Dyktando klasa 2. Jakie zasady? Pobierz dyktanda dla klasy 2 do wydruku [PDF]

2023-09-13 21:00

Dyktando klasa 2 ma za zadanie wyrobić u ucznia nawyku poprawnego pisania poszczególnych wyrazów. Przy wykonywaniu tego rodzaju ćwiczeń nieoceniona będzie pomoc rodzica. Dyktanda do druku w PDF ułatwią dziecku utrwalanie zasad pisowni.

Chłopiec przy biurku

i

Autor: Getti Images Dyktando klasa 2. Jakie zasady? Pobierz dyktanda dla klasy 2 do wydruku [PDF]

Klasa 2 to czas kiedy dziecko przyswaja zasady ortograficzne. Doskonałym sposobem na uzupełnienie zasad ortograficznych są dyktanda. Bez pomocy rodzica się tu jednak nie obejdzie. Ważne jednak, aby opiekun nie wyręczał dziecka i nie podpowiadał.

Rodzic powinien uzbroić się w cierpliwość, nie krzyczeć na dziecko, a wspierać, zachęcać. Jeżeli dziecku dyktanda będą szły bardzo, choć w pełni opanował zasady ortografii, nie należy się denerwować. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest udanie się do specjalisty. Po przeprowadzeniu testów potwierdzi lub wykluczy ewentualną dysleksję u naszej pociechy.

Póki co, bez paniki. W większości wypadków wystarczy ćwiczyć ortografię. Zobacz nasz pomysły na dyktando dla 2 klasy podstawówki.

Zobacz także: Przedmioty klasy 1-3. Czego uczą się dzieci w ramach edukacji wczesnoszkolnej?

Spis treści

  1. Dyktando 2 klasa. Jak ułatwić dziecku naukę zasad ortograficznych?
  2. Dyktanda klasa 2 do wydruku. Przykłady dla drugoklasisty w PDF
  3. Dyktanda klasa 2 szkoły podstawowej. Jakie zasady trzeba znać?
M jak mama: Mapa myśli - doskonała pomoc w nauce

Dyktando 2 klasa. Jak ułatwić dziecku naukę zasad ortograficznych?

Aby dziecko mogło szybciej i łatwiej przyswoić sobie reguły ortograficzne, warto wypisać je na dużym kartonie i przykleić nad biurkiem lub ewentualnie łóżkiem. Chodzi w dużym skrócie o takie miejsce, które znajduje się w centrum pokoju dziecka, tak aby mogło  patrzeć na ten plakat jak najczęściej.

Pomaga to w zapamiętywaniu, bo reguł ortograficznych, jak i tabliczki mnożenia należy nauczyć się na pamięć. Oczywiście nie wprowadzamy wszystkich reguł jednocześnie. Robimy to po kolei i dokładnie utrwalamy.

Dopiero kiedy mamy pewność, że materiał został dobrze przyswojony, przechodzimy do wprowadzania kolejnych. Każdy plakat powinien przedstawiać jedną pisownię wyrazów np.: tylko „ó” lub tylko „u”, itd.

W międzyczasie, po opanowaniu zasad np. z ó, robimy z dzieckiem dyktando. Początki nie będą łatwe, ale im więcej uczeń będzie ćwiczył, tym później nie będzie miał większych problemów z dyktandami w szkole.

Dyktanda klasa 2 do wydruku. Przykłady dla drugoklasisty w PDF

Dyktando klasa 2 nie musi być długie. Dziecko nie powinno odczuwać presji i przymusu, że musi spędzić nad kartką długich godzin. Na początek też wcale nie musimy dziecku dyktować całego tekstu. Wystarczy podać mu kartkę z pustymi miejscami, gdzie będzie musiało uzupełnić odpowiednią literę — ó, u, rz, ż, ch lub h.

Z czasem, gdy będzie mu szło coraz lepiej, podnieśmy poprzeczkę i poprośmy o napisanie tekstu ze słuchu.

Pobierz przykładowe dyktanda — klasa 2 w PDF. Dzięki nim nauka będzie szła o wiele łatwiej i przyjemniej.

Dyktando z u klasa 2

Kucharz Jakub zrobił udane zakupy. Kupił cukier, butelkę mleka, utarł śmietanę i dodał truskawki. Uczniom bowiem zachciało się deserku. Okrutny uczeń Mateusz dodał do deserku musztardę i buraki. Deser się nie udał. Kucharz surowo ukarał nieugiętego Mateusza.

Dyktando z ó klasa 2

Trójka przyjaciół z Tarnówka ma nowy samochód. Jadą do lasu na jagódki. Usiądą pod brzózką, zjedzą twaróg i dalej leśną dróżką pójdą w dół, a potem w górę. Wkrótce wędrówka zakończy się, mimo że samochód Józia, Róży i Rózi niestety zepsuje się.

Dyktando z u i ó klasa 2

Ula miała żółwia wodnego w dużym akwarium. Karmiła go kruchą sałatą i różnymi zbożami. Urządziła mu tam piękne mieszkanko, zrobiła różne pagórki, górki i równiny. Uroku dodawało szumiące źródełko. Ula umie dbać o zwierzątka, szczególnie te malutkie i nieufne.

Dyktando z ż klasa 2

Czarnoksiężnik zamienił piękną księżniczkę w okropną żabę. Wróżka zamknęła ją w wieży wysokiego zamku. Na szczęście odważny książę odczarował ją i zażądał ślubu. Żyć mieli razem sto, a nawet i więcej lat.

Dyktando z rz klasa 2

Marzec to miesiąc wietrzny i burzliwy. Ludzie stają się zakatarzeni i często chorują. Lekarze jak i aptekarze mają pełne ręce roboty. Ludzie biorą gorzkie leki i jedzą dojrzałe owoce i warzywa dla zdrowia.

Dyktando z ż i rz klasa 2

Małgorzata odprowadza w pewien wrześniowy wietrzny wieczór swoją koleżankę Żanetę. Żadna z nich nie chce się pożegnać, bo gaworzy im się dobrze. Poszły zatem wzdłuż żywopłotu i pnącej róży na dłuższą przechadzkę.

Dyktando z h klasa 2

Helena była z mamą Haliną w cyrku. Widziały hipopotama, który grał na harmonii, skaczące hieny, które huśtały się na huśtawce i jeździły na hulajnodze. Przedstawienie to było pełne humoru.

Dyktando z ch klasa 2

Chytry lis chciał podarować cichutkiemu chomikowi pod choinkę muchomora. Sam jadł za to tłustego chrząszcza. Chomik był zuchem i nie chcąc czuć głodu, udał się do chudego szczura na ucztę przy chlebie i chrzanie.

Dyktando z h i ch klasa 2

Michał i Hania hodują chomiki, chrabąszcze i chrząszcze. Są hodowcami od roku. Karmią je marchewką, chrustem i suchym sianem. Dzieci chętnie dbają o higienę tych raczej tchórzliwych i cichutkich zwierzątek.

Czytaj także: Lektury szkolne klasa 1, klasa 2 i klasa 3 w roku szkolnym 2023/2024. Co czyta się w klasach 1-3?

Dyktanda klasa 2 szkoły podstawowej. Jakie zasady trzeba znać?

Plakat, który warto powiesić w widocznym miejscu w pokoju dziecka, powinien zawierać następujące zasady ortograficzne. Warto przygotować go razem z dzieckiem, wówczas łatwiej będzie mu je przyswoić.

Piszemy „ó”:

  • kiedy wymienia się na o, e, a, np.: wóz – wozy
  • w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna, np.: klasówka ( wyjątki: odkuwka, okuwka, skuwka, zasuwka)
  • w zakończeniach dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego- kogo?, czego?, np.: kwiatów
  • na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie

Piszemy „u”:

  • w zakończeniach uje, - ujesz, -uje, - ujemy, - ujecie, - ują (mimo wymiany na o), np.: szoruję, szorujesz, szoruje, szorujemy, szorujecie, szorują
  • w zakończeniach ulec, - un, -unek, - unka (mimo wymiany na o), np.: hamulec, zwiastun, rachunek, piastunka
  • w zakończeniach uch, - ucha, - ula, - unia, - us, - usia, - usieńka, - uszek, - uś, - utka, np.: maluch, starucha, brzydula, babunia, obdartus, lalusia, milusieńki, maluszek, dzidziuś, malutka
  • w wyrazach typu: kuć, knuć, pruć, psuć, snuć
  • zawsze na końcu wyrazu

Piszemy „rz”:

  • kiedy wymienia się na r, np.: darzyć – dar
  • po spółgłoskach: p,b,t,d,k,g,ch,j,w
  • w zakończeniach – mierz, - mistrz, np.: Sandomierz, zegarmistrz
  • w zakończeniacherz – arz, np.: harcerz, talerz, zakończeniearz występujące w zakończeniach zawodów, np.: malarz, -erz, - arz, kiedy rz wymienia się na r, np.: rycerz-rycerski

Piszemy „ż”:

  • kiedy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
  • w zakończeniach aż, np.: bagaż
  • w zakończeniach eż, -aż, np.: młodzież, straż

Piszemy „h”:

  • kiedy wymienia się na g, ż, z, dz
  • w wyrazach zawierających obce cząstki harmo, - hekto, - hiper, - hipo, - homo – hydro, np.: harmonia, hektolitry, hiperwentylacja, hipoteza, homogenizowany, hydrant
  • po przedrostku z, np.: zhańbić

Piszemy „ch”:

  • kiedy wymienia się na sz, kruchy-kruszyć
  • gdy występuje po s, np.: schody
  • zawsze na końcu wyrazów, np.: dach, wyjątek – druh.

W związku z tym, że w młodszych klasach zasady ortograficzne wprowadza się pomału, a nie wszystkie na raz, zatem uzasadnionym jest również dzielić teksty dyktand, utrwalając pojedynczą trudność, typu tylko „ó”, a nie jednocześnie w jednym tekście „u” i „ó”.

Czytaj także: Podstawa programowa 1-3. Jakie są wymagania edukacyjne w klasach 1-3 szkoły podstawowej?

Ó czy U? Sprawdź, czy jesteś mistrzem ortografii

Pytanie 1 z 10
Wskaż poprawną pisownię: