Spis treści
- Funkcje poznawcze - spostrzeganie
- Funkcje poznawcze - uwaga
- Funkcje poznawcze - pamięć
- Funkcje poznawcze - język
- Funkcje poznawcze - myślenie logiczne
- Rola rodziców w rozwoju funkcji poznawczych dziecka
Każdy dzień dostarcza nam nowych doświadczeń, poznajemy ludzi, odwiedzamy dotąd nieznane nam miejsca, zdobywamy nowe informacje.
Poznanie świata i możliwość odnalezienia się w społeczeństwie oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy w codziennym życiu umożliwiają nam nabywane od najmłodszych lat funkcje poznawcze.
Z artykułu dowiesz się:
- Funkcje poznawcze - spostrzeganie
- Funkcje poznawcze - uwaga
- Funkcje poznawcze - pamięć
- Funkcje poznawcze - język
- Funkcje poznawcze – myślenie logiczne
- Rola rodziców w rozwoju funkcji poznawczych dziecka
Funkcje poznawcze - spostrzeganie
Spostrzeganie - czyli odbiór i interpretacja bodźców docierających z otoczenia. Proces spostrzegania warunkują zmysły (dotyk, czucie głębokie, wzrok, słuch, węch, smak), dzięki którym mamy możliwość rozpoznania cech i znaczenia obiektów znajdujących się w naszym zasięgu.
Funkcje poznawcze - uwaga
Uwaga jest umiejętnością, która umożliwia selekcję bodźców docierających jednocześnie do naszego ciała, ze względu na ich przydatność. Wybieramy i koncentrujemy się na bodźcu, który w danym momencie jest dla nas ważny, ignorując inne.
U małych dzieci uwaga jest mimowolna, wyzwalana przez nowy i atrakcyjny dla nich bodziec z otoczenia (głośny dźwięk, kolorowe ilustracje).
Dzieci nie są wstanie w pełni kontrolować uwagi, bodziec przyciąga ją bez ich woli.
Od około trzeciego roku życia zaczyna rozwijać się uwaga dowolna, dzięki której mamy możliwość skupienia się na tym, co w danym momencie jest najistotniejsze.
Czas skupienia uwagi na bodźcu wydłuża się równocześnie ze zdolnościami rozwijającego się mózgu.
Funkcje poznawcze - pamięć
Pamięć - to dzięki tej funkcji rejestrujemy, gromadzimy, a następnie przywołujemy zdobyte informacje z różnych źródeł zmysłowych.
To dzięki pamięci zdobywamy i wykorzystujemy wiedzę, uczymy się nowych czynności.
Umożliwia nam ona również codzienne funkcjonowanie społeczne i zawodowe - zapamiętujemy m.in. drogę do pracy, zasady panujące w określonym otoczeniu, imiona członków rodziny.
Funkcje poznawcze - język
Język - jest ukształtowanym społecznie systemem symboli, który służy do komunikowania się. Dzięki językowi możemy wyrażać swoje myśli, ale również odbierać informacje werbalne z otoczenia.
U dzieci młodszych (do 3.-4. roku życia) proces uczenia opiera się głównie na doświadczeniach motorycznych, manipulacyjnych i sensorycznych, ponieważ ich zasób słownictwa biernego oraz czynnego jest w trakcie rozwoju, pamięć słowna jak i trwałość odebranych informacji werbalnych może być słabsza.
Funkcje poznawcze - myślenie logiczne
Myślenie logiczne - jest złożoną zdolnością, dzięki której wykorzystujemy zdobytą wiedzę i doświadczenia do zaplanowania i wykonania codziennych czynności. Myślenie logiczne pozwala nam integrować nowe informacje z już uzyskanymi, jak również modyfikować je.
Rola rodziców w rozwoju funkcji poznawczych dziecka
Mózg dziecka rozwija się bardzo dynamicznie (najintensywniej w pierwszych trzech latach życia). Każdego dnia uczy się ono nowych umiejętności.
By proces poznawania świata był jak najbardziej efektywny, ważne są warunki w jakich wychowuje i rozwija się dziecko oraz jaka jest świadomość opiekunów w zakresie stymulacji malucha.
Do wspierania funkcji poznawczych niekoniecznie potrzebujemy pięknych, kolorowych książeczek czy zabawek dydaktycznych. Aktywności dnia codziennego są idealnym sposobem na rozwijanie samodzielności i umiejętności dziecka.
- Nie wyręczajmy go w ubieraniu się, myciu zębów czy sprzątaniu zabawek. Powtarzana czynność rozwija pamięć
- Zaangażujmy malucha do przygotowywania posiłków, poeksperymentujmy w kuchni. Zmysł dotyku możemy stymulować przesypywaniem ryżu do pojemnika, zmysł węchu czując zapach różnych owoców i warzyw, zmysł smaku próbując nowych potraw.
- Podczas spaceru w parku lub na ulicy zatrzymajmy się, zwróćmy uwagę na to co nas otacza - dźwięki, miejsca, przedmioty. Istotne w rozwoju dzieci jest zaspokojenie potrzeby ruchu i aktywność ruchowa.
Place zabaw, jazda na hulajnodze, rowerze i wspólne spędzanie czasu z rodzicami ma niesamowity wpływ na rozwój poznawczy, ale przede wszystkim emocjonalny małego dziecka.
Rozejrzyjmy się dookoła, a uświadomimy sobie jak wiele w najbliższym otoczeniu znajduje się sytuacji do działania. Pozwólmy dziecku na własną kreatywność, obserwujmy i wspierajmy samodzielne czynności.