Język angielski dla dzieci: od września 2015 obowiązkowy dla 5-latków

2015-06-19 13:09

Od 1 września 2015 roku wszystkie 5-latki będą się uczyć języka angielskiego. Przeczytaj, jakie korzyści wynikają dla dziecka z tak szybkiego rozpoczęcia edukacji językowej, jak oceniać postępy dziecka i jakie metody nauczania języka angielskiego dla dzieci są najskuteczniejsze.

język angielski dla dzieci

i

Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Język angielski dla dzieci zostanie wprowadzony jako obowiązkowy przedmiot już w przedszkolu.

Spis treści

  1. Język angielski dla dzieci: w jaki sposób uczyć dzieci języka obcego?
  2. Język angielski dla dzieci: jakie korzyści wynikają dla dziecka z nauki języka obcego?

Już od 1 września 2014 każdy dyrektor przedszkola mógł zadecydować, czy w kierowanej przez niego placówce będą przeprowadzane zajęcia z języka angielskiego dla dzieci w ramach podstawy programowej. Natomiast od 1 września 2015 roku każdy 5-latek będzie musiał uczyć się w przedszkolu języka obcego, a od 2017 roku - także młodsze przedszkolaki, czyli nawet 3-latki. Tym samym Polska będzie trzecim krajem w Europie, w którym taki program będzie realizowany. Języka obcego już w przedszkolu uczą się 3-letnie dzieci w Hiszpanii oraz w niemieckojęzycznej części Belgii.

Do tej pory większość dzieci zaczynała naukę języka obcego, przede wszystkim angielskiego, dopiero w szkole podstawowej. Jak czytamy w uzasadnieniu do nowelizacji: "Pomimo że klasa pierwsza szkoły podstawowej to wczesny etap edukacji dziecka, wiele umiejętności i kompetencji rozwija się już na etapie przedszkolnym. W tym okresie dzieci są już też gotowe do kontaktu z językiem obcym".

>>Poznaj również zalety, jakie wynikają z dwujęzycznego wychowywania potomstwa>>

Język angielski dla dzieci: w jaki sposób uczyć dzieci języka obcego?

- Młody człowiek ma naturalną chęć zdobywania wiedzy, należy ją umiejętnie podtrzymywać. Gdy dziecko traktuje przygodę z językiem jak dobrą zabawę, a opiekunowie umiejętnie je motywują i doceniają, wówczas szanse na sukces są największe - zauważa Arkadiusz Jaworski, filolog i metodyk nauczania języka angielskiego, dyrektor Cambridge English w Europie Północnej.

"Bawiąc, uczyć" - to najlepsza metoda nauczania dzieci języka obcego. Dziecko najpierw poznaje świat sensorycznie, dlatego im ono mniejsze, tym lepiej, by nauka bardziej oddziaływała na jego zmysły niż polegała na próbach zapamiętania słówek. Dla dziecka nauka języka obcego to po prostu kolejny element poznawania świata. Małe dziecko powinno jak najwięcej słuchać i mówić. Dlatego świetnym sposobem na nauczenie go języka obcego jest odtwarzanie bajek w innych językach, słuchanie obcojęzycznych piosenek dla dzieci. W przedszkolu dziecko na pewno będzie miało do czynienia z różnymi grami, zabawami, wierszykami, malowankami, puzzlami w języku, którego się uczy. W nauce dziecka języka obcego dużą rolę odgrywa zaangażowanie rodziców. Jeśli poznawanie mowy ludzi w innym kraju stanie się formą rodzinnej rozrywki, miłym spędzaniem wolnego czasu, dziecko samo będzie chciało go poznawać. Nauka nie bedzie się mu kojarzyła z przykrym obowiązkiem. Trzeba pamiętać o systematyczności i rozwijaniu w dziecku umiejętności komunikacji w języku, którego się uczy - ważniejsze, by próbowało mówić, nawet jeśli początkowo z błędami, niż unikało takich prób. Pamiętajmy, by za każdy wysiłek dziecko pochwalić. W przedszkolu nauka języka angielskiego dla dzieci powinna opierać się przede wszystkim na słuchaniu i mówieniu, dopiero w późniejszym etapie na czytaniu i pisaniu.

W tym wieku kwestią zupełnie bez znaczenia jest, czy dziecko będzie uczył native speaker, czyli osoba, dla której język, którego naucza, jest językiem ojczystym, czy polski nauczyciel. Waże są przede wszystkim kompetencje lektora, a nie jego pochodzenie.

>>Przeczytaj również, dlaczego coraz więcej dzieci uczy się języka chińskiego>>

Język angielski dla dzieci: jakie korzyści wynikają dla dziecka z nauki języka obcego?

Jakie korzyści wynikają dla dzieci z faktu, że tak wcześnie rozpoczęły naukę języka obcego? Co oczywiste, łatwiej im będzie później kontynuować naukę tego języka. Badania Cambridge English wykazują, że osoby, które uczyły się języka obcego już jako dzieci, osiągają w nim wyższy poziom zaawansowania niż ci, którzy zaczęli uczyć się języka później. Co więcej, dziecięcy aparat mowy jest bardzo elastyczny, dlatego są one idealnymi kandydatami do nauki języków, które dorosłym sprawiają więcej trudności, np. chińskiego. Idealnie potrafią intonować poszczególne zgłoski, łatwiej zdobyć im odpowiedni akcent.

Dzięki wczesnemu rozpoczęciu nauki języka obcego łatwiej go używać w przyszłości. Uczniowie szkół mogą się wstydzić mówić po angielsku, w obawie np. przed reakcją równieśników. Dzieci takimi kwestiami się nie przejmują, po prostu mówią, zachowując tę swobodę na długie lata. Dzieci, ucząc się języka obcego, ćwiczą swoją pamięć, a sama nauka przyczynia się do rozwoju umysłowego najmłodszych.

Nie bez znaczenia jest też kwestia poszerzania horyzontów kulturowych małego człowieka. Dzieci z ciekawością chłoną wszystko, co się wokół nich dzieje, dlatego bez problemu zaakceptują, że ludzie mówią różnymi językami, inaczej wyglądają, mają inne zwyczaje i żyją w różnych kulturach. Ta wiedza i fascynacja zostaną w nich na długo i być może tę ciekawość świata wykorzystają w swojej późniejszej pracy, podróżach.