Nauko o głoskach znajduje się w programie języka polskiego w szkole podstawowej.Wśród tematów, które dzieci muszą przyswoić jest temat głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
Rozróżnienie tych dwóch rodzajów głosek nie jest łatwe, nie tylko dla ucznia, ale i dla rodzica - nie każdy z nas potrafi wytłumaczyć to dziecku. Dlatego poniżej znajdziecie kilka rad, które pomogą wam jak rozróżnić głoski dźwięczne od bezdźwięcznych.
Spis treści:
- Od czego zależy dźwięczność głosek?
- Które głoski są dźwięczne, a które bezdźwięczne?
- Ćwiczenia na rozróżnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
Od czego zależy dźwięczność głosek?
Dźwięczność głoski zależy od ułożenia więzadeł głosowych (strun głosowych). Są to ruchome struktury (więzadła, tkanki i mięśnie) zwane fałdami, znajdujące się wewnątrz krtani.
Gdy zsuwają się do siebie, zamykają dostęp powietrza wydostającego się z płuc. Zostają one wówczas wprawione w drganie, czego efektem jest powstawanie głosek dźwięcznych.
Gdy więzadła są rozsunięte powietrze swobodnie przepływa przez krtań i nie zostaje wprawione w ruch drgający. Mówimy wtedy o powstawaniu głosek bezdźwięcznych.
Czytaj: Co to są głoski - przykłady głosek
Jak nauczyć dziecko głoskować? Ćwiczenia logopedyczne na głoskowanie
Które głoski są dźwięczne, a które bezdźwięczne?
Do głosek dźwięcznych zaliczamy wszystkie samogłoski (a, e, i, o, u, y) oraz głoski: [b], [d], [dz], [dź], [dż], [g], [j], [l,] [ł], [m], [n], [ń], [r], [w], [z], [ź], [ż].
Do głosek bezdźwięcznych należą: [c], [ć], [cz], [f], [h], [k], [p], [s], [ś], [sz], [t].
Najłatwiejszym sposobem na sprawdzenie, czy głoska jest dźwięczna czy bezdźwięczna jest przyłożenie palca do szyi na wysokości krtani i wypowiedzenie tej głoski w izolacji tzn. tak, aby zabrzmiała tylko ta głoska.
Jeśli np. chcemy sprawdzić czy [k] jest dźwięczna czy nie, musimy wymówić [k], a nie [kyyy], ponieważ dodanie samogłoski [y] automatycznie udźwięczni wypowiadaną głoskę k.
Jeśli pod palcem poczujemy drganie, będzie to oznaczało, że głoska jest dźwięczna. Jeśli nie – mamy do czynienia z głoską bezdźwięczną.
Głoski dźwięczne [b], [d], [dz], [dź], [dż], [g], [w], [z], [ź], [ż] mają swoje bezdźwięczne odpowiedniki: b-p, d-t, dz-c, dź-ć, dż-cz, g-k, w-f, z-s, ź-ś, ż-sz.
Warto pamiętać, że głoski dźwięczne znajdujące się na końcu wyrazy, tracą swoją dźwięczność w czasie wymowy. Np. mówiąc "pociąg", wymawiamy "pociąk".
Czytaj: Wzory matematyczne dla ósmoklasistów i nie tylko
Wymagania edukacyjne dla klas 1-3
Ćwiczenia na rozróżnianie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
- Ćwiczenie 1.
Utwórz nowe wyrazy zamieniając wyróżnione głoski bezdźwięczne, na ich dźwięczne odpowiedniki.
a) pas -
b) kot -
c) wiec -
d) choć -
e) czemu -
f) buk -
g) falka -
h) sad -
i) zawieś -
j) szary –
- Ćwiczenie 2.
Wymów i napisz, jakie głoski słyszysz na końcu poniższych wyrazów:
garb, róg, róż, grad, rów, rozkaz, widz, łódź, brydż, paź