Czytanie ze zrozumieniem - klasa 4

2020-03-25 11:42

Choć uczniowie 4 klasy szkoły podstawowej potrafią już płynnie czytać ze zrozumieniem, potrzebują na tej płaszczyźnie wzmożonej uwagi i kontroli rodzicielskiej. Zaniedbanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem w klasie 4 może wpłynąć negatywnie na późniejszą edukację dziecka. Polecamy przykładowe testy do czytania ze zrozumieniem dla klasy 4.

czytanie ze zrozumieniem kl.IV

i

Autor: materiały prasowe

Spis treści

  1. Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 4:
  2. Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 4:

Podczas cichego czytania ze zrozumieniem uczeń nie ma kontroli słuchowej nad czytanym tekstem, ponieważ treść przyswaja sobie poprzez analizator wzrokowy. Dlatego też czytanie ze zrozumieniem, szczególnie w tak ważnej klasie, jaką jest klasa 4, gdzie do programu nauczania wchodzi jednocześnie dużo nowych przedmiotów, powinno być kontrolowane przez nauczycieli w szkole i rodzicie w domu, aby mieć pewność, że dziecko radzi sobie z natłokiem przyswajanego materiału.

Należy zawsze sprawdzić, co dziecko zapamiętało i czy dostatecznie zrozumiało daną treść. W ten sposób wyrabia się u młodego człowieka przyzwyczajenie do uważnego śledzenia tekstu czytanego po cichu ze zrozumieniem.

Ważne, aby rodzice umieli i chcieli stwarzać dziecku takie warunki zewnętrzne, aby stymulować jego rozwój motywacji do czytania, jego chęci, zaangażowanie. Rodzic kształci również zainteresowanie czytaniem, poprzez pomoc w doborze ciekawej książki lub czasopisma. W przeciwnym razie dziecko może mieć poważne problemy, np. z rozwiązywaniem zadań tekstowych czy rozumieniem czytanych poleceń i instrukcji.

Brak umiejętności czytania ze zrozumieniem może w przyszłości przyczynić się do uprzykrzania codziennego życia, np. w obsłudze różnych urządzeń, w zawieraniu i podpisywaniu różnych umów czy po prostu sprostaniu załatwianiu swoich spraw w urzędach, na poczcie, w banku.

Czytaj: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2: teksty i ćwiczenia

Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 4:

1. Przeczytaj uważnie poniższy tekst i odpowiedz pełnymi zdaniami na pytania.

„Woda źródłem życia”

Wokoło nas jest wiele wody, w organizmach ludzkich jest jej również dużo. Woda występuje rzecz jasna w oceanach, morzach, jeziorach i rzekach. Śnieg i lód też są zbudowane z wody.

Gdy para wodna znajdzie się w niskiej temperaturze wówczas wysoko nad naszymi głowami zaczyna powstawać śnieg. Aby tu u nas na ziemi mógł się utrzymać, a nie zmienić swój stan skupienia znów na wodę musi wpływać temperatura poniżej zera. Lód powstaje wtedy, gdy odwrotnie jak w pierwszym przypadku, woda zamarznie na ziemi. Co ciekawe każdy płatek śniegu wygląda gołym okiem jak gwiazdka, ale tak naprawdę nie ma dwóch takich samych płatków.

Woda jest niezbędna do życia – pijemy ją, dodajemy w trakcie tworzenia posiłków, myjemy się w niej, pierzemy ubrania – nie wyobrażamy sobie żeby kiedyś mogło by jej zabraknąć. Dlatego też tak na przyszłość próbujmy ją oszczędzać i np. nie zostawiać odkręconego kranu, kiedy myjemy zęby.

  • Gdzie na ziemi występuje woda?
  • Z czego powstaje śnieg i lód?
  • Gdzie powstaje śnieg i lód?
  • Do czego potrzebna jest nam woda?
  • Co to znaczy oszczędzać wodę?

2. Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedź pełnymi zdaniami na pytania.

„Wilk Borys”

Wilk Borys był głodny nie na żarty, bo już od kilku dni nie mógł niczego upolować. Chodzi więc po głębokim borze bardzo zły i mocno zdenerwowany. Włócząc się to tu, to tam czekał aż jakaś łatwa sztuka mięsa sama wpadnie mu w pazury. Nie lubił się przemęczać, przepracowywać, nie polował, a raczej czekał na potkniecie się kogoś słabszego od niego. Nie zagadywał z nikim, nie odpowiadał na zaczepki. Był zamyślony, niedostępny i delikatnie mówiąc nie tryskał optymizmem. Szukał czegoś na przekąskę nawet na łąkach lub koło obejść ludzkich. Podkradał się, czaił, ale nic z tego. Żadnej kurki, gąski, kurczaczka, czy zajączka albo królika lub choćby perliczki i lub bażanta.

Wilk Borys nie zdawał sobie chyba sprawy z tego, że tak mu kiszki marsza grały, że zwierzyna płowa na kilometr wyczuwała, że Borys zbliża się i uciekała gdzie pieprz rośnie, aby dalej od leniucha i nicponia Borysa uciec.

  • Jak nazywa się główny bohater i kim jest?
  • Dlaczego włóczył się po głębokim borze, łąkach lub koło obejść ludzkich?
  • Jaki był, jakimi cechami charakteru charakteryzował się bohater opowiadania?
  • Dlaczego niczego nie mógł upolować?

Sprawdź: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 3

Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 4:

1. Ponumeruj fragmenty tekstu w odpowiedniej kolejności, tak, aby powstała bajka o „Kopciuszku”.

...Kopciuszek całymi dniami usługiwał macosze i siostrom, jak również sprzątał cały dom i obejście....Wszyscy pojechali na bal, oczywiście bez Kopciuszka. Lecz pojawiła się wróżka, która zamieniła dziewczynkę w przepiękną księżniczkę w koronkowej sukni i atłasowych pantofelkach....W krótce odbyło się huczne wesele, a książę i Kopciuszek żyli długo i szczęśliwie....Dawno, dawno temu żyła sobie bardzo nieszczęśliwa dziewczyna imieniem Kopciuszek wraz ze swoją macochą i dwiema próżnymi siostrami....Królewicz ogłosił wielki bal, na którym to chciał znaleźć wybrankę swojego serca....Na balu kiedy zegar zaczął wybijać północ dziewczynka bez s…owa pożegnania wybiegła z pałacu gubiąc atłasowy pantofelek....Rozesłał po okolicy gońców, aby ci odszukali do kogo należy ów pantofelek....Gońcy mieli już odejść, kiedy z kuchni wyszedł Kopciuszek. Dziewczynka przymierzyła pantofelek i cóż za niespodzianka! Pasował jak ulał!...Książę, który znalazł na schodach pantofelek postanowił odnaleźć tajemniczą, nieznajomą.

Sprawdź: Co to są głoski - przykłady głosek

2. Z listu Michała do Ani powykreślaj wszystkie niepotrzebne wyrazy.

Droga Aniu, Baniu!Są już wakacje, kolacje. Wyjechałem jak wiesz, chcesz, do mojej cioci, kloci i wujka, psujka. Jest tu całkiem około, wesoło. Poznałem wielu, tam kolegów. Rozrabiam, pomagam cioci, kloci w gospodarstwie, malarstwie. Zrywam kalesony, pomidory, ogórki, sznurki i karmię rury, kury. Chodzę z psujkiem, wujkiem do głębokiego boru na ryby, grzyby i nad piękne jezioro na ryby, grzyby. Maluję również z nim, kim młot, płot.  Zawsze, teraz jestem na mące, łące, ale szybko muszę skracać, wracać bo nadciąga róża, burza. Chyba będzie gadać, podać. Nie lubię takiej rozmowy, pogody. Proszę, teraz Ty, Oni napisz od, do mnie list.Pozdrawiam Cię Michał, Kichał

Czytaj: Zwroty grzecznościowe: na powitanie, w listach. Przykłady