Spis treści
Kolorowanie obrazków rozwija mięśnie rączki, uczy kreatywności, koncentracji i przygotowuje do nauki pisania literek. Niestety, chociaż kolorowanki to ulubiona zabawa większości dzieci, to jednak jest grupa maluchów, które nie lubią tego zajęcia. Zazwyczaj są to dzieci, którym to nie wychodzi, a każdy kolejny nieudany rysunek powoduje u niech większą niechęć to kolorowania.
Problemem jest najczęściej wychodzenie za linie, niedokładne kolorowanie pól lub robienie tego nieprecyzyjnie. To czasem wina roztrzepania czy braku koncentracji kilkulatka, ale częściej – problem z koordynacją wzrokowo-ruchową oraz pracą dłoni, czyli motoryką małą. Kolorowanie to bowiem czynność opierająca się na pracy mięśni dłoni – jej elastyczność, sprawność, kontrola nad ruchami pozwalają pewnie trzymać kredkę i kierować nią w taki sposób, w jaki chce mózg dziecka.
Dlaczego dzieci nie umieją kolorować?
Wiele maluchów ma jednak z tym problem – wszystko dlatego, że w dzisiejszych czasach rozwój motoryki małej jest utrudniony. Dzieci mniej rysują, nie lepią ludzików z plasteliny, nie nawlekają koralików, bo mają ciekawsze zajęcia, jak siedzenie przed komputerem.
Później też uczą się podstawowych czynności, takich jak samodzielne jedzenie łyżeczką, nie wykonują też czynności domowych, których kiedyś uczył się każdy kilkulatek – sprzątania, układania czy szycia. Specjaliści podkreślają, że ta ostatnia czynność, polegająca na trafianiu igłą w konkretne miejsce na materiale była fantastycznym treningiem koordynacji ruchowo-wzrokowej.
Czytaj również: Rozwój ruchowy dziecka: motoryka małej ręki czyli ćwiczenia dłoni i paluszków
Szlaczki literopodobne - szlaczki dla dzieci do druku
Jak wspierać dziecko w nauce kolorowania?
Jeśli twoje dziecko nie lubi rysować, bo jest sfrustrowanie niepowodzeniami, takimi jak wychodzenie za linie, pomóż mu stać się w mistrzem kolorowania, dzięki czemu polubi te czynność.
Oczywiście pamiętaj, że umiejętności dotyczące wypełniania kontorów kolorami zależą od wieku dziecka. Nie można oczekiwać, że trzylatek wykona perfekcyjnie obrazek, ale już pięcio-, sześciolatek powinien umieć trzymać się w liniach.
Przygotuj dobre materiały
Dziecko powinno mieć dobry i bezpieczny zestaw kredek, którym będzie łatwo mógł się posługiwać. Kredki ołówkowe muszą być miękkie, dobrze zatemperowane, świecowe – wygodne w trzymaniu i nietoksyczne. Nie kupuj kilkulatkowi do kolorowania flamastrów i markerów, bo po pierwsze, nie sprawdzają się w zamalowywaniu dużych powierzchni, po drugie, brudzą rączki, przebijają przez papier na drugą stronę kartki, a czasem i stół.
Ćwicz siłę i koordynację dłoni
Kolorowanie jest tym łatwiejsze, im malec ma większą kontrolę nad swoimi rękami. Znalezienie sposobów na poprawę sprawności jego dłoni i koordynacji jej ruchów może poprawić jego umiejętności artystyczne.
Baw się z dzieckiem tak, aby musiał wykonywać różne czynności – niech chwyta małe przedmioty ukryte w woreczku, łapie szczypcami winogrona lub rodzynki, przesuwa samochodziki po torze. Podsuwaj mu do zabawy małe klocki, koraliki, bibułę, z której będzie coś kleił, daj mu spryskiwacz, aby nawilżył liście roślin w domu itd.
Wybierz duże kolorowanki
Mniejsze kolorowanki wymagają lepszej zręczności i koordynacji rąk. Zacznijcie więc trening od dużych obrazków, niewymagających wielkiej precyzji. Kupując kolorowanki, sprawdź, czy są dostosowane do wieku twojego dziecka. Zawsze możesz znaleźć też materiały do drukowania w Internecie przeznaczone dla określonych grup wiekowych.
Często kolorujcie obrazki
Nie bez powodu mówi się, że ćwiczenie czyni mistrza. Nie możesz oczekiwać, że Twoje dziecko poprawi jakieś umiejętności, jeśli jej nie ćwiczy. Zachęcaj więc malucha do regularnego kolorowania, proś go o nowe rysunki, wieszaj jego działa na lodówce, aby czuł, że jego praca jest doceniana. Możesz też kupić sobie kolorowanki dla dorosłych i rysować razem z dzieckiem w ramach wspólnej zabawy (przy okazji się odstresujesz).
Czytaj również: 10 zabaw rozwijających koordynację wzrokowo-ruchową
Motyl kolorowanka do wydruku - 15 wzorów dla małych i starszych dzieci