Fotelik rowerowy dla dziecka to sprzęt, w którym możemy przewozić dziecko dopiero po ukończeniu 18. miesiąca życia. Na rynku znajdziemy wiele rozwiązań, które umożliwiają nam podróżowanie rowerem z małym dzieckiem. Do wyboru mamy trzy opcje: fotelik montowany z przodu bądź z tyłu oraz przyczepkę.
Spis treści
- Fotelik rowerowy dla dziecka - na co zwrócić uwagę?
- Fotelik rowerowy dla dziecka montowany z tyłu - zalety
- Fotelik rowerowy montowany z przodu roweru - zalety
- Fotelik rowerowy czy przyczepka rowerowa?
Fotelik rowerowy dla dziecka - na co zwrócić uwagę?
Fotelik rowerowy musi być przede wszystkim bezpieczny, odpowiednio amortyzowany oraz komfortowy. Warto więc zwracać uwagę na certyfikaty bezpieczeństwa, np.: EN14344 lub TUV/GS (najlepiej oba).
Szukajmy modeli z:
- regulowanymi podnóżkami,
- pięciostopniowymi pasami bezpieczeństwa,
- zabudowanym siedziskiem, które będzie spełniało funkcję ochronną,
- mocowaniem bezpośrednio do ramy, a nie do bagażnika.
Fotelik rowerowy dla dziecka montowany z tyłu - zalety
Montuje się go na bagażniku lub do ramy z tyłu roweru. Producenci fotelików rekomendują je już dla dzieci od 9.-10. miesiąca życia, które same siedzą, ale bądźcie ostrożni. Lepiej w tym temacie słuchać się rad fizjoterapeutów, którzy jednogłośnie wskazują barierę 18. miesiąca życia.
Przeczytaj: Od kiedy dziecko może bezpiecznie jeździć w foteliku rowerowym?
Górna granica użytkowania fotelik zależy od jego modelu – w niektórych fotelikach można przewozić maluchy ważące do 15 kg, w innych – do 22 kg.
Przed zakupem warto zwrócić uwagę na to, ile waży fotelik i czy nie będzie zanadto obciążał tylnej części roweru (co zmieni jego środek ciężkości i może być przyczyną kłopotów podczas jazdy).
Dla komfortu dziecka ważna jest możliwość rozłożenia fotelika do pozycji półleżącej i to, czy z boku ma dodatkowe zabezpieczenia, o które malec może oprzeć główkę, gdy zaśnie. To jednak dodatkowa funkcja, z której powinno korzystać się tylko w trakcie postojów. Dla bezpieczeństwa lepiej nie jeździć ze śpiącym maluchem.
Ważne też, by fotelik miał pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa bez możliwości przypadkowego odpięcia ich przez dziecko . Dobrze również, jeśli jest możliwość regulacji wysokości podnóżków, a także możliwość zdjęcia oraz wyprania wyściółki.
Zobacz: Jak wybrać rowerek biegowy dla dziecka?
Dziecko przewożone rowerem – w przyczepce czy foteliku – musi mieć kask. Testy zderzeniowe wykazały, że w razie wypadku ani foteliki, ani przyczepy nie chronią odpowiednio główki, która jest wtedy najbardziej narażoną na urazy częścią ciała.
Dla bezpieczeństwa dziecka ważne jest również, by nie parkować roweru na nóżce, gdy dziecko siedzi w foteliku. Wystarczy, że malec się poruszy, by rower się przewrócił (jest to związane ze zmienionym środkiem ciężkości).
Fotelik rowerowy montowany z przodu roweru - zalety
Fotelik montuje się na specjalnym stelażu, pomiędzy kierownicą a siodełkiem. Dziecko siedzi w nim plecami do rodzica, a przodem do kierunku jazdy.
Można z niego korzystać zwykle do momentu, gdy osiągnie 15 kg wagi. Jakie są zalety takiego fotelika?
Malec podczas jazdy jest cały czas pod kontrolą rodzica, nie zmienia się też środek ciężkości roweru, co ma znaczenie podczas jazdy. Dzięki specjalnym adapterom foteliki pasują do każdego rodzaju roweru. Przed zakupem warto sprawdzić, czy maluszkowi będzie w nim wygodnie.
Sprawdź też rodzaj pasów bezpieczeństwa (muszą być pięciopunktowe, z osłoną klamry spinającej). Fotelik musi mieć podpórki na nóżki malca – najlepiej regulowane, by można było je dopasować do wzrostu.
Dla twojego komfortu ważne są rozmiary fotelika i to, czy po usadzeniu w nim dziecka będziesz w stanie wygodnie prowadzić rower.
Niektórym wysokim rodzicom przeszkadza bowiem to, że podczas jazdy muszą mieć nogi lekko rozchylone na boki. Poza tym dziecko siedzące przodem do kierunku jazdy może być narażone na podmuchy wiatru czy uderzenia owadów – warto więc dokupić przezroczystą owiewkę chroniącą małego pasażera przed tymi doznaniami, którą montuje się z przodu.
Fotelik rowerowy czy przyczepka rowerowa?
Od kilku lat przyczepki są dopuszczone prawnie do jazdy po drogach publicznych (wcześniej w ten sposób można było przewozić dziecko, korzystając jedynie z chodników i ścieżek rowerowych).
Przyczepkę doczepia się z tyłu roweru za pomocą specjalnego adaptera. Dziecko, które jeszcze nie siedzi samodzielnie, może w przyczepce leżeć w specjalnym hamaku (podróżuje wtedy w pozycji podobnej, jaką ma w foteliku samochodowym) albo nosidełku (w którym leży na płasko).
Dziecko, które już siedzi, ale jeszcze jest wiotkie, może podróżować w siedzisku z zamontowaną wkładką stabilizującą, która podtrzymuje kręgosłup i główkę.
Dziecko samodzielnie i pewnie siedzącego można usadzić na siedzisku, zapinając go pasami bezpieczeństwa. W sprzedaży dostępne są modele jedno- i dwuosobowe – ten drugi warto wybrać, jeśli planujecie drugie dziecko. Ale uwaga – przyczepka dwuosobowa, którą podróżować będzie tylko jeden maluch, musi mieć możliwość posadzenia dziecka pośrodku, by został zachowany prawidłowy środek ciężkości.
Dla bezpieczeństwa dziecka ważna jest konstrukcja przyczepki:
- Pod osłoną z materiału musi być coś w rodzaju metalowej klatki, bo dzięki temu malec jest chroniony podczas wywrotki czy bocznego uderzenia;
- Ważnym elementem jest rura poprzeczna, która w przypadku wywrotki sprawia, że ścianki przyczepki nie zapadają się do środka;
- Trzeba sprawdzić, czy przyczepka nie ma odpinanych boków (by malec nie mógł wsadzić palców w szprychy);
- Istotna jest też wielkość kół – im większe, tym przyczepka jest mniej podatna na wstrząsy, więc jazda będzie dla dziecka bardziej komfortowa;
- Ważne jest, by dziecku było wygodnie – przed zakupem warto włożyć dziecko do przyczepki i ocenić to, sprawdzić, czy jest wystarczająco dużo miejsca na nogi;
- Siedzenie powinno być tak wyprofilowane, by malec mógł mieć lekko leżącą pozycję;
- Przyczepka nie może mieć wystających elementów, twardych, wyczuwalnych rur itp.;
- Bardzo ważny jest system pasów bezpieczeństwa. Najlepsze są pasy pięciopunktowe – dwa pasy opinają wtedy ramiona, a na wysokości klatki piersiowej spinają się z pasem, który przechodzi między nogami. Kolejne pasy – boczne – znajdują się na wysokości talii dziecka. Taki system zapobiega „wyjeżdżaniu” dziecka z siodełka podczas jazdy;
- Przycisk otwierający pasy powinien być ukryty pod materiałem, co zabezpieczy go przed przypadkowym odpięciem przez dziecko;
- Przyczepka powinna być wykonana z nieprzemakalnego materiału. Ważne, by można ją było zamknąć (chroniąc dziecko przed deszczem), ale by miała otwory wentylacyjne umożliwiające cyrkulację powietrza. Przydaje się też daszek chroniący przed słońcem, moskitiera i miejsce na różne dziecięce drobiazgi – np. zapasowe ubranka, pieluchy, coś do jedzenia;
- Ważnym elementem wyposażenia jest chorągiewka (dzięki której nisko położoną przyczepkę dobrze widzą kierowcy aut), i światła odblaskowe.
Polecamy: Jak nauczyć dziecko jazdy na rowerze? Sprawdzone sposoby