Klasa 2 to czas kiedy dziecko przyswaja zasady ortograficzne. Doskonałym sposobem na uzupełnienie zasad ortograficznych są dyktanda. Bez pomocy rodzica się tu jednak nie obejdzie. Ważne jednak, aby opiekun nie wyręczał dziecka i nie podpowiadał.
Rodzic powinien uzbroić się w cierpliwość, nie krzyczeć na dziecko, a wspierać, zachęcać. Jeżeli dziecku dyktanda będą szły bardzo, choć w pełni opanował zasady ortografii, nie należy się denerwować. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest udanie się do specjalisty. Po przeprowadzeniu testów potwierdzi lub wykluczy ewentualną dysleksję u naszej pociechy.
Póki co, bez paniki. W większości wypadków wystarczy ćwiczyć ortografię. Zobacz nasz pomysły na dyktando dla 2 klasy podstawówki.
Zobacz także: Przedmioty klasy 1-3. Czego uczą się dzieci w ramach edukacji wczesnoszkolnej?
Spis treści
- Dyktando 2 klasa. Jak ułatwić dziecku naukę zasad ortograficznych?
- Dyktanda klasa 2 do wydruku. Przykłady dla drugoklasisty w PDF
- Dyktanda klasa 2 szkoły podstawowej. Jakie zasady trzeba znać?
Dyktando 2 klasa. Jak ułatwić dziecku naukę zasad ortograficznych?
Aby dziecko mogło szybciej i łatwiej przyswoić sobie reguły ortograficzne, warto wypisać je na dużym kartonie i przykleić nad biurkiem lub ewentualnie łóżkiem. Chodzi w dużym skrócie o takie miejsce, które znajduje się w centrum pokoju dziecka, tak aby mogło patrzeć na ten plakat jak najczęściej.
Pomaga to w zapamiętywaniu, bo reguł ortograficznych, jak i tabliczki mnożenia należy nauczyć się na pamięć. Oczywiście nie wprowadzamy wszystkich reguł jednocześnie. Robimy to po kolei i dokładnie utrwalamy.
Dopiero kiedy mamy pewność, że materiał został dobrze przyswojony, przechodzimy do wprowadzania kolejnych. Każdy plakat powinien przedstawiać jedną pisownię wyrazów np.: tylko „ó” lub tylko „u”, itd.
W międzyczasie, po opanowaniu zasad np. z ó, robimy z dzieckiem dyktando. Początki nie będą łatwe, ale im więcej uczeń będzie ćwiczył, tym później nie będzie miał większych problemów z dyktandami w szkole.
Dyktanda klasa 2 do wydruku. Przykłady dla drugoklasisty w PDF
Dyktando klasa 2 nie musi być długie. Dziecko nie powinno odczuwać presji i przymusu, że musi spędzić nad kartką długich godzin. Na początek też wcale nie musimy dziecku dyktować całego tekstu. Wystarczy podać mu kartkę z pustymi miejscami, gdzie będzie musiało uzupełnić odpowiednią literę — ó, u, rz, ż, ch lub h.
Z czasem, gdy będzie mu szło coraz lepiej, podnieśmy poprzeczkę i poprośmy o napisanie tekstu ze słuchu.
Pobierz przykładowe dyktanda — klasa 2 w PDF. Dzięki nim nauka będzie szła o wiele łatwiej i przyjemniej.
Dyktando z u klasa 2
Kucharz Jakub zrobił udane zakupy. Kupił cukier, butelkę mleka, utarł śmietanę i dodał truskawki. Uczniom bowiem zachciało się deserku. Okrutny uczeń Mateusz dodał do deserku musztardę i buraki. Deser się nie udał. Kucharz surowo ukarał nieugiętego Mateusza.
Dyktando z ó klasa 2
Trójka przyjaciół z Tarnówka ma nowy samochód. Jadą do lasu na jagódki. Usiądą pod brzózką, zjedzą twaróg i dalej leśną dróżką pójdą w dół, a potem w górę. Wkrótce wędrówka zakończy się, mimo że samochód Józia, Róży i Rózi niestety zepsuje się.
Dyktando z u i ó klasa 2
Ula miała żółwia wodnego w dużym akwarium. Karmiła go kruchą sałatą i różnymi zbożami. Urządziła mu tam piękne mieszkanko, zrobiła różne pagórki, górki i równiny. Uroku dodawało szumiące źródełko. Ula umie dbać o zwierzątka, szczególnie te malutkie i nieufne.
Dyktando z ż klasa 2
Czarnoksiężnik zamienił piękną księżniczkę w okropną żabę. Wróżka zamknęła ją w wieży wysokiego zamku. Na szczęście odważny książę odczarował ją i zażądał ślubu. Żyć mieli razem sto, a nawet i więcej lat.
Dyktando z rz klasa 2
Marzec to miesiąc wietrzny i burzliwy. Ludzie stają się zakatarzeni i często chorują. Lekarze jak i aptekarze mają pełne ręce roboty. Ludzie biorą gorzkie leki i jedzą dojrzałe owoce i warzywa dla zdrowia.
Dyktando z ż i rz klasa 2
Małgorzata odprowadza w pewien wrześniowy wietrzny wieczór swoją koleżankę Żanetę. Żadna z nich nie chce się pożegnać, bo gaworzy im się dobrze. Poszły zatem wzdłuż żywopłotu i pnącej róży na dłuższą przechadzkę.
Dyktando z h klasa 2
Helena była z mamą Haliną w cyrku. Widziały hipopotama, który grał na harmonii, skaczące hieny, które huśtały się na huśtawce i jeździły na hulajnodze. Przedstawienie to było pełne humoru.
Dyktando z ch klasa 2
Chytry lis chciał podarować cichutkiemu chomikowi pod choinkę muchomora. Sam jadł za to tłustego chrząszcza. Chomik był zuchem i nie chcąc czuć głodu, udał się do chudego szczura na ucztę przy chlebie i chrzanie.
Dyktando z h i ch klasa 2
Michał i Hania hodują chomiki, chrabąszcze i chrząszcze. Są hodowcami od roku. Karmią je marchewką, chrustem i suchym sianem. Dzieci chętnie dbają o higienę tych raczej tchórzliwych i cichutkich zwierzątek.
Czytaj także: Lektury szkolne klasa 1, klasa 2 i klasa 3 w roku szkolnym 2023/2024. Co czyta się w klasach 1-3?
Dyktanda klasa 2 szkoły podstawowej. Jakie zasady trzeba znać?
Plakat, który warto powiesić w widocznym miejscu w pokoju dziecka, powinien zawierać następujące zasady ortograficzne. Warto przygotować go razem z dzieckiem, wówczas łatwiej będzie mu je przyswoić.
Piszemy „ó”:
- kiedy wymienia się na o, e, a, np.: wóz – wozy
- w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna, np.: klasówka ( wyjątki: odkuwka, okuwka, skuwka, zasuwka)
- w zakończeniach dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego- kogo?, czego?, np.: kwiatów
- na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie
Piszemy „u”:
- w zakończeniach – uje, - ujesz, -uje, - ujemy, - ujecie, - ują (mimo wymiany na o), np.: szoruję, szorujesz, szoruje, szorujemy, szorujecie, szorują
- w zakończeniach – ulec, - un, -unek, - unka (mimo wymiany na o), np.: hamulec, zwiastun, rachunek, piastunka
- w zakończeniach – uch, - ucha, - ula, - unia, - us, - usia, - usieńka, - uszek, - uś, - utka, np.: maluch, starucha, brzydula, babunia, obdartus, lalusia, milusieńki, maluszek, dzidziuś, malutka
- w wyrazach typu: kuć, knuć, pruć, psuć, snuć
- zawsze na końcu wyrazu
Piszemy „rz”:
- kiedy wymienia się na r, np.: darzyć – dar
- po spółgłoskach: p,b,t,d,k,g,ch,j,w
- w zakończeniach – mierz, - mistrz, np.: Sandomierz, zegarmistrz
- w zakończeniach – erz – arz, np.: harcerz, talerz, zakończenie –arz występujące w zakończeniach zawodów, np.: malarz, -erz, - arz, kiedy rz wymienia się na r, np.: rycerz-rycerski
Piszemy „ż”:
- kiedy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
- w zakończeniach –aż, np.: bagaż
- w zakończeniach –eż, -aż, np.: młodzież, straż
Piszemy „h”:
- kiedy wymienia się na g, ż, z, dz
- w wyrazach zawierających obce cząstki – harmo, - hekto, - hiper, - hipo, - homo – hydro, np.: harmonia, hektolitry, hiperwentylacja, hipoteza, homogenizowany, hydrant
- po przedrostku z, np.: zhańbić
Piszemy „ch”:
- kiedy wymienia się na sz, kruchy-kruszyć
- gdy występuje po s, np.: schody
- zawsze na końcu wyrazów, np.: dach, wyjątek – druh.
W związku z tym, że w młodszych klasach zasady ortograficzne wprowadza się pomału, a nie wszystkie na raz, zatem uzasadnionym jest również dzielić teksty dyktand, utrwalając pojedynczą trudność, typu tylko „ó”, a nie jednocześnie w jednym tekście „u” i „ó”.
Czytaj także: Podstawa programowa 1-3. Jakie są wymagania edukacyjne w klasach 1-3 szkoły podstawowej?