Eksperci alarmują. Nauczanie przy pomocy tabletów i laptopów ogłupia uczniów

2023-11-28 16:22

Ponad 40 naukowców wydało apel, w którym nawołują do zatrzymania procesu cyfryzacji w szkołach i przedszkolach, podkreślając poważne ryzyko dla zdrowia psychicznego, rozwoju intelektualnego oraz społecznego. Eksperci mocno przestrzegają, że używanie tabletów i laptopów jako narzędzi edukacyjnych może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Eksperci alarmują. Nauczanie przy pomocy tabletów i laptopów ogłupia uczniów

i

Autor: Getty Image Eksperci alarmują. Nauczanie przy pomocy tabletów i laptopów ogłupia uczniów

Ponad 40 naukowców wydało apel o zaniechanie procesu cyfryzacji w szkołach i przedszkolach, argumentując, że istnieją poważne konsekwencje psychologiczne, poznawcze i społeczne związane z nauczaniem przy użyciu tabletów i laptopów. Eksperci podkreślają, że wprowadzenie tych urządzeń do procesu edukacji nie sprawia, że dzieci stają się bardziej inteligentne, ale wręcz przeciwnie – może wpłynąć na obniżenie ich poziomu inteligencji.

M jak mama - nauka literek

Nie dla cyfryzacji w szkołach. Naukowcy ostrzegają!

Ministerstwo Kultury Hesji ma odmienne plany i chce zwiększyć wykorzystanie mediów cyfrowych w edukacji, co prowadzi do coraz częstszego wyposażania placówek oświatowych w tablety i laptopy. W obecnym roku szkolnym ma zostać wprowadzony program "Cyfrowy świat" w ramach rozszerzenia eksperymentu szkolnego, który rozpoczął się w poprzednim roku, obejmując 12 szkół pilotażowych, a teraz jest obecny już w 64 szkołach. Program ten nie ogranicza się jedynie do nauczania podstaw informatyki, ale obejmuje także odpowiedzialne korzystanie z mediów cyfrowych przez uczniów.

Towarzystwo Edukacji i Wiedzy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie jest krytyczne wobec procesu cyfryzacji w szkołach od dłuższego czasu, wyrażając obawy co do rozwoju intelektualnego dzieci. Apelują o wprowadzenie moratorium na cyfryzację w placówkach edukacyjnych. Inicjatywę poparło ponad 40 naukowców, w tym pedagodzy, lekarze i pediatrzy.

Badania naukowe potwierdzają

Badania naukowe wskazują, że nauczanie przy użyciu tabletów i laptopów może prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych, psychologicznych i społecznych. W szczególności, nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych może wpływać na trudności z koncentracją oraz ograniczać aktywność fizyczną dzieci.

Niemieckie Towarzystwo Medycyny Dzieci i Młodzieży również zaleca ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem przez dzieci, ze względu na ryzyko zaburzeń zachowania i uzależnienia wynikające z nadmiernego korzystania z mediów cyfrowych.

Unia Edukacji i Nauki (GEW) w Hesji również podkreśla, że kluczem do rozwoju umiejętności korzystania z mediów jest nauka czytania, która najlepiej odbywa się poprzez teksty drukowane, nie zaś cyfrowe.

Ministerstwo Kultury Hesji uważa, że cyfryzacja w edukacji niesie ze sobą zarówno możliwości, jak i ryzyko. Dlatego dążą do zrównoważonego podejścia, które uwzględni potencjalne korzyści, dostosuje się do wieku uczniów i wyposaży młodych ludzi w odpowiednie umiejętności, jednocześnie biorąc pod uwagę potencjalne zagrożenia.