Spis treści
- Jak przygotować dziecko do wychowanie fizycznego przed rozpoczęciem nauki w szkole
- Jak dbać o prawidłowy rozwój dziecka
- O co powinni dbać rodzice dziecka kończącego przedszkole – wskazówki i porady
- Co potrafi sześciolatek?
Bardzo często obserwujemy w parkach czy na ulicach spacerujące z rodzicami dzieci. Trzymane kurczowo za rękę pokonują znaczne odległości. Warto jednak pamiętać, że monotonny spacer, nawet w towarzystwie mamy i taty, jest dla dziecka zbyt męczący. Maluch nie potrafi się jeszcze przystosować do rytmu kroków dorosłego. Podobnie jest na placach zabaw. Tam, gdzie dziecko może swobodnie biegać, wspinać się, skakać, często słyszy: Nie stawaj tutaj, bo..., Nie skacz, bo… Nie wspinaj się, bo…itd.. Tymczasem w przedszkolu, to samo dziecko, pokonuje znacznie dłuższą trasę biegając czy podskakując. Nie męczy się, gdyż porusza się według własnego rytmu. Niestety porcja ruchu organizowana dziecku przez nauczycielki w przedszkolu jest niewystarczająca. Właśnie dlatego w domu wspina się po meblach, huśta na krzesłach, niechcący zrzuca lub przewraca przedmioty. Drodzy rodzice, pamiętajcie, że ruch na powietrzu - wspólne zabawy, gry sportowe, gimnastyka to najlepsze formy dbałości o rozwój fizyczny i jeden z najpopularniejszych sposobów hartowania organizmu.
Jak przygotować dziecko do wychowanie fizycznego przed rozpoczęciem nauki w szkole
Każdemu dziecku zapewnia się co najmniej jeden rok pobytu w placówce wychowania przedszkolnego przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego. Pomimo tego, nie każde dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej i nie każde jest w stanie sprostać stawianym tam wymaganiom. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele np. zbyt krótki czas uczęszczania do placówki, niewłaściwe zaspakajanie przez rodziców potrzeb rozwojowych, wymagania niedostosowane do możliwości dzieci czy zły stan zdrowia.
Jak dbać o prawidłowy rozwój dziecka
Kościec dziecka jest tak delikatny i elastyczny, że łatwo ulega zniekształceniom. Dlatego nie należy prowadzić malca zawsze za tę samą rękę i zmuszać go do siedzenia lub stania przez dłuższy czas w bezruchu. Nauczyciel i rodzice mogą w znacznym stopniu pomóc w rozwoju psychoruchowym dziecka, o ile orientują się w jego możliwościach ruchowych. Niestety mogą także zaszkodzić, jeżeli wymagają zbyt wiele i lekceważą potrzebę ruchu. A tak niestety często się zdarza. Zabiegani rodzice zachowują coraz częściej mało rozsądnie:- przywożą dzieci samochodami pod samo przedszkole, noszą (nawet pięcioletnie) na barana lub przywożą w wózkach. Potem uskarżają się, że jest nadruchliwe, niespokojne i nie potrafi przez chwilę usiedzieć w jednym miejscu;- cieszą się, gdy dziecko jest grzeczne, bo potrafi długo siedzieć przed telewizorem, a potem są zaskoczeni, że jest mało sprawne ruchowo, przewraca się o własne nogi i na dodatek szybko się męczy;- nie dbają o to, aby dziecko przebywało na powietrzu, a potem dziwią się, że jest mało odporne i często choruje.
O co powinni dbać rodzice dziecka kończącego przedszkole – wskazówki i porady
Rodzice starszego przedszkolaka muszą zadbać o to, aby nie miał on wady postawy. Dziecko z nieprawidłową postawą ciała, garbiące się, pochylające się na jedną stronę podczas rysowania, pisania, mające krzywe ustawienie łopatek, kręci się w ławce szukając dla siebie wygodnej pozycji. Wtedy to zwykle nauczyciele zwracają im uwagę, napominając: Siedź spokojnie…, Przestań się kręcić..., Uspokój się…. Tymczasem siedzenie w szkolnej ławce przez dłuższy czas jest dla dziecka trudne do wytrzymania, a nawet bolesne.
Z powodu niewłaściwego odżywiania i braku ruchu coraz częściej spotykamy dzieci z nadwagą. Nie chcą one przebierać się w kostium gimnastyczny, brać udziału w ćwiczeniach gimnastycznych czy zawodach sportowych. Są mniej sprawne ruchowo od rówieśników i nie nadążają za nimi. Wszystko to niekorzystnie wpływa na ich samoocenę i motywację. Dlatego należy zadbać o prawidłowe odżywianie i zapobieganie nadmiernemu jedzeniu przez dzieci słodyczy. Niezwykle ważne jest przebywanie na powietrzu i organizowanie tam zabaw ruchowych, zawodów sportowych itd.
Co potrafi sześciolatek?
Dzieci rozpoczynające naukę w szkole potrafią wbiec po schodach bez trzymania się poręczy, przejść na palcach na odległość 3 metrów, nie dotykając piętami podłogi. Ponadto sprawnie skaczą prosto przed siebie na prawej i lewej nodze[1]. Ich starsi koledzy potrafią nie tylko wbiec po schodach bez trzymania się poręczy, ale też zbiec szybko ze schodów i stać na jednej nodze przez dłuższy czas z zamkniętymi oczami. Radzą sobie doskonale z zeskokiem na palce z wysokości około 30 cm. Ważną i niezbędną umiejętnością gwarantującą sukces szkolny jest zdolność skoordynowania wzroku z ruchem ciała (oko i ręka, oko i noga). Dziecko kończące przedszkole powinno dbać o swoje zdrowie (orientować się w zasadach zdrowego żywienia), a także przestrzegać zasad higieny osobistej i pomieszczeń. Powinno być sprawne ruchowo na miarę swoich możliwości i chętnie uczestniczyć w zajęciach, zabawach i grach w sali i na powietrzu. Wysiłek fizyczny nie powinien ich męczyć. Powinno być na tyle zahartowane, aby brać udział zawodach sportowych, spacerach, biegach (wyścigi), wycieczkach pieszych, zabawach na śniegu, lodzie i w wodzie.Sprawność ruchowa jest wspaniałą formą kształtowania nawyku dbania o własne zdrowie. Dzieci sprawne ruchowo wykazują się lepszą koordynacją ruchową i piękniejszą sylwetką. Odnosi się to zarówno do zręczności ruchowej całego ciała, jaki i poczucia równowagi czy umiejętności pokonywania przeszkód. Ważną i niezbędną umiejętnością gwarantującą sukces szkolny jest zdolność skoordynowania wzroku z ruchem ciała (oko i ręka, oko i noga).
[1] M. Przetacznikowa i G. Makiełło – Jarża :Psychologia rozwojowa, WSIP, Warszawa 1977, s. 92.
autor tekstu: oprac. red. na podstawie tekstu Ewy Zielińskiej Dojrzałość przedszkolna, czyli gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole w zakresie wychowania zdrowotnego i kształtowania sprawności ruchowej
MEN