Szkolny rozbiór zdania polega na określeniu części zdania. Pamiętajcie, że rozbiór zdania można przeprowadzić na dwa sposoby - za pomocą wyróżnienia części zdania (wykonujemy tzw. rozbiór logiczny) i części mowy (wykonujemy tzw. rozbiór gramatyczny).
Wykres zdania pojedynczego
Analiza logiczna zdania pojedynczego to podział tego zdania na podmiot, orzeczenie i ich określenia. W pierwszej kolejności należy zaznaczyć podmiot i orzeczenie właśnie, a potem zaznaczamy i opisujemy wyrazy, które wchodzą w skład grupy podmiotu (pamiętaj, że będzie to podmiot wraz z określeniami, najczęściej spotkasz w tej roli przydawki), a później – grupy orzeczenia (tworzy ją orzeczenie wraz z określeniami).
Dopiero na samym końcu przechodzimy do rozrysowania drzewka, które pomoże nam w określeniu części zdania.
To ci może pomóc:
- Podmiot czyli kto? co? - oznacza osobę, zwierzę, zjawisko. To najczęściej rzeczownik.
- Orzeczenie co robi? co się z nim dzieje? w jakim jest stanie? - najczęściej jest to czasownik, często w formie osobowej. Orzeczenie może być także imienne - składa się wtedy z osobowej formy czasownika być, zostać, stać się (łącznik) i innej części mowy (orzecznik).
- Dopełnienie uzupełnia treść czasownika, oznacza przedmiot, którego dotyczy czynność określona czasownikiem. Odpowiada na pytania przypadków zależnych (wszystkie przypadki oprócz mianownika).
- Przydawka jest określeniem rzeczownika, oznacza cechę lub właściwość osoby, przedmiotu, który nazywa dany rzeczownik. Najczęściej odpowiada na pytania: jaki? jaka? jakie? czyj? który? ile? czego? z czego?
- Okolicznik: Miejsca: dokąd? gdzie? skąd? jaką drogą? którędy?
- Okolicznik: Przyczyny: z jakiej przyczyny? dlaczego?
- Okolicznik: Czasu: odkąd? kiedy? jak długo? o której godzinie? do kiedy?
- Okolicznik: Celu: po co? w jakim celu?
- Okolicznik: Sposobu: w jaki sposób? jak?
- Okolicznik: Przyzwolenia: mimo co? mimo czego?
- Okolicznik: Warunku: pod jakim warunkiem? (kiedy?)
Analiza gramatyczna to podział na części mowy, do których zaliczamy: rzeczownik, czasownik, wyrażenie przyimkowe, przysłówek, imiesłowy. Warto podczas rozbioru zdania określać związki wyrazowe (związek zgody, rządu i przynależności).
Czytaj: Zdania nadrzędne i podrzędne: przykłady, ćwiczenia
Strona bierna – czym różnią się od siebie strona bierna i czynna czasownika?
Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy – dyktando
Wykres zdania złożonego
Zdania złożone dzielą się na zdania złożone podrzędnie i współrzędnie. Są to zdania zawierające więcej niż jedno orzeczenie. Wykresy zdań złożonych tworzy się zupełnie inaczej niż drzewko w zdaniu pojedynczym. Wszystko zależy tu bowiem od rodzaju zdania. A mamy zdania:
Zdania złożone współrzędnie
Jest to taki rodzaj zdania, w którym składowe nie określają się nawzajem. Oznacza to, że nie ma zdania określanego i określającego. Elementy zdania współrzędnego uzupełniają się, jak np.
- Michał jest zdolny i uczy się dobrze. (zdanie współrzędne złożone łączne),
- Idziesz z nami do kina czy zostajesz w domu? (zdanie współrzędne złożone rozłączne)
- Ty się śmiejesz, a jej jest przykro. (zdanie współrzędne złożone przeciwstawne)
- Chmurzy się, możemy zatem spodziewać się deszczu. (zdanie współrzędnie złożone wynikowe).
Teraz zobaczmy, jak wygląda wykres zdania:
1 ………. 2 >>> zdania leżą na tym samym poziomie. Nie są od siebie zależne.
Przykład: Klaudia jest pracowita i dobrze się uczy.
A teraz zobaczcie, jak łączymy zdania składowe, lub też inaczej zdania uzupełniające się, o których pisaliśmy wyżej (łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe). Zazwyczaj uczniom najwięcej problemy sprawia rozróżnienie, z jakimi zdaniami mają do czynienia. Najlepiej zobrazują to przykłady:
PRZYKŁAD zdania przeciwstawnego
1.....> <.....2
Miłego złego początki, ale koniec smutny.
PRZYKŁAD zdania łącznego
1..........2
W salach szkoły trwały lekcje, a na boisku olimpiada z matematyki. Wskazówka: części zdania łączą się ze sobą w czasie lub przestrzeni.
PRZYKŁAD zdania rozłącznego
1 ..... < > ......2
Idziesz, czy nie idziesz? Wskazówka: treści zdań rozłącznych nie mogą istnieć jednocześnie.
PRZYKŁAD zdania wynikowego
1 ........ > > ........2
Chmurzy się, więc będzie burza. Wskazówka: Treść drugiego członu zawsze wynika z treści członu pierwszego.
Powtórka z rozbioru zdania
Rozbiór gramatyczny zdania to nazwanie części mowy, np. Pilny uczeń pisze starannie ciekawe wypracowanie.
- Pilny - przymiotnik
- uczeń – rzeczownik
- pisze - czasownik
- starannie - przysłówek
- ciekawe - przymiotnik
- wypracowanie – rzeczownik
Rozbiór logiczny zdania to nazwanie części zdania:
- Pilny - przydawka
- uczeń – podmiot
- pisze - orzeczenie
- starannie - okolicznik sposobu
- ciekawe - przydawka
- wypracowanie – dopełnienie
Czytaj: Równoważnik zdania - co to jest równoważnik zdania. Przykłady
Jak napisać rozprawkę? Konstrukcja i zwroty stosowane w rozprawce