Niby oczywiste równanie, a wynik błędny. Zadanie z podstawówki podzieliło internautów

Zagadki matematyczne to sposób na nudę i rozruszanie szarych komórek. Niektóre są dość skomplikowane, inne - wręcz przeciwnie. To zadanie na poziomie szkoły podstawowej okazało się zbyt trudne dla niektórych dorosłych. A według pewnego matematyka z tytułem doktora poprawny wynik to… 5! - kto ma rację? Jakie jest prawidłowe rozwiązanie tego działania?

Niby oczywiste równanie, a wynik błędny. Zadanie z podstawówki podzieliło internautów

i

Autor: Canva / opracowanie własne Niby oczywiste równanie, a wynik błędny. Zadanie z podstawówki podzieliło internautów

"Ale do czego mi się to przyda?!" - te słowa słyszy wielu rodziców. I są rzeczy, których dzieci uczą się w szkole, a dla których nie możemy znaleźć sensownego uzasadnienia. Ale są i takie, które na pewno wykorzystamy - to na przykład wiedza wyniesiona z lekcji matematyki. "Od czego jest kalkulator?!" - przydaje się, jednak w przypadku zagadek matematycznych istotne jest to, co mamy w głowie.

Spis treści

  1. Łatwa zagadka matematyczna? Niekoniecznie
  2. Jaki jest poprawny wynik?
  3. Zdaniem matematyka to 5!
Viki Gabor o szkole i ocenach - matematyka najtrudniejsza

Łatwa zagadka matematyczna? Niekoniecznie

Jak polubić matematykę? Im więcej zadań rozwiążemy, tym będzie bliższa naszemu sercu. W końcu praktyka czyni mistrza! Musimy także pamiętać o znajomości podstawowych zasad, bez tego daleko nie zajdziemy - możemy wykonywać kolejne działania, ale co z tego, skoro wciąż będziemy podawać błędny wynik?

Brak podstawowej wiedzy to główny problem z rozwiązaniem tego równania:

230 - 220 : 2 =?

Co w tym skomplikowanego? Dla uczniów - nic, trudności mają przede wszystkim dorośli. Jedni uważają, że prawidłowy wynik to 5, inni podają, że to 120.

Przeczytaj także: Tę zagadkę rozwiąże tylko 1 na 10 osób. Wynik nie jest oczywisty

Jaki jest poprawny wynik?

Do rozwiązania tego zadania przydaje się znajomość kolejności wykonywania działań:

  • najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
  • później mnożenie lub dzielenie,
  • a na samym końcu dodawanie lub odejmowanie.

Mnożenie i dzielenie oraz dodawanie i odejmowanie są działaniami równorzędnymi, zatem jeśli w równaniu pojawia się np. i mnożenie, i dzielenie, rozwiązujemy je od lewej do prawej.

Są jednak tacy, którzy zawsze stosują zasadę "od lewej do prawej". Dla nich to działanie wygląda następująco:

230 - 220 : 2 = ?

10 : 2 = 5

Ci, którzy pamiętają o kolejności wykonywania działań, rozwiązują je tak:

230 – 220 : 2 = ?

230 – 110 = 120

I to oni mają, oczywiście, rację. Prawidłowy wynik tego działania to 120. To skąd to 5!?

Zdaniem matematyka to 5!

Skoro nawet najmłodsi uczniowie wiedzą, że prawidłowy wynik to nie 5, a 120, skąd wynik 5! u doktora matematyki? Uważni na pewno wiedzą już, o co chodzi. "5!" czytamy jako "pięć silnia". A 5! to 1 * 2 * 3 * 4 * 5 = 120. Naukowiec podał więc dobre rozwiązanie, postanowił tylko trochę "zażartować".

Przeczytaj także: Równanie na poziomie podstawówki, a sprawia wiele problemów. A jak pójdzie tobie?