DZIECKO w SZKOLE: akustyka sali lekcyjnej ma wpływ na wyniki dziecka w nauce?

2014-09-22 14:53

Czy akustyka sali lekcyjnej może mieć wpływ na wyniki dzieci w nauce? Jak się okazuje - może! Badania duńskich naukowców dowodzą, że wszelkie zniekształcenia dżwięku odbijają się na szybkości przyswajania informacji przez uczniów. Szczególnie dotyczy to małych dzieci, 6- i 7-latków.

Dziecko w szkole

i

Autor: thinkstockphotos.com Małe dzieci, które nie usłyszą części wypowiedzi nauczyciela, mogą mieć problem ze zrozumieniem całego tematu.

Duńscy naukowcy sprawdzili jak akustyka sali lekcyjnej wpływa na jakość nauczania. Badania przeprowadzili na dwóch grupach 7-latków, którzy mieli rozwiązać takie same zadania. Uczniowie znajdowali się jednak w innych pomieszczeniach, różniących się między sobą wykończeniem sufitu. W sali, której sufit był dźwiękoszczelny, uczniowie uzyskali znacznie wyższe wyniki testów.

>> Dziecko w szkole: czy rodzice powinni pomagać w odrabianiu lekcji? >>

Dziecko w szkole: od sali zależą wyniki w nauce?

Jak się okazuje, dobra akustyka sali lekcyjnej odgrywa niebagatelną rolę w zakresie przyswajania informacji przez uczniów. Dotyczy to szczególnie małych dzieci, dla których niezrozumienie jednego słowa nauczyciela może skończyć sie niezrozumieniem całego tematu.

>> Dziecko w szkole: co zrobić, żeby dziecko lepiej się uczyło? >>

- Nie ma wątpliwości, że mniejsze dzieci potrzebują lepszego środowiska akustycznego. Dzieci poniżej 11. roku życia nie mają w pełni wykształconego układu słuchowego, co oznacza, że proces przetwarzania sygnałów dźwiękowych przez ośrodek słuchu w mózgu jest jeszcze niedoskonały. Dlatego maluchy są szczególnie wrażliwe na wszelkie niepożądane dźwięki – mówi Mai-Britt Beldam z Ecophon Dania agencji informacyjnej Newseria.

Dlatego tak ważne jest, aby sale przeznaczone do nauczania początkowego, miały dobrą akustykę. Wszelkie niepotrzebne dźwięki rozpraszają uczniów i utrudniają proces przyswajania informacji.

Neewseria. Agencja informacyjna