Spis treści
Dostawaniu złych ocen można zapobiec. Gdy twoje dziecko ma jednak już taki problem pamiętaj, że zawsze można go rozwiązać. Należy odnaleźć źródło trudności w nauce i spokojnie oraz mądrze rozwiązać je wspólnie z dzieckiem i jego nauczycielem.
Znajdź źródło kłopotów z nauką
Jeżeli kłopoty pojawiają się niespodziewanie i poprzedzały je sukcesy naukowe, zastanów się, co nowego mogło się stać, co uniemożliwia dobrą naukę. Może w rodzinie pojawiły się nieporozumienia, artykułowane częstymi kłótniami rodziców? A może nie poświęcasz dziecku wystarczającej ilości czasu i złymi ocenami chce zwrócić na siebie uwagę? Często, szczególnie u nastolatków słabe wyniki są efektem nieporozumień z nauczycielami, konfliktów w grupie rówieśniczej.
Chwal dziecko gdy dostanie dobrą ocenę
Przy kolejnej pale może to być trudne, ale pamiętaj, że musisz teraz wdrożyć program ratunkowy, a czasu nie jest wiele. Powiedz mu jasno i wyraźnie, że kochasz je mimo braku sukcesów. Do znudzenia powtarzaj, że „da sobie radę”. Chwal nawet za małe sukcesy. Wyśmiewanie, groźby, kary nie pomogą, a jedynie podważą wątłą wszak wiarę we własne siły.
Szkolne kłopoty można przewidzieć wcześniej, oczywiście pod warunkiem uważnej obserwacji dziecka. Opiekunów powinien zaniepokoić np. opóźniony rozwój mowy, nieumiejętność budowania prostych zdań, trudności z zapamiętywaniu prostych wierszyków. Przyszłe problemy zapowiada nie tylko niechęć do rysowania i innych prac plastycznych. Ich zwiastunem jest też mała sprawność fizyczna i ruchowa oraz zła koordynacja ruchów.
Razem z dzieckiem opracuj plan poprawy złych stopni. Precyzyjnie spiszcie też zasady, jakie obowiązują podczas odrabiania lekcji:
- dobrze jest, jak dziecko siada do lekcji o stałej porze, w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym. Po szkole i obiedzie niezbędna jest chwila zabawy, relaksu (najlepiej na świeżym powietrzu)
- dopilnuj, by na biurku znajdowały się wyłącznie pomoce naukowe, a nie zabawki rozpraszające uwagę
- nie zmuszaj do nauki bez przerwy
- nie odrabiaj lekcji za dziecko, ale mu w tym pomagaj
- zachęć, by uczyło się na głos. Po przeczytaniu fragmentu może ci streścić, co przeczytało. Ty możesz mu pomóc sformułować najważniejsze wnioski
- systematycznie sprawdzaj postępy.