunów.
Ręcznej obsłudze podlegają sprawy, w których:
- nie udało się potwierdzić, że wnioskodawca jest rodzicem na podstawie danych zapisanych w rejestrze PESEL lub na podstawie wcześniejszych wniosków o świadczenia dla rodzin;
- nie udało się potwierdzić, że wnioskodawca sprawuje opiekę nad dzieckiem na podstawie wcześniejszych wniosków o świadczenia dla rodzin;
- na dziecko został przyznany rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO) lub został złożony
- wniosek o to świadczenie. W tych sprawach pracownik musi ustalić okres za jaki dofinansowanie ma być przyznane lub wydać decyzję odmowną, gdy na dziecko zostało przyznane RKO ponieważ dziecko ma mniej niż 36 miesięcy;.
- w rejestrze lub wykazie nie udało się potwierdzić; że 'dziecko uczęszcza do placówki wskazanej przez rodzica we wniosku (np. rodzić we. wniosku błędnie wskazał żłobek, do którego uczęszcza dziecko; zamiast dziennego opiekuna wskazał żłobek, gdy tymczasem dziecko uczęszcza do dziennego opiekuna; rodzic we wniosku wskazał żłobek pomimo tego, że dziecko uczęszcza do przedszkola);
- wnioskodawca nie został potwierdzony w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub w wykazie dziennych opiekunów jako opiekun dziecka;
- na dziecko zostało złożonych kilka wniosków o dofinansowanie;
- dziecko uczęszcza do więcej niż jednej placówki;
- występuje opieka naprzemienna rodziców nad dzieckiem;
- rodzice w sposób błędny wypełnili formularz wniosku.
- czytamy na infor.pl