Dyktando klasa 5. Jakie zasady? Pobierz dyktanda dla klasy 5 do wydruku [PDF]

2023-10-11 12:35

Dyktando klasa 5 to ćwiczenie, które systematyzuje wiedzę ucznia z zasad ortograficznych. Przykładowe dyktanda piątoklasista może wykonać w domu, aby utrwalić niezbędne reguły, które umożliwią pisanie bezbłędnych wypracowań i rozprawek. Warto również pamiętać o jednej prostej zasadzie, dzięki której uczeń będzie łatwiej przyswajał prawidłowy zapis słów.

Chłopiec przy biurku

i

Autor: Getti Images Dyktando klasa 5. Jakie zasady? Pobierz dyktanda dla klasy 5 do wydruku [PDF]

Dyktando 5 klasa do wydruku to pomoc, z której powinien skorzystać każdy uczeń. Dzięki systematycznemu powtarzaniu zasad ortograficznych i praktycznego ich zastosowania uczeń lepiej przygotuje się do bezbłędnego pisania wypracować i pisania rozprawek. Wiedza ta niewątpliwie okaże się bezcenna w szkole podstawowej i do napisania egzaminu ósmoklasisty.

Dyktanda ortograficzne klasa 5 to jednak już inne wyzwanie, niż ten w klasach 1-3. Dyktanda na tym poziomie są dłuższe i są pisane ze słuchu.

Zobacz także: Przedmioty klasa 5. Jakie przedmioty dochodzą w piątej klasie szkoły podstawowej?

Spis treści

  1. Dyktando dla klasy 5. Czego się spodziewać?
  2. Dyktanda ortograficzne klasa 5 – przykłady
  3. Dyktanda klasa 5 z lukami do uzupełnienia — PDF do wydruku
  4. Dyktando klasa 5 - wszystkie zasady
Dyktando na Ursynowie układał prof. Jerzy Bralczyk. Jak poszło?

Dyktando dla klasy 5. Czego się spodziewać?

Dyktando klasa 5 to najczęściej pisanie ze słuchu. Uczniowie zapisują tekst dyktowany przez nauczyciela. Dziecko ćwiczy w ten sposób znajomość zasad ortograficznych, ale także pamięć i koncentracje. Musi bowiem usłyszeć dane słowa, rozpoznać znak graficzny i go zapisać.

Pułapek ortograficznych na tym poziomie jest dość dużo. Niektóre słowa brzmią inaczej, niż prawidłowy zapis. Może to wywołać duży stres u dziecka, co znacznie osłabia koncentrację. W rezultacie uczeń może popełnić więcej błędów pomimo tego, że doskonale opanował zasady ortograficzne.

Świetnym sposobem na zwiększenie pewności siebie, lepsze skupianie się na zajęciach i mniejszy stres jest przećwiczenie dyktand dla klasy 5 w domu.

Co więcej, poszerzanie własnego słownictwa można rozwijać podczas czytania książek. Lektury szkolne klasa 5 to nie jedyny wybór. Warto sięgać po gatunki, które rozbudzą ciekawość dziecka i będą spójne z jego zainteresowaniami. Jeżeli uczeń szczególnie ceni książki fantastyczne i przygodowe, warto zachęcić je do czytania ciekawą literaturą.

Regularne czytanie sprawi, że piątoklasista wzbogaci swoje słownictwo i oswoi się z pisownią poszczególnych wyrazów.

Dyktando ortograficzne klasa 5 to konieczność znajomości wszystkich zasad podczas jednego sprawdzianu. Oznacza to, że uczeń będzie musiał w jednym dyktandzie zastosować pisownie z ó-u, rz-ż, ch-h, a także dyktando z nie i dyktando duża i mała litera. Przykładowo we wcześniejszych latach uczeń mógł otrzymać dyktando z ó-u, dyktando z rz-ż, dyktando z ch-h i inne osobno. Teraz może być już wymagane zastosowanie wszystkich zasad w jednym teście.

Dyktanda ortograficzne klasa 5 – przykłady

Dyktanda ortograficzne klasa 5 do wydruku do świetna możliwość przećwiczenia znajomości zasad pisowni w domowym zaciszu. Dobrze jeżeli uczeń najpierw wypełni dyktando z lukami klasa 5, a następnie rodzic podyktuje mu dyktando do zapisania.

Warto podkreślić, aby nie robić wszystkich dyktand jednego dnia. Systematyczna praca i ćwiczenia są cenniejsze. Nie przemęczą także dziecka i nie zrażą go do dyktanda. Pamiętajmy, że coś, co jest dla dziecka przyjemniejsze, jest też znacznie łatwiej przyswajalne i podatniejsze na zapamiętywanie.

Dyktando z nie klasa 5

Przykładowe dyktando z nie klasa 5:

Nieoczekiwanie Szymon stanął przed nie lada problemem. Jego rozterki wcale nie były małe. Niespodziewanie okazało się, że ma godzinę na spakowanie niezbędnych rzeczy na wycieczkę. Całkowicie o niej zapomniał, w co nie chciało mu się wierzyć. Tak długo nie mógł się jej doczekać, a teraz nie był na nią gotowy. Szybko pobiegł po szczoteczkę do zębów, ale nigdzie nie mógł znaleźć pasty. W końcu mama powiedziała, że pasta nie leży na szafce, tylko jest w szufladzie pod umywalką.

Szymon zebrał też potrzebne ubrania, również te cieplejsze na niepogodę. Był gotowy w 15 minut i nie ociągając się, pobiegł do szkoły.

Dyktando z rz i ż, ó i u, ch i h klasa 5

Przykładowe dyktando z ó i u, rz i ż, ch i h dla klasy 5:

Klasa piąta C będzie organizowała w grudniu świąteczne przedstawienie. Z tej okazji każdy uczeń dostał rolę, do której będzie musiał się przygotować. Niezbędne będą odpowiednie stroje, dekoracje i zaproszenia. Pozostałe klasy będą mogły kupić bilety, a zebrane pieniądze wesprą fundusz szkoły. Uczniowie zbierają na radiowęzeł, który umili im czas na przerwach.

Przedstawienie ma tytuł: „Trzej królowie”. Można wręcz powiedzieć, że to nowoczesne podejście do Bożego Narodzenia osadzone w średniowieczu. Mają być smoki, księżniczki, rycerze, królowie i czarnoksiężnicy. Przygotowywane stroje są bardzo rzeczywiste. Chłopcy widzieli już hełmy, zbroje, łuki i miecze. Dziewczynki zachwycały się pięknymi sukniami.

Hania, Henio i Hubert zajmują się scenografią. Pomaga im pani od historii sztuki i plastyki. Po przedstawieniu Żaneta, Michał i Michalina przygotują drobny poczęstunek dla wszystkich uczestników.

Dyktando duża i mała litera klasa 5

Dziadek Maćka bardzo dużo podróżuje na emeryturze. Dzięki temu wciąż może poznawać nowe miejsca i poznawać nowych ludzi. Nie siedzi wciąż w domu w Warszawie, ale zwiedza świat, o czym zawsze marzył. Podczas ostatniego lotu do Paryża rozmawiał z Francuzem, Anglikiem i Niemcem o Polsce i Polakach. Wszyscy byli przekonani, że Polska to bardzo ładny kraj o bogatej historii. Brytyjczyk powiedział nawet, że ma polskie korzenie. Często bywa w Polsce służbowo i ma tu krewnych. Paryżanin przyznał, że język polski jest dla niego bardzo trudny. Natomiast berlińczyk powiedział, że lubi spędzać wakacje nad polskim morzem. Szczególnie ceni sobie Świnoujście, bo ma dość blisko. Podoba mu się jednak również Gdańsk i Sopot. To piękne miasta.

Dziadek tak zaprzyjaźnił się z nowymi znajomymi, że Francuz polecił mu wiele ciekawych miejsc, które polecają paryżanie, ale dla turystów są mało znane.

Dyktanda klasa 5 z lukami do uzupełnienia — PDF do wydruku

Dyktanda klasa 5 z lukami do uzupełnienia są dostępne do pobrania.

Pobierz dyktanda klasa 5 do wydruku. Dzięki temu dziecko łatwiej przećwiczy zasady ortograficzne w domu. Pracując systematycznie, utrwali także niezbędne reguły.

Dyktando klasa 5 - wszystkie zasady

Przyswajanie reguł ortograficznych warto rozpocząć od stworzenia wraz z dzieckiem tablic pomocniczych. Przyklejenie ich na dużym kartonie i umieszczenie w widocznym miejscu nad biurkiem, ułatwi piątoklasiście szybsze oswajanie się z zasadami pisowni.

Każdy plakat powinien przedstawiać jedną pisownię wyrazów np.: tylko „ó” lub tylko „u”, itd. Owa pomoc dydaktyczna powinna wyglądać następująco.

Ortografia klasa 5. Jakie zasady z ó?

  • kiedy wymienia się na o, e, a, np.: wóz – wozy
  • w zakończeniach –ów, -ówka, -ówna, np.: klasówka ( wyjątki: odkuwka, okuwka, skuwka, zasuwka)
  • w zakończeniach dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego- kogo?, czego?, np.: kwiatów
  • na początku wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie

Ortografia klasa 5. Jakie zasady z u?

  • w zakończeniach – uje, - ujesz, -uje, - ujemy, - ujecie, - ują (mimo wymiany na o), np.: szoruję, szorujesz, szoruje, szorujemy, szorujecie, szorują
  • w zakończeniach – ulec, - un, -unek, - unka (mimo wymiany na o), np.: hamulec, zwiastun, rachunek, piastunka
  • w zakończeniach – uch, - ucha, - ula, - unia, - us, - usia, - usieńka, - uszek, - uś, - utka, np.: maluch, starucha, brzydula, babunia, obdartus, lalusia, milusieńki, maluszek, dzidziuś, malutka
  • w wyrazach typu: kuć, knuć, pruć, psuć, snuć
  • zawsze na końcu wyrazu

Ortografia klasa 5. Jakie zasady z rz?

  • kiedy wymienia się na r, np.: darzyć – dar
  • po spółgłoskach: p,b,t,d,k,g,ch,j,w
  • w zakończeniach –mierz, - mistrz, np.: Sandomierz, zegarmistrz
  • w zakończeniach – erz – arz, np.: harcerz, talerz, zakończenie –arz występujące w zakończeniach zawodów, np.: malarz, -erz, - arz, kiedy rz wymienia się na r, np.: rycerz-rycerski

Ortografia klasa 5. Jakie zasady z ż?

  • kiedy wymienia się na g, dz, h, z, ź, s
  • w zakończeniach –aż, np.: bagaż
  • w zakończeniach –eż, -aż, np.: młodzież, straż

Ortografia klasa 5. Jakie zasady z h?

  • kiedy wymienia się na g, ż, z, dz
  • w wyrazach zawierających obce cząstki – harmo, - hekto, - hiper, - hipo, - homo – hydro, np.: harmonia, hektolitry, hiperwentylacja, hipoteza, homogenizowany, hydrant
  • po przedrostku z , np.: zhańbić

Ortografia klasa 5. Jakie zasady z ch?

  • kiedy wymienia się na sz, kruchy-kruszyć
  • gdy występuje po s, np.: schody
  • zawsze na końcu wyrazów, np.: dach, wyjątek – druh.

Czytaj także: Dyktando klasa 4. Jakie zasady? Pobierz dyktanda dla klasy 4 do wydruku [PDF]

Dyktando z ą i ę. Zasady pisowni ą i ę