Czytanie ze zrozumieniem - klasa 3

2020-03-25 13:46

Czytania ze zrozumieniem w klasie 3 jest jedną z podstawowych umiejętności, które musi nabyć uczeń. Zatem powolne, lecz dość systematyczne wdrażanie dziecka do czytania ze zrozumieniem powinno odbywać się zasadniczo przy każdej nadarzającej się okazji.

czytanie ze zrozumieniem kl.III

i

Autor: materiały prasowe

Spis treści

  1. Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 3
  2. Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 3

Czytanie ze zrozumieniem w klasie 3 szkoły podstawowej to podstawa dalszej nauki. Dziecko w klasie 3 rozumie treść czytanki po jednorazowym cichym przeczytaniu jej. Powinno również umieć wymienić postaci występujące w danym tekście oraz w odpowiedniej kolejności występujące po sobie zdarzenia oraz wątki.

Dziecko będące w klasie 3 potrafi także wyszukiwać w treści czytanki fragmenty mówiące, np. o cechach charakteru bohatera.

Zaniedbanie ćwiczeń w kształtowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem w klasie 3 może prowadzić do ogólnych problemów z przyswajaniem wiedzy. Będzie rzutować na stosunek do nauki i chęci dziecka do samodzielnego zdobywania wiedzy.

W konsekwencji, niewiara we własne możliwości spowodować może, że dziecko nie będzie chciało pracować samo, tylko w towarzystwie kogoś dorosłego, kto utwierdzi je w przekonaniu, że dobrze wykonuje poszczególne zadania.

Czytaj: Wymagania edukacyjne dla klas 1-3

Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 3

1. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedź na pytania zaznaczając właściwą odpowiedź.

„Pyszny poczęstunek”

Kiedy Tomek przyjechał do Oli, dzieci postanowiły, że przygotują razem kolację dla rodziców Oli. Obmyślili sobie, że zrobią pyszne kanapki i sałatkę jarzynową. Potrzebowali jednak składników. Wybrali się zatem na wspólne zakupy. W warzywniaku kupili: ogórki, jajka, ziemniaki, marchew, jabłka i sałatę. W sklepie mięsnym natomiast soczystą szynkę na kanapki. Odwiedzili również sklep spożywczy, aby zaopatrzyć się w pieczywo, ser żółty, groszek i majonez. Tomek był odpowiedzialny za przygotowanie pysznych kanapek, Ola natomiast pokroiła i doprawiła sałatkę jarzynową. Rodzice Oli byli zachwyceni poczęstunkiem, zjedli kolację z prawdziwym apetytem.

1. Co Tomek i Ola postanowili przygotować razem?a) podwieczorek, b) obiad, c) kolację

2. Dla kogo Tomek i Ola przygotowali poczęstunek?a) dla dziadków Oli, b) dla rodziców Oli, c) dla rodziców Tomka

3. Co dzieci kupiły między innymi w warzywniaku?a) ziemniaki, b) ser żółty, c) majonez

4. Co dzieci kupiły w sklepie mięsnym?a) pasztet z dzika, b) długie kabanosy, c) soczystą szynkę

5. Co dzieci kupiły w sklepie spożywczym?a) pieczywo, ser żółty, groszek i majonez, b) pieczywo, ser biały, kukurydzę i majonez, c) bułkę, ser żółty, groszek i musztardę

6. Kto był odpowiedzialny za przygotowanie pysznych kanapek?a) Ola, b) Tomek i Ola razem, c) Tomek

7. Kto był odpowiedzialny za pokrojenie i doprawienie sałatki jarzynowej?a)Tomek, b) Tomek i Ola razem, c) Ola

8. Rodzice Oli byli:a) zdegustowani poczęstunkiem, b) nie zjedli kolacji do końca, c) byli zachwyceni poczęstunkiem i zjedli z apetytem

2. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj poszczególne polecenia:

„Zimowa zabawa”

Gdy na dworze pada śnieg, jest mroźno i wietrznie można wówczas świetnie bawić się na świeżym powietrzu. Agatka najbardziej lubi zjeżdżać z górki na sankach. Michał chodzi wówczas ze swoimi rodzicami na lodowisko i wszyscy jeżdżą na łyżwach. Tymek zjeżdża na nartach z górki koło szkoły wraz ze swoją starszą siostrą Polą. Janek uwielbia bitwę na śnieżki ze swoimi kolegami z osiedla. Zabawy zimowe trwają zazwyczaj do pierwszych roztopów, kiedy to narty, łyżwy i sanki, dzieci zamieniają na rowerki, hulajnogi i wrotki.

Czytaj: Dyktando - klasa 3: zasady ortograficzne i przykładowe dyktando 

a. Odpowiedz pełnymi zdaniami:

Co najbardziej lubi robić Agatka?

Z kim Michał chodzi na lodowisko?

Gdzie Tymek ze swoją starszą siostrą Polą zjeżdża na nartach?

W co bawi się Janek ze swoimi kolegami z osiedla?

Na co można zamienić narty, łyżwy i sanki po pierwszych rozstępach?

b. Dokończ zdania:

Z kolegami można zrobić bitwę na...

Ze śniegu można ulepić...

Zimą można jeździć na...

Po lodzie można jeździć na...

Z górki można zjeździć na...

Sprawdź: Lektury szkolne klasa 1-3 w roku szkolnym 2019/2020

c. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej. Potem je napisz starannie:

można Ze bałwana. śniegu ulepić

lubi na sankach zjeżdżać Agatka z góry. wysokiej

Janek zabawę kolegami. ze uwielbia śnieżkami swoimi

zaczął Zrobiło padać się śnieg. mroźnie i

rodzicami na wraz łyżwach. jeżdżą Tomek z

Tymek Pola na i zjeżdżają nartach.

Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 3

1. Skreśl wyraz nie pasujący do pozostałych:

mleko, jabłko, śmietana, ser

wiśnia, morela, bułka, winogrono

kiełbasa, kabanosy, parówki, czekolada

ziemniaki, mleko, buraki, marchew

bułka, chałka, mięso, chleb

herbata, sok, kawa, lody

sernik, makowiec, ogórek, szarlotka

2. Uważnie przeczytaj zdania i zaznacz odpowiednim numerem według wzoru:

  1. prośba dziewczynki o kupno książki
  2. prośba chłopca o zaszycie dziury
  3. prośba wychowawczyni o zachowanie ciszy
  4. prośba policjanta o rozejście się
  5. prośba lekarza o pokazanie języka do badania
  6. zdania, które nie są prośbami

Mamusiu, proszę Cię zaszyj mi dziurę w spodniach

Poproszę o rozebranie się do badania

Stać, niech nikt się nie rusza

Poproszę o pokazanie języka do badania

Poproszę, drogie dzieci o filiżankę herbaty

Mamusiu, wypożycz mi proszę książkę

Proszę wszystkich o spokojne rozejście się

Cisza wszyscy!

Poproszę wszystkie dzieci o zachowanie ciszy

Mamusiu, kup mi proszę książkę

Czy możesz zaszyć mi dziurę na bluzce?

Sprawdź: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 4