Do tragedii doszło w niedzielę 7 sierpnia około godziny 16:00 dwa kilometry przed węzłem Młynary. W tym miejscu zderzyły się dwa samochody osobowe: chevrolet i volkswagen. W sumie w autach podróżowało pięć osób.
Przeczytaj także: Jak wybrać fotelik samochodowy dla noworodka?
Przeżyła tylko ponad roczna dziewczynka
— Chevroletem jechała czteroosobowa rodzina. 32-letnia kobieta, 32-letni mężczyzna i 4-letni chłopiec zginęli na miejscu. Przeżyła tylko ponad roczna dziewczynka, która w stanie dobrym została przetransportowana do szpitala przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe do szpitala w Gdańsku — przekazał Jakub Sawicki z zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu.
W wyniku zderzenia śmierć poniósł także 21-letni kierowca volkswagena, który podróżował sam. Do wypadku doszło przy dobrych warunkach atmosferycznych na prostej drodze. Policja bada okoliczności tej tragedii. Kluczowa w sprawie będzie opinia biegłych.
Fotelik RWF uratował życie dziewczynki?
Nie milkną komentarze po wypadku. Wiele osób zastanawia się nad tym, co ocaliło życie 18-miesięcznej dziewczynki, która z tak koszmarnego zdarzenia wyszła bez większych obrażeń. Eksperci zwracają uwagę na to, że to nie cud, ale najprawdopodobniej fotelik RWF montowany tyłem do kierunku jazdy, który uznawany jest za bezpieczniejszy niż foteliki ustawione przodem.
Sprawę zdecydowali się skomentować eksperci z Fundacji 8 gwiazdek, która na co dzień zajmuje się szerzeniem wiedzy na temat bezpiecznego przewożenia dzieci w samochodach.
„Dwa dni analizowaliśmy ten wypadek, rozmawialiśmy ze służbami, które były na miejscu zdarzenia ustalając dlaczego starsze dziecko zginęło, a młodsze wyszło bez obrażeń.
4-letni chłopiec podróżował w foteliku montowanym w obu kierunkach jazdy, w trakcie kolizji fotelik był zamontowany przodem, na tylnym siedzeniu za kierowcą. 18-miesięczna dziewczynka jechała w foteliku tyłem do kierunku jazdy na tylnym siedzeniu za pasażerem. Wypadek był wysokoenergetyczny, czyli zagrażał utracie życia wszystkim jego uczestnikom. Wg nas młodsze dziecko nie doznało żadnych obrażeń dzięki poruszaniu się w foteliku zamontowanym tyłem do kierunku jazdy” – czytamy w opinii specjalistów z Fundacji 8 gwiazdek.
Przeczytaj także: "Dziękuję opatrzności, że skończyło się na cięgach". Dorota Gardias tłumaczy się po podróży z córką
Fotelik RWF kontra fotelik montowany przodem
Eksperci zwracają również uwagę na staranny montaż fotelika, w którym jechała dziewczynka. Miał on niewątpliwie ogromne znaczenie.
„Na uwagę zasługuje fakt, że oboje dzieci były zabezpieczone w fotelikach adekwatnych do wieku. Fotelik tyłem był zamontowany wzorowo” – podkreślają.
Nie byli jednak w stanie ocenić montażu fotelika starszego dziecka, ale wg nich, poszlaki wskazują, że był wykonany starannie.
„Jakość montażu fotelika przodem jest już przez nas nie do ustalenia, tak samo jak sposób przypięcia starszego dziecka, jednak poszlaki wskazują, że było to wykonane starannie. Tę wiedzę można pogłębić badając sam fotelik, jednak my nie mamy do niego w tej chwili dostępu” – czytamy dalej w opinii.
Jak długo w foteliku RWF? Jak najdłużej
Wobec tych ustaleń, eksperci z Fundacji 8 gwiazdek wystosowali apel do rodziców.
„Mimo iż staramy się nie pisać o tragediach takich jak ta, to jest to po raz kolejny niepodważalny dowód, że jak najdłuższa jazda tyłem to jedyny sposób najbezpieczniejszego sposobu przewożenia dzieci. Jak długo tyłem? Najdłużej jak to jest możliwe” – napisali.
Fotelik RWF – co to?
Foteliki RWF to foteliki, w których można przewozić starsze dziecko tyłem do kierunku jazdy. RWF to skrót od słów Rear Way Facing, co w wolnym tłumaczeniu oznacza właśnie „tyłem do kierunku jazdy”. Podobnie jak foteliki montowane przodem, dobiera się je w zależności od wagi dziecka – w sprzedaży dostępne są modele od urodzenia do 18 lub 25 kg, od 9 do 18 lub 25 kg i od 9 do 36 kg.
Badania pokazują, że jazda w foteliku tyłem do kierunku jazdy samochodu jest bezpieczniejsza dla dziecka. Wykazały one, że jeśli w chwili czołowego zderzenia główka dziecka ma solidne podparcie, a fotelik zamontowany jest tyłem do kierunku jazdy, siły działające podczas wypadku są amortyzowane, ponieważ w pierwszej kolejności działają na konstrukcję fotelika, a nie na ciało dziecka.
Większe bezpieczeństwo fotelików montowanych tyłem w porównaniu z tradycyjnymi potwierdziły także crash testy przeprowadzane przez niezależne organizacje konsumenckie, takie jak niemiecki ADAC. Specjaliści badali obciążenia działające na szyję dziecka podczas zderzeń czołowych samochodów poruszających się z prędkością 50 km na godzinę. By doszło do złamania kręgu szyjnego, na dziecko musi zadziałać obciążenie rzędu 120-130 kg. Tymczasem przy tak małej prędkości jak 50 km na godzinę na szyję dziecka jadącego w foteliku ustawionym przodem działa ciężar aż 300 kg. W podobnym badaniu, ale przy udziale fotelików RWF, okazało się, że obciążenie jest pięć razy mniejsze, gdyż siła uderzenia rozkłada się równomiernie na całe ciało, a głowa dziecka nie leci do przodu, ale wpychana jest w fotelik.
Niestety rodzice często rezygnują z zakupu fotelików RWF
Mimo iż wiedza na temat bezpieczeństwa fotelików RWF jest szeroko dostępna dla rodziców, często rezygnują oni z tego typu fotelików w obawie, że dziecko nie będzie chciało jeździć tyłem. Tymczasem dzieci od urodzenia wożone są w nosidełkach montowanych tyłem do kierunku jazdy, są więc to tej formy podróżowania przyzwyczajone już. Nie obawiaj się zatem, że dziecko nagle zacznie protestować.
Z fotelików RWF zwykle rezygnują też rodzice, których dzieci od urodzenia nie lubią jeździć w foteliku. Zmieniając nosidło na fotelik montowany przodem mają nadzieję, że dziecko w końcu zaakceptuje jazdę samochodem. Z góry przy tym zakładają, że fotelik RWF nie poprawi tej sytuacji. To błędne myślenie! Na sprawę tę należy spojrzeć z perspektywy dziecka. W nosidełku niemowlę jeździ w pozycji półleżącej, ledwo widząc to, co dzieje się za oknem samochodu. W foteliku RWF jego pole widzenia znacznie się poprawia. Dziecko przyjmuje w nim pozycję siedzącą i jest usytuowane znacznie wyżej. Swobodnie więc może obserwować, co dzieje się za oknem. Kontakt wzrokowy z rodzicem zaś może utrzymywać dzięki specjalnemu lusterku montowanemu do tylnego siedzenia.
Przeczytaj: Jazda w foteliku tyłem do kierunku jazdy jest bezpieczniejsza dla dziecka