Czasy w języku angielskim są dużo bardziej rozbudowane, niż w języku polskim. W naszym rodzimym języku posługujemy się tylko trzema czasami: przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. A jak to wygląda w języku angielskim?
Choć czasów, w rozumieniu podobnym do polskiego, językoznawcy wyróżniają tak naprawdę dwa - teraźniejszy i przeszły, a jeśli brać pod uwagę samo umiejscowienie opisywanego zdarzenia na osi czasu - także czas przyszły, tak naprawdę konstrukcji, które uczniowie i nauczyciele nazywają czasami (ang. tenses) jest kilkanaście.
Program szkoły podstawowej przewiduje opanowanie siedmiu takich "czasów" (konstrukcji) w języku angielskim: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple.
Nazwa każdego z nich skazuje na to, czy dotyczy on teraźniejszości (Present), przeszłości (Past), czy przyszłości (Future). Drugi człon nazwy wskazuje na typ: prosty (Simple) albo ciągły (Continuous). Czasy typu Simple można porównać do polskiego trybu dokonanego czasownika (np. przeczytać), a czasy typu Continuous - do trybu niedokonanego (np. czytać).
Spis treści
- Present Simple - czas teraźniejszy prosty
- Present Continuous - czas teraźniejszy ciągły
- Past Simple - czas przeszły prosty
- Past Continuous - czas przeszły ciągły
- Present Perfect Simple - czas teraźniejszy
- Past Perfect Simple - czas przeszły dokonany
- Future Simple - czas przyszły prosty
Present Simple - czas teraźniejszy prosty
To pierwszy czas w języku angielskim, jaki poznają uczniowie. Używa się go do mówienia o:
- sobie, swojej rodzinie, przyjaciołach i innych ludziach
- zwyczajach i nawykach swoich lub innych osób
- uczuciach, emocjach i opiniach
- faktach przyrodniczych
- rozkładach jazdy, planach zajęć, harmonogramach itp.
Budowa: podmiot + czasownik (w 3 os. l. poj. z końcówką -s lub -es) + reszta zdania
Przykłady:
- I love you. (uczucia)
- Water boils at 100 degrees Celsius. (fakt przyrodniczy)
- British people drink a lot of tea. (zwyczaj, nawyk)
- Bus arrives at 9 AM. (rozkład jazdy)
Pytania i przeczenia tworzy się używając operatora do (w 3 os. l.poj. operatorem jest does). Pełna forma operatora w przeczeniach to do not ( does not w 3 os. l. poj.), a skrócona to don't (doesn't w 3 os. l. poj.). Pełnych form używa się w oficjalnej, formalnej korespondencji, w mowie natomiast używana jest głównie forma skrócona.
Przykłady:
- I do not (don't) like gangster films.
- Do we need more tomatoes for dinner?
- He does not (doesn't) speak Spanish.
Czytaj także: Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego - zakres materiału
Present Continuous - czas teraźniejszy ciągły
Używa się go do mówienia o:
- tym, co właśnie się dzieje
- sytuacjach, które trwają przez pewien czas
- planach i ustaleniach na najbliższą przyszłość
- czynnościach powtarzalnych, które nas irytują
Budowa: podmiot + to be (am/is/are - w zależności od osoby) + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania
Przykłady:
- He is taking a shower right now. (dzieje się teraz)
- We are going to the doctor tomorrow. (plany na najbliższą przyszłość)
Pytania tworzy się poprzez przestawność szyku w zdaniu: to be + podmiot + czasownik + reszta zdania
Przykłady:
- Listen! Is she playing the piano?
- Are you flying to Paris next week?
Czytaj także: Jak się uczyć angielskiego lub innych języków obcych?
Past Simple - czas przeszły prosty
Używa się go do mówienia o:
- przeszłości (swojej lub innych osób)
- tym, co wydarzyło się w określonym czasie w przeszłości
- wydarzeniach następujących po sobie - np. podczas opowiadania historii
Aby tworzyć zdania w tym czasie konieczna jest znajomość odmiany czasowników nieregularnych w języku angielskim - tzw. II kolumna czasowników (z tabeli czasowników nieregularnych). Formę przeszłą czasowników regularnych tworzy się poprzez dodanie do czasownika końcówki -ed (play >> played). Jeżeli natomiast czasownik kończy się na literę -y po spółgłosce (np. -dy, -ry), przed dodaniem końcówki y zamieniamy na i (study >> studied).
Budowa: podmiot + czasownik w formie przeszłej (II kolumna) + reszta zdania
Przykłady:
- My grandparents were born before the war.
- We had a really great time at the club last night.
- She went into the room and turned on the light. She saw a huge mess.
Pytania i przeczenia tworzy się przy pomocy operatora (czasownika posiłkowego) did - przeszłej formy czasownika do - który dla wszystkich osób jest taki sam. Pełna forma operatora w przeczeniach to did not, a forma skrócona - didn't.
Przykłady:
- Did you go out yesterday?
- Why did you leave the party so early?
- Poland did not (didn't) win the European Championship in 2004.
Czytaj także: Na czym polegają zajęcia z języka angielskiego w przedszkolu?
Past Continuous - czas przeszły ciągły
Używa się go do mówienia o:
- czymś co działo się w określonym momencie w przeszłości
- zdarzeniach, które były tłem dla innych wydarzeń
- dwóch sytuacjach, które działy się jednocześnie
Budowa: podmiot + was/were + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania
Przykłady:
- At this time last year I was skiing in the mountains.
- She was walking around the shopping centre. Suddenly she saw a dog.
- When we were having breakfast, our cat was running around the kitchen.
Przeczenia tworzy się wykorzystując formę przeczącą was not (wasn't) / were not (weren't). Proste pytania tworzy się poprzez przestawność szyku w zdaniu: was/were + osoba + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania.
Przykłady:
- Were you waiting at the bus stop this time yesterday?
- Was she playing this album again while the kids were outside?
Czytaj także: Czy uczenie niemowląt języka obcego ma sens?
Present Perfect Simple - czas teraźniejszy
Używa się go do mówienia o:
- doświadczeniach życiowych
- sytuacjach, które trwają od jakiegoś czasu
- skutkach czegoś, co właśnie się zdarzyło
Aby tworzyć zdania w tym czasie konieczna jest znajomość odmiany czasowników nieregularnych w języku angielskim - tzw. III kolumna czasowników (z tabeli czasowników nieregularnych). Czasowniki regularne dla każdego czasu przeszłego tworzy się w ten sam sposób.
Budowa: podmiot + have/has + czasownik w formie przeszłej (III kolumna) + reszta zdania
Przykłady:
- I have never been to Australia.
- I have had this car for more than a year.
- I'm not busy anymore. I have already finished my homework for tomorrow.
Proste pytania tworzy się poprzez przestawność szyku w zdaniu: have/has + osoba + czasownik (w formie przeszłej) + reszta zdania.
- Have you ever been abroad?
- Has she written the essay yet?
Pytania o szczegóły:
- How long have you known each other?
Pytania o podmiot:
- Who has talked to dad about it yet?
Przeczenia:
- I have not (haven't) read this yet.
- He has not (hasn't) gone out for three days.
Czytaj także: Ćwiczenia na koncentrację - jak poprawić koncentrację u dziecka?
Past Perfect Simple - czas przeszły dokonany
Używa się go do mówienia o:
- czynnościach, które dokonały się zanim wydarzyła się inna czynność z przeszłości
Aby tworzyć zdania w tym czasie konieczna jest znajomość odmiany czasowników nieregularnych w języku angielskim - tzw. III kolumna czasowników (z tabeli czasowników nieregularnych). Czasowniki regularne dla każdego czasu przeszłego tworzy się w ten sam sposób: dodając końcówkę -ed (patrz powyżej).
Budowa: podmiot + had + czasownik (w formie przeszłej - regularnej lub nieregularnej) + reszta zdania
Przykłady:
- By the time I got to the station, the train had left.
- I realised I had left the briefcase at home.
- I had seen that film before it was released.
- I had travelled a lot before I moved here.
Przeczenia w czasie Past Perfect tworzymy poprzez dodanie słowa not po czasowniku posiłkowym had (forma skrócona: hadn't). Pytania tworzy się poprzez przestawność szyku zdania: had + osoba + czasownik (w formie przeszłej) + reszta zdania.
Przykłady:
- Had you been there before your trip to London?
- Had she already passed all her exams when she started working here?
Czytaj także: Bajki po angielsku: czytanki po angielsku i bajki do oglądania [TOP 10]
Future Simple - czas przyszły prosty
Używa się go do mówienia o:
- decyzjach podejmowanych w chwili mówienia
- obietnicach
- opiniach
- nadziejach lub obawach
- przyszłe zdarzeniach, które są pewne
- oferując pomoc, prosząc o pomoc
Budowa: osoba + will + czasownik + reszta zdania
Przykłady:
- OK, I will take a look at it in a moment.
- Yes, I will visit grandma on my way back from school.
- I think in the future more Polish people will study abroad.
- I hope my family will move to a bigger flat next year.
Proste pytania tworzy się poprzez przestawność szyku w zdaniu: will + osoba + czasownik + reszta zdania
Przykłady:
- Will you marry me?
- Will they call you on Monday?
Czytaj także: Angielski dla najmłodszych: jak osłuchać niemowlę z językiem? [piosenki i wierszyki po angielsku do pobrania]