Zasady pisowni ó i u są zmorą dla niejednego ucznia, ale na szczęście można dość łatwo je przyswoić. Warto ćwiczyć z dzieckiem w domu pisownię i bawić się odmianą wyrazów, by wymiana ó weszła dziecku w nawyk.
Kiedy piszemy ó?
Pisownia ó nie jest trudna, jeśli od początku wpoimy dziecku kilka ważnych zasad. Najprostszą i najważniejszą jest odmiana — jeśli ó wymienia się na o lub na a to mamy pewność, że piszemy ó. Reguł jest jednak trochę więcej, warto je opanować, a później ćwiczyć, by dziecko nie miało problemów z właściwą pisownią.
Czytaj: Dyktanto z rz i ż. Kiedy piszemy rz, a kiedy ż?
Zasady pisowni ó
Przy nauce ortografii warto wpoić dziecku następujące zasady pisowni ó:
- gdy z samogłoską o lub e, np. dróżka – droga, lód – lodem, móc – mogę
- gdy wymienia się z samogłoską a, np. mówić - mawiać
- w czasownikach, w których wymienia się z głoską a, np.mówić – mawiać,
- w cząstce -ów, np. panów, zeszytów
- w wyrazach, których pisownia ma uzasadnienie historyczne, np. mózg, stróż
Dyktando z wymiennym ó
Ula usłyszała dobrą wiadomość — pójdzie z koleżanką na wycieczkę w góry. Spakowała plecak i wzięła ekwipunek niezbędny na piesze wędrówki: bidon, kompas, przekąski, ciepłą bluzę, kurtkę przeciwdeszczową, latarkę. Gdy przyjechała po nią koleżanka, szybko wybiegła z domu i razem udały się w kierunku szlaków. Wybrały ten, który prowadził na najbliższy szczyt. Czekały ich dwie godziny wędrówki krętymi ścieżkami po puszczy. Na trasie szybko się zorientowały, że wybór szlaku był prawidłowy — gdy wyszły z lasu zobaczyły przepiękny widok na górskie szczyty. Postanowiły odpocząć i rozłożyły się na kocu na polanie górskiej. Po zjedzeniu przekąski wróciły do wędrówki, bo wiedziały, że w górach nie wolno przebywać do wieczora. Szybko weszły na szczyt, zrobiły zdjęcia i udały się w drogę powrotną. Cała wycieczka zajęła im kilka godzin i była bardzo bezpieczna, bo dziewczynki znały zasady zachowania bezpieczeństwa w górach.
Czytaj: Dyktando z ch i samo h. Kiedy piszemy ch, a kiedy h?