Jak wygląda system oceniania naszych dzieci w szkołach? Dziewczynki dostają lepsze stopnie niż chłopcy w szkole podstawowej, mimo że wypadają gorzej w testach ogólnych, sprawdzających wiedzę. Paradoks? Co więc oceniają polscy nauczyciele zaangażowanie czy posiadane umiejętności i wiedzę?
Nauka dzieci w szkole - czy dziewczynki są faworyzowane?
Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Georgia oraz Columbia University wynika, że nauczyciele już od najmłodszych lat faworyzujądziewczynki. Wyższe oceny w przypadku dziewczynek wyjaśnia się lepszym zachowaniem w klasie w porównaniu do chłopców. Tę dyskryminację wśród dzieci tłumaczy się przez ocenę uwzględniającą zaangażowanie dzieci w klasie. Dziewczynki chętniej angażują się w pomysły, wyrywają się do pomocy, chcą uczestniczyć w życiu szkoły. Co więcej, dziewczynki w czasie lekcji są bardziej uważne, wytrwałe, staranne, zorganizowane.
Naukowcy wymienili 6 kluczowych cech w oceniedziewczynki jako uczennicy, należą do nich: uważność, wytrwałość, chęć do nauki, niezależność, elastyczność i zorganizowanie. Prawdą jest, że w ocenie tych cech dziewczynki wypadają lepiej. Najlepszy przykład to zeszyt, który przez dziewczynki zawsze jest prowadzony starannie i estetycznie, zaś u chłopców to rzadkość. Tezę o stawianiu ocen wyższych wśród dziewcząt, można wyjaśnić również faktem, że wśród nauczycieli w większości to kobiety. Jednak warto dodać, że odsetek dziewcząt na wyższych etapach edukacji rośnie. A więc mimo wszystko wytrwałość i pracowitość przynosi efekty i jest w cenie.