Nowelizacja ustawy. Ma ułatwić korzystanie ze szkolnych toalet
Jak to jest w szkolnych toaletach, wie chyba każdy. Choć sytuacja z roku na rok robiła się coraz lepsza, bez wątpienia wciąż wiele pozostawało do życzenia, w szczególności jeśli chodzi o produkty sanitarne.
Teraz jednak opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Zmiany te mają wejść w życie już 11 lipca br.
Te zmiany mają na celu polepszenie standardów higienicznych w szkołach. Samo rozporządzenie obejmuje sprawy bezpieczeństwa oraz higieny w publicznych i niepublicznych szkołach, jak i w placówkach. Dotychczas bowiem, pomimo obowiązku zapewnienia w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych zimnej i ciepłej wody oraz środków higieny osobistej, nie sprecyzowano jakiego rodzaju mają być to środki.
Zarówno Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak i kuratoria oświaty w całej Polsce otrzymywały liczne skargi od uczniów oraz rodziców. W nich skarżono się na brak podstawowych środków higienicznych w wielu szkołach. Te braki udało się również wykazać podczas regularnie przeprowadzanych w szkołach i placówkach kontroli.
Dlatego teraz rozporządzenie wskazuje wprost w katalogu wymaganych środków higieny osobistej: papier toaletowy, mydło do rąk oraz papierowe ręczniki lub suszarki do rąk.
Katalog ma jednak pozostać otwarty. Oznacza to, że nie zamknie możliwości zabezpieczania i finansowania przez organy prowadzące szkoły i placówki innych środków higieny osobistej.
Nie tylko mydło i papier toaletowy. Również środki higieny menstruacyjnej
Na tym jednak zmiany się nie kończą. Kolejnym krokiem, jeśli chodzi o zmiany w zakresie higieny w szkole, ma być ustanowienie w nowym roku szkolnym 2024/2025 programu pilotażowego Ministra Edukacji. Dotyczy on wyposażenia szkół i placówek w środki higieny menstruacyjnych dla dziewcząt.
Wszystko to dzięki analizie przeprowadzonej przez pozarządową organizację uzasadniającą potrzeba zbadania sygnalizowanych potrzeb w obszarze tak zwanego wykluczenia menstruacyjnego.
Program ma wspierać działania samorządów i innych organów prowadzących szkoły i placówki. W ramach programu ma zostać wybrana reprezentatywna grupa badawcza szkół, do której następnie zostanie skierowany projekt w zakresie dostępności środków higieny menstruacyjnej w szkołach.
Podsumowanie programy wskaże dalsze rekomendacje do działań w charakterze systemowych. Działania MEN mają za zadanie zachęcić organy prowadzące do systematycznego zapewniania uczennicom w swoich placówkach dostępy do środków higieny menstruacyjnej.
MEN stoi na stanowisku, że rzetelna edukacja dotycząca cyklu menstruacyjnego w połączeniu z zabezpieczeniem potrzeb z niej wynikających pomoże zmniejszyć stygmatyzacje stale towarzyszącą miesiączce.