To nazwisko zna na pewno wiele polskich mam. Dr Harvey Karp jest autorem wielu książek, wśród których kilka zostało przetłumaczone na język polski: „Najszczęśliwsze niemowlę w okolicy", "Najszczęśliwsze dziecko w okolicy", "Najszczęśliwszy śpioch w okolicy".
Dr Karp jest również autorem słynnej "metody 5 S", mówiącej o pięciu sposobach ułatwiających adaptację noworodka w czasie tzw. 4 trymestru ciąży, jak nazywa on pierwsze miesiące życia dziecka.
Nic dziwnego, że ten doświadczony i popularny w USA pediatra cieszy się ogromnym zaufaniem mam. Niedawno dr Harvey Karp na stronach serwisu kidspot.com.au podzielił się swoimi spostrzeżeniami, dotyczącymi objawów autyzmu, które często są mylone z wolniejszym tempem rozwoju.
Spis treści
- Autyzm czy wolniejszy rozwój?
- Każdy rodzic powinien znać te sygnały
- Objawy społeczne świadczące o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- Problemy komunikacyjne świadczące o autyzmie
- Różnice behawioralne świadczące o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
Autyzm czy wolniejszy rozwój?
Ponieważ żadne dziecko nie rozwija się ściśle według książkowych schematów, dlatego zdaniem specjalisty, należy umieć rozpoznawać objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu od z niegroźnymi opóźnieniami w osiąganiu kolejnych kroków milowych.
Jak pisze pediatra, niektóre dzieci po prostu rozwijają się wolniej niż ich rówieśnicy. Najczęściej różnice te dotyczą umiejętności społecznych i językowych. Na nieszczęście rodziców i pediatrów, właśnie te obszary obejmują również najczęściej zaburzenia ze spektrum autyzmu, dlatego tak łatwo je pomylić.
Czytaj również: Wcześniej nie znaczy lepiej. Wyrzuć tabelki dotyczące rozwoju dziecka do kosza
Mama dziewczynki z autyzmem pokazała wczesne objawy choroby. Jest ich aż 13 [WIDEO]
Każdy rodzic powinien znać te sygnały
Objawy zaburzeń można zwykle zauważyć już w wieku niemowlęcym, jednak najsilniej dają one o sobie znać w wieku 2-3 lat. Warto umieć je rozpoznawać, ponieważ wczesna diagnoza i rozpoczęta terapia poprawia wyniki dzieci z tymi problemami.
Dr Harvey opisuje charakterystyczne sygnały świadczące u spektrum autyzmu i dzieli je na społeczne, komunikacyjne i behawioralne. Podkreśla też, że podawane przez niego objawy nigdy nie występują wszystkie na raz i nigdy nie dotyczą wszystkich dzieci ze spektrum autyzmu. Dlatego każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie, a podane zestawienie ma tylko pomoc rodzicom w dostrzeżeniu pewnych problemów i skłonić ich do wizyty u specjalisty.
Objawy społeczne świadczące o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
Dziecko z autyzmem może mieć trudności z kontaktami społecznymi i nie zawsze potrafi reagować prawidłowo na relacje.
- Nie odpowiada na uśmiech
- Nie podążają wzrokiem za twoim palcem, gdy mu coś pokazujesz
- Nie przynosi zabawek, aby ci je pokazać
- Używa nieodpowiednio mimiki (uśmiechanie się, gdy jest zdenerwowany)
- Nie nawiązuje i nie utrzymuje kontaktu wzrokowego
- Nie okazuje troski, empatii
- Nie nawiązuje przyjaźni, relacji
Problemy komunikacyjne świadczące o autyzmie
Dziecko z za burzeniami ze spektrum autyzmu ma problemy z komunikowaniem się (werbalnym i niewerbalnym) - nie rozumie przekazu innych, ale i samo nie potrafią przekazać, co czuje.
- Nie kiwa głową, gdy pokazuje im zabawkę, którą chce lub nie wskazuje na nią placem.
- Nie reaguje na imię i inne dźwięki
- Nie bawi się w zabawy wymagające udawania
- Nie wypowiada pierwszego słowa przez 15 miesięcy
- Nie tworzy dwuwyrazowych fraz przed drugimi urodzinami
- Nie mówi i nie komunikuje się do 24. miesiąca życia
- Naśladuje mowę innych, ale bez zrozumienia
- Powtarza dźwięki
- Miesza zaimki, np. mówi o sobie „ty”
Różnice behawioralne świadczące o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
Dziecko powinno zostać zbadane pod kątem autyzmu, jeśli zauważywszy u niego nietypowe zachowania. Należy do nich powtarzanie czynności, problemy sensoryczne i bardzo silne zainteresowanie jedna rzeczą, tematem, czynnością.
- Dziecko nie wykazuje wrażliwości na określone dźwięki, zapachy, tekstury, światło i dotyk
- Patrzy na przedmioty pod nietypowymi kątami
- Powtarza pewne czynności, np. włączanie i wyłączanie światła, kołysanie się, poruszanie palcami
- Bawi się częściami zabawek zamiast całą zabawką, np. skupianie się na obracających kołach autka
- Nie płacze z bólu, nie okazuje strachu
- Chodzi na palcach przez dłuższy czas
- Potrzebuje rutyny, rytuałów
- Ma trudności z przejściem z jednej czynności do drugiej
- Nie radzi sobie z emocjami