Spis treści
- Dlaczego wciąż wiele kobiet w zaawansowanej ciąży nie zapina pasów - z czego może to wynikać?
- Czy to prawda, że pasy bezpieczeństwa warto zapinać nawet wtedy, gdy brzuch ciążowy jest duży?
- Jak nie popełnić błędu zapinając pasy w ciąży?
- Na rynku dostępne są adaptery do pasów dla kobiet w ciąży. Czy i kiedy warto z nich korzystać?
- Czy poduszka powietrzna może stanowić zagrożenie dla dziecka w brzuchu ciężarnej?
Dlaczego wciąż wiele kobiet w zaawansowanej ciąży nie zapina pasów - z czego może to wynikać?
Anna Tomaszewska, ekspertka Fotelik.info: Wynika to z przestarzałego prawa, które cały czas w Polsce obowiązuje. W całej Europie jedynie Polska, Bułgaria, Rumunia i Włochy pozwalają ciężarnym na niezapinanie pasów. W całej reszcie państw, jest to niedopuszczalne. Mity o tym, że pasy szkodzą dziecku są tak silne, że nawet lekarze i policja często je powielają.
Między innymi dlatego powstała ogólnopolska kampania "Ciąża i Pasy". Chcemy edukować kobiety i sprawić, aby jeździły bezpiecznie. Brak zapiętych pasów może skutkować śmiercią nie jednej osoby, a dwóch. Zarówno mamy jak i dziecka.
Od 24 do 27 sierpnia zapraszamy - w ramach akcji "Ciąża i Pasy" - na Festiwal Wózków Biegowych w PRZETESTUJ - WÓZEK. Nasi eksperci nauczą m.in. jak poprawnie przeprowadzić i jak regulować pasy bezpieczeństwa, jak ustawić zagłówek oraz jak poprawnie wyregulować fotel.
Dalsza część wywiadu pod materiałem wideo
Czy to prawda, że pasy bezpieczeństwa warto zapinać nawet wtedy, gdy brzuch ciążowy jest duży?
Nie ma żadnego znaczenia to, czy brzuch jest duży czy mały. Pasy trzeba zapinać zawsze. Najlepiej byłoby, aby kobiety w 3 trymestrze ciąży ograniczyły jazdę samochodem, ponieważ auta ogólnie nie są przystosowane dla kobiet w ciąży.
Wiadomo jednak, że mało która kobieta może pozwolić sobie na to, aby przestać jeździć. Nawet na badania i do szpitala trzeba przecież jakoś dojechać.
Generalnie wielkość brzuszka nie ma tu znaczenia, bo najważniejsze jest zapięcie pasa biodrowego pod kolcami biodrowymi przednimi górnymi.
Jeżeli pasy da się swobodnie poprowadzić pod nimi, to bardzo dobrze. Często zdarza się jednak (zwłaszcza w starszych samochodach), że kobieta nie jest w stanie poprowadzić pasów pod kolcami, nawet gdy nie jest w ciąży. Wszystko zależy od jej indywidualnej budowy ciała i samochodu, którym podróżuje.
Warto również pamiętać, że z boku mamy słupek regulacji pasów (do regulowania pasa barkowego), a fotel możemy przesuwać do przodu, do tyłu, a często także góra-dół. Zanim uznamy, że "u nas się nie da", pobawmy się trochę ustawieniami fotela, oparcia i pasów.
Jakiś czas temu przeprowadziliśmy prosty eksperyment. Przymierzaliśmy ambasadorkę projektu "Ciąża i pasy" (Panią Olę w zaawansowanej ciąży) do kilkunastu samochodów. Jedne były starsze, drugie nowsze, a inne ponad 25-letnie. W żadnym nie było problemu, aby te pasy wyregulować poprawnie.
Czytaj także: Jak ciąża wpływa na organizm kobiety?
Jak nie popełnić błędu zapinając pasy w ciąży?
Po pierwsze - Pas barkowy przeprowadzamy przez środek mostka, pomiędzy piersiami oraz omijamy brzuszek. Nie powinien dotykać szyi ani znajdować się na skraju barku - istnieje wtedy ryzyko, że podczas wypadku zsunie się z ramienia.
Aby odpowiednio ustawić wysokość przebiegu pasa barkowego, należy skorzystać ze słupka regulacji pasa, znajdującego się w miejscu zamocowania pasa na ścianie bocznej samochodu. Uważamy na to, aby w żadnym miejscu nie był skręcony.
Po drugie - Pas biodrowy układamy POD kolcami biodrowymi, przednimi górnymi. Kolce biodrowe trzymają pas w taki sposób, że podczas wypadku nie przesunie się on na brzuch i nie spowoduje obrażeń dziecka ani narządów wewnętrznych mamy. Pas powinien ściśle przylegać do ciała na całej swojej długości, bez żadnych skręceń.
Po trzecie - musimy zwrócić uwagę na poduszkę powietrzną. Pomiędzy brzuchem a środkiem kierownicy (w której znajduje się poduszka powietrzna) powinno pozostać około 25 cm odległości. Daje to gwarancję, że podczas wypadku mama za kierownicą będzie chroniona, a w znajdujące się w brzuchu dziecko nie uderzy poduszka otwierająca się z prędkością 300 km/h.
Jeżeli zapoznaliśmy się ze wszystkimi zasadami, warto pójść do swojego auta i wszystko sprawdzić. Jeżeli coś jest nie tak - wyregulować. W razie kłopotów, można podjechać do punktów fotelik.info w całej Polsce i bezpłatnie skorzystać z wiedzy i pomocy technika, który pomoże wyregulować pasy (o ile w tym przypadku będzie to możliwe).
Czytaj także: Dźwiganie w ciąży - czy to bezpieczne? Ile może dźwigać ciężarna?
Na rynku dostępne są adaptery do pasów dla kobiet w ciąży. Czy i kiedy warto z nich korzystać?
Adaptery do pasów dla kobiet w ciąży to temat rzeka. Przede wszystkim, tak jak pisaliśmy powyżej, prowadzone w ramach kampanii badania potwierdzają, że 9 na 10 kobiet w ogóle nie potrzebuje adapterów do pasów.
Po prostu, pasy idealnie i samoistnie układają im się pod kolcami biodrowymi. Bardzo rzadko, ale zdarza się, że pasy w danym mają np wysoką klamrę i wchodzą na brzuch - wtedy właśnie warto użyć adapterów.
Nie polecamy jednak pierwszych lepszych. Niestety wiele z nich nie jest w żaden sposób sprawdzona biomechanicznie i podczas zderzenia może wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku.
Na jakie adaptery się zdecydować? Najlepiej skonsultować to właśnie z technikiem. Taką pomoc można uzyskać bezpłatnie w każdym punkcie Fotelik.info w Polsce.
Czy poduszka powietrzna może stanowić zagrożenie dla dziecka w brzuchu ciężarnej?
Tak, poduszka powietrzna otwiera się z prędkością 300km/h i może zagrozić dziecku w brzuchu. Dlatego odległość brzuszka od kierownicy, powinna wynosić minimum 25 cm. Ważne, aby jej nie dezaktywować. Ani jako pasażer, ani jako kierowca.
Czytaj także: Pierwsza ciąża - o czym powinna pamiętać pierworódka?
Rodzisz w roku 2022? Szukasz wsparcia innych przyszłych mam, chcesz wymienić się z nimi swoimi doświadczeniami? Dołącz do grupy na FB "Rodzę w 2022 roku! Grupa dla mam (BEZ HEJTU)"!