Spis treści
Samodzielne wykonywanie obliczeń pamięciowych jak i pisemnych po pierwsze ćwiczy umysł, a po drugie daje uczniom o wiele lepsze wyobrażenie o liczbach i ich wielkościach, niż prowadzenie obliczeń za pomocą urządzeń elektronicznych. Daje również niezależność i wolność podczas nauki przedsiębiorczości, szanowania pieniędzy, oszczędzania i racjonalności w wydawaniu ich.
Zadania z matematyki - klasa 5: co powinno umieć dziecko
Co zatem powinien wiedzieć, umieć uczeń klasy 5 według podstawy programowej obowiązującej na danym etapie nauczania? Jakie umiejętności zdobywa z zakresu matematyki w klasie 5, przewidywane osiągnięcia ucznia? W 5 klasie uczeń powinien się nauczyć:
- wykonywać dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w pamięci i sposobem pisemnym, znać kolejność wykonywania działań,
- zapisywać i odczytywać liczby wielocyfrowe w systemie dziesiątkowym (w zakresie miliardów),
- zaokrąglić liczbę dziesiętną do całości, części dziesiętnych lub setnych,
- rozpoznawać liczby pierwsze i liczby złożone, rozpoznawać liczby naturalne podzielne przez 2,3,5,9,10,100,
- pracować na ułamkach zwykłych – skracać, rozszerzać i sprowadzać do wspólnego mianownika ułamki zwykłe, przedstawiać je na osi liczbowej, dodawać je i odejmować, mnożyć i dzielić je przez liczby naturalne, zamieniać ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000, na ułamki dziesiętne skończone i odwrotnie, dodawać i odejmować (w pamięci i pisemnie) ułamki dziesiętne, mnożyć i dzielić (w pamięci i pisemnie) ułamki dziesiętne przez liczby naturalne, obliczać wartości wyrażeń,
- obliczać pola trójkąta, równoległoboku, trapezu,
- mierzyć kąty i rozpoznawać ich rodzaje,
- rozpoznawać figury geometryczne płaskie i wskazywać ich własności,
- znać pojęcie %, wskazywać 100%, 50%, 25% danej wielkości w sytuacjach praktycznych, z życia codziennego,
- rysować wielokąty za pomocą linijki, ekierki i cyrkla i obliczać ich obwody i pola, stosować skalę podczas ich rysowania,
- rozpoznawać graniastosłupy proste oraz ich siatki, prostopadłościany i obliczać pole powierzchni prostopadłościanu,
- rozwiązywać proste zadania tekstowe,
- oceniać, które wydarzenia są pewne, które możliwe, a które niemożliwe.
Zadania z matematyki - klasa 5: przykłady
Zadania z matematyki klasa 5 - pobierz pdf
A oto przykładowe, wybrane zadania matematyczne objęte programem nauczania dla klasy 5:
1.Dodawanie pisemne – pod kreską – liczb czterocyfrowych. Wykonaj działania:
3852 8721 5090 7629 8910 5067
+ 3152 3132 1212 2800 5277 1702
------- ------ ------ ------- ------ -------
2. Odejmowanie pisemne – pod kreską – liczb czterocyfrowych. Wykonaj działania:
9985 8396 9769 9752 5428 3778
- 4531 1224 8569 8631 4318 2535
------- ------- ------- ------- ------- --------
3. Mnożenie pisemne – pod kreską – przez liczbę dwucyfrową. Wykonaj działania:
538 931 687 873 795 486
x 98 x 10 x 42 x 54 x 38 x 99
------- ------- -------- ------- ------- -------
4. Oblicz obwód kwadratu, kiedy:
bok=12cm, bok=20cm, bok=7cm, bok=9cm, bok=16cm, bok=11cm
5. Oblicz obwód prostokąta, kiedy:
bok krótszy=4cm bok krótszy=10cm bok krótszy=3cm
bok dłuższy=6cm bok dłuższy=14cm bok dłuższy=6cm
bok krótszy= 5cm bok krótszy=7cm bok krótszy=7cm
bok dłuższy= 8cm bok dłuższy=9cm bok dłuższy=10cm
6. Oblicz obwód trójkąta, kiedy:
jeden bok= 12cm jeden bok= 7cm jeden bok=20cm
drugi bok= 14cm drugi bok= 5cm drugi bok=17cm
trzeci bok= 6cm trzeci bok= 3cm trzeci bok=9cm
jeden bok=15cm jeden bok=9cm jeden bok=16cm
drugi bok= 13cm drugi bok=6cm drugi bok=11cm
trzeci bok= 7cm trzeci bok=3cm trzeci bok=8cm
7. Oblicz pole kwadratu, kiedy:
bok=6cm, bok=8cm, bok=10cm, bok=12cm, bok=9cm, bok=14cm
8. Oblicz pole prostokąta, kiedy:
bok krótszy=6cm bok krótszy=9cm bok krótszy=4cm
bok dłuższy=9cm bok dłuższy=12cm bok dłuższy=13cm
bok krótszy= 3cm bok krótszy=5cm bok krótszy=11cm
bok dłuższy= 6cm bok dłuższy=8cm bok dłuższy=18cm
8. Oblicz pole trójkąta, kiedy:
bok=4cm bok=6cm bok=9cm
wysokość=6cm wysokość=9cm wysokość=12cm
bok=5cm bok=8cm bok=10cm
wysokość=10cm wysokość=12cm wysokość=16cm
9. Skracanie ułamków zwykłych. Oblicz:
8 6 9 4 2 8
- = - = - = - = - = - =
16 18 15 12 14 12
10. Mnożenie ułamków. Oblicz:
5 2 4 6 5 3 5 2 7 4 3 2
- x - = - x - = - x - = - x - = - x - = - x - =
6 4 7 6 6 5 8 3 9 5 8 3
11. Dzielenie ułamków. Oblicz:
2 3 2 8 7 7 4 2 3 1 9 4
- : - = - : - = - : - = - : - = - : - = - : - =
3 8 3 3 4 9 5 6 7 3 10 6
12. Dodawanie i odejmowanie trzech liczb całkowitych. Wykonaj działania:
-2+(-11)+17=
-13+(-4)+12=
4-9+(-8)=
-14+(-5)+19=
12+(-10)+3=
-8-(-6)-4=
13. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych. Wykonaj działania:
0,8+0,4=
8,4+0,3=
6,5+1,6=
3,4+2,7=
7,6-0,8=
4,3-1,9=
14. Mnożenie liczb całkowitych. Wykonaj działania:
(-7)x(-3)=
4x(-6)=
5x7=
6x(-2)=
(-3)x(-8)=
3x(-10)=
15. Równanie z jedną niewiadomą – mnożenie i dodawanie. Wykonaj działania:
3x X+8=17 6x X +9=45 3x X+2=14
10x X+8=48 3x X +5=26 9x X +4=31
16. Równanie z jedną niewiadomą – wszystkie działania. Wykonaj działania:
10:X+5=7 27:X+8=17 12:X-5=1
2x X -2=12 4x X -3=21 7x X -6=22
17. Zadania tekstowe. Przeczytaj uważnie polecenia i rozwiąż zadania pamiętając o odpowiedzi:
- Pewien handlowiec sprzedający paprykę sprzedał połowę swoich zbiorów: 185 papryk czerwonych i 217 żółtych. Ile papryk liczy cały zbiór handlowca?
- W hipermarkecie były trzy gatunki kawy: I po 15zł za opakowanie, II po 14zł za opakowanie i III po 11zł za opakowanie. Zakupiono w tym hipermarkecie 8 opakowań kawy I gatunku i 4 II gatunku. Ile zapłacono? Ile opakowań można było kupić, gdyby za całą sumę kupić najtańszą kawę?