Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2. Teksty i ćwiczenia

2020-03-26 11:06

Przygotowaliśmy przykładowy tekst do cichego czytania ze zrozumieniem dla uczniów 2 klasy . Naukę czytania ze zrozumieniem dzieci kształtują od najmłodszych klas szkoły podstawowej.

czytanie ze zrozumieniem kl.II

i

Autor: materiały prasowe

Ćwiczenia kształtujące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem należy zacząć wprowadzać w momencie, w którym dziecko opanuje pewien zasób słownictwa, zbierze odpowiedni materiał językowy, którym będzie mógł posługiwać się z sukcesem.

Spis treści:

  1. Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2
  2. Trudności z cichym czytaniem
  3. Teksty do czytania ze zrozumieniem dla klasy 2
  4. Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem

Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2

Dziecko w klasie 2 wprawdzie wciąż jeszcze się uczy, jednak powinno już powoli czytać cicho ze zrozumieniem w celu ustalenia treści czytanki, jak również znalezienia odpowiedzi na podstawowe pytania. Powinno odszukiwać w tekście fragmenty odnoszące się do osób, miejsc i zdarzeń, a także powinno znaleźć w tekście fragmenty związany np. z ilustracją do tekstu zamieszczoną poniżej.

Czytaj: Wymagania edukacyjne dla klas 1-3

Dlaczego warto czytać książki

Trudności z cichym czytaniem

Zrozumienie czytanego tekstu to proces złożony, polegający na uchwycenie sensu słów. Przyczyną trudności z tą czynnością u dziecka mogą być problemy z koncentracją i skupieniem uwagi. Maluchy szybko się nudzą, kręcą się na krześle, bawią np. zawartością swojego piórnika. Dzieci nie mają również motywacji do czytania, bo tradycyjne książki wypierane są przez Internet i inne elektroniczne urządzenia, bez których już teraz prawie żaden ośmiolatek nie wyobraża sobie życia.

Uczeń przyswaja i korzysta tylko z tych informacji, które dobrze zrozumiał. Jeżeli dziecko nie rozumie od początku czytanego tekstu, rezygnuje z dalszego czytania, poddaje się, co może mieć negatywny wpływ na jego samoocenę i motywację zadaniową. W najlepszym wypadku, zaczyna uczyć się wszystkiego na pamięć. A przecież - nie tędy droga! Dziecku należy pomóc na starcie, aby w przyszłości mogło odnosić sukcesy. 

Czytaj: Lektury szkolne klasa 1-3 w roku szkolnym 2019/2020

Teksty do czytania ze zrozumieniem dla klasy 2

1. Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedź na pytania zaznaczając krzyżykiem właściwą odpowiedź.

„Wycieczka do stolicy”

Zbliżał się chłodny, deszczowy i ponury październik. Dzieci z klasy II, z jednej z łódzkiej szkoły podstawowej wybrały się na wycieczkę do Warszawy. Wyjechały bardzo wcześnie rano bo już o godzinie 6.00. W Warszawie zwiedzały między innymi Stare Miasto, Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie. Potem pojechały do Centrum Nauki Kopernik na wspaniałą, edukacyjną zabawę. Z powrotem w Łodzi były około godziny 19.00. To był długi i wyczerpujący dzień, którego uczniowie na długo nie zapomną.

1. W październiku jaką mamy porę roku:a) wiosnęb) latoc) jesieńd) zimę

2. Dzieci pojechały na wycieczkę do:a) Wrocławiab) Warszawyc) Wałbrzycha

3. O której godzinie wyjechały na wycieczkę:a) 5.00b) 6.00c) 7.00

4. Potem pojechali do:a) wesołego miasteczkab) zooc) Centrum Nauki Kopernik

5. Z powrotem w Łodzi były około godziny:a) 19.00b) 20.00c) 21.00

2. Przeczytaj uważnie po cichu tekst, a następnie odpowiedz pisemnie pełnymi zdaniami na pytania.

„Bociany”

Kiedy nadchodzi nieśmiało wiosna, zaczyna mocno przygrzewać słonko, drzewa, krzewy i kwiaty rozkwitają, a śnieg topnieje. To znak, że bociany wracają do Polski. Nasz kraj to dom dla bocianów, bo co drugi bocian to Polak. Przylatują do nas aby zakładać gniazda, zazwyczaj gdzieś wysoko na kominach, lub wyschniętych czubkach potężnych drzew i mieć małe bocianki. Stare porzekadło mówi, że bociany przynoszą szczęście i dzieci. A kiedy nadchodzi mroźna i śnieżna zima bociany znów wędrują tam gdzie będzie im dobrze, czyli do ciepłych krajów.O jakiej porze roku bociany wracają do Polski?

  • Po co przylatują bociany?
  • Stare porzekadło mówi, że co przynoszą bociany?
  • Gdzie zimą wracają bociany?

Czytaj: Czytanie ze zrozumieniem - klasa 3

Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem

1.Podkreśl do czego służą wymienione przedmioty:

łyżka – do jedzenia, do siedzenia, do spaniabuty – do jedzenia, do spania, do chodzeniapoduszka – do chodzenia, do jedzenia, do spaniakrzesło – do spania, do siedzenia, do chodzeniaksiążka – do rysowania, do czytania, do malowaniafarby – do pisania, do malowania, do rysowaniakredki – do czytania, do malowania, do rysowaniaołówek - do malowania, do rysowania, do pisania

2. Podkreśl wyraz, o którym jest mowa w zdaniu:

Budynek, w którym bawią się małe dzieci, to: szkoła, przedszkole, kinoBudynek, w którym uczą się starsze dzieci, to: przedszkole, szkoła, teatrBudynek, w którym wypożyczamy książki, to: księgarnia, biblioteka, restauracjaBudynek, w którym możemy nadać paczkę i kupić znaczek, to: kino, apteka, pocztaBudynek, w którym można kupić leki, to: poczta, apteka, restauracjaBudynek, w którym przebywają chore dzieci i dorośli, to: przedszkole, szpital, pocztaBudynek, w którym można coś smacznie zjeść, to: apteka, restauracja, poczta

Czytaj: Dyktando - klasa 2. Zobacz przykładowe dyktando dla klasy 2

Czy znasz te lektury szkolne?

Pytanie 1 z 8
To zabawny dramat Aleksandra Fredry, opowiadający historię dwóhc zwaśnionych sąsiadów.