Spis treści
- Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 3
- Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 3
Czytanie ze zrozumieniem w klasie 3 szkoły podstawowej to podstawa dalszej nauki. Dziecko w klasie 3 rozumie treść czytanki po jednorazowym cichym przeczytaniu jej. Powinno również umieć wymienić postaci występujące w danym tekście oraz w odpowiedniej kolejności występujące po sobie zdarzenia oraz wątki.
Dziecko będące w klasie 3 potrafi także wyszukiwać w treści czytanki fragmenty mówiące, np. o cechach charakteru bohatera.
Zaniedbanie ćwiczeń w kształtowaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem w klasie 3 może prowadzić do ogólnych problemów z przyswajaniem wiedzy. Będzie rzutować na stosunek do nauki i chęci dziecka do samodzielnego zdobywania wiedzy.
W konsekwencji, niewiara we własne możliwości spowodować może, że dziecko nie będzie chciało pracować samo, tylko w towarzystwie kogoś dorosłego, kto utwierdzi je w przekonaniu, że dobrze wykonuje poszczególne zadania.
Czytaj: Wymagania edukacyjne dla klas 1-3
Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 3
1. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedź na pytania zaznaczając właściwą odpowiedź.
„Pyszny poczęstunek”
Kiedy Tomek przyjechał do Oli, dzieci postanowiły, że przygotują razem kolację dla rodziców Oli. Obmyślili sobie, że zrobią pyszne kanapki i sałatkę jarzynową. Potrzebowali jednak składników. Wybrali się zatem na wspólne zakupy. W warzywniaku kupili: ogórki, jajka, ziemniaki, marchew, jabłka i sałatę. W sklepie mięsnym natomiast soczystą szynkę na kanapki. Odwiedzili również sklep spożywczy, aby zaopatrzyć się w pieczywo, ser żółty, groszek i majonez. Tomek był odpowiedzialny za przygotowanie pysznych kanapek, Ola natomiast pokroiła i doprawiła sałatkę jarzynową. Rodzice Oli byli zachwyceni poczęstunkiem, zjedli kolację z prawdziwym apetytem.
1. Co Tomek i Ola postanowili przygotować razem?a) podwieczorek, b) obiad, c) kolację
2. Dla kogo Tomek i Ola przygotowali poczęstunek?a) dla dziadków Oli, b) dla rodziców Oli, c) dla rodziców Tomka
3. Co dzieci kupiły między innymi w warzywniaku?a) ziemniaki, b) ser żółty, c) majonez
4. Co dzieci kupiły w sklepie mięsnym?a) pasztet z dzika, b) długie kabanosy, c) soczystą szynkę
5. Co dzieci kupiły w sklepie spożywczym?a) pieczywo, ser żółty, groszek i majonez, b) pieczywo, ser biały, kukurydzę i majonez, c) bułkę, ser żółty, groszek i musztardę
6. Kto był odpowiedzialny za przygotowanie pysznych kanapek?a) Ola, b) Tomek i Ola razem, c) Tomek
7. Kto był odpowiedzialny za pokrojenie i doprawienie sałatki jarzynowej?a)Tomek, b) Tomek i Ola razem, c) Ola
8. Rodzice Oli byli:a) zdegustowani poczęstunkiem, b) nie zjedli kolacji do końca, c) byli zachwyceni poczęstunkiem i zjedli z apetytem
2. Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj poszczególne polecenia:
„Zimowa zabawa”
Gdy na dworze pada śnieg, jest mroźno i wietrznie można wówczas świetnie bawić się na świeżym powietrzu. Agatka najbardziej lubi zjeżdżać z górki na sankach. Michał chodzi wówczas ze swoimi rodzicami na lodowisko i wszyscy jeżdżą na łyżwach. Tymek zjeżdża na nartach z górki koło szkoły wraz ze swoją starszą siostrą Polą. Janek uwielbia bitwę na śnieżki ze swoimi kolegami z osiedla. Zabawy zimowe trwają zazwyczaj do pierwszych roztopów, kiedy to narty, łyżwy i sanki, dzieci zamieniają na rowerki, hulajnogi i wrotki.
Czytaj: Dyktando - klasa 3: zasady ortograficzne i przykładowe dyktando
a. Odpowiedz pełnymi zdaniami:
Co najbardziej lubi robić Agatka?
Z kim Michał chodzi na lodowisko?
Gdzie Tymek ze swoją starszą siostrą Polą zjeżdża na nartach?
W co bawi się Janek ze swoimi kolegami z osiedla?
Na co można zamienić narty, łyżwy i sanki po pierwszych rozstępach?
b. Dokończ zdania:
Z kolegami można zrobić bitwę na...
Ze śniegu można ulepić...
Zimą można jeździć na...
Po lodzie można jeździć na...
Z górki można zjeździć na...
Sprawdź: Lektury szkolne klasa 1-3 w roku szkolnym 2019/2020
c. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej. Potem je napisz starannie:
można Ze bałwana. śniegu ulepić
lubi na sankach zjeżdżać Agatka z góry. wysokiej
Janek zabawę kolegami. ze uwielbia śnieżkami swoimi
zaczął Zrobiło padać się śnieg. mroźnie i
rodzicami na wraz łyżwach. jeżdżą Tomek z
Tymek Pola na i zjeżdżają nartach.
Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 3
1. Skreśl wyraz nie pasujący do pozostałych:
mleko, jabłko, śmietana, ser
wiśnia, morela, bułka, winogrono
kiełbasa, kabanosy, parówki, czekolada
ziemniaki, mleko, buraki, marchew
bułka, chałka, mięso, chleb
herbata, sok, kawa, lody
sernik, makowiec, ogórek, szarlotka
2. Uważnie przeczytaj zdania i zaznacz odpowiednim numerem według wzoru:
- prośba dziewczynki o kupno książki
- prośba chłopca o zaszycie dziury
- prośba wychowawczyni o zachowanie ciszy
- prośba policjanta o rozejście się
- prośba lekarza o pokazanie języka do badania
- zdania, które nie są prośbami
Mamusiu, proszę Cię zaszyj mi dziurę w spodniach
Poproszę o rozebranie się do badania
Stać, niech nikt się nie rusza
Poproszę o pokazanie języka do badania
Poproszę, drogie dzieci o filiżankę herbaty
Mamusiu, wypożycz mi proszę książkę
Proszę wszystkich o spokojne rozejście się
Cisza wszyscy!
Poproszę wszystkie dzieci o zachowanie ciszy
Mamusiu, kup mi proszę książkę
Czy możesz zaszyć mi dziurę na bluzce?
Sprawdź: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 4