Klasy w szkołach dwujęzycznych są na ogół mniej liczne, dzięki czemu proces nauczania jest bardziej zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb poszczególnych uczniów. Szkoły dwujęzyczne powinny uczestniczyć w międzynarodowych programach, realizować bogaty program wycieczek i zajęć dodatkowych. Dzieci, które są absolwentami dwujęzycznego przedszkola, mają szansę kontynuować w takiej szkole dwujęzyczną edukację przedszkolną. Natomiast pozostałe dzieci zaczynają od pierwszej klasy szkoły podstawowej intensywną naukę w drugim języku, która zaprocentuje w przyszłości.
Jak przygotwać dziecko do nauki w szkole dwujęzycznej?
Najlepszym sposobem przygotowania dziecka do nauki w dwujęzycznej szkole jest wcześniejsze oswojenie go z drugim językiem. Dzieci, które w wieku 3-5 lat mają częsty kontakt z obcym językiem, chłoną go w sposób naturalny. Podstawowa znajomość języka obcego jest warunkiem przyjęcia do szkoły dwujęzycznej, dlatego warto zaplanować edukację językową dziecka już na etapie przedszkola.
Kompleksową ofertę nauki dwujęzycznej realizuje, na przykład, Zespół Szkolno-Przedszkolny „Tęczowy Ogród” w Warszawie. Pedagodzy Tęczowego Ogrodu mają 10-letnie doświadczenie nauczania w systemie dwujęzycznym. Szkołę wyróżnia autorski program dwujęzyczny. Uczniowie mają 10 godzin lekcyjnych prowadzonych w języku angielskim tygodniowo. Nauka realizowana jest zgodnie z programem szkoły brytyjskiej. Autorski projekt zajęć szkolnych – nauki o zjawiskach fizycznych za pomocą eksperymentów „Young Scientist” otrzymał prestiżową nagrodę European Language Label.
W pierwszej klasie w języku angielskim prowadzony jest nie tylko rozszerzony program zajęć językowych, ale również zajęcia matematyczno-naukowe, geograficzno-przyrodnicze oraz zajęcia związane z kulturą krajów anglosaskich. Matematyki i przyrody w języku angielskim uczy w szkole native speaker. Uczniowie Tęczowego Ogrodu przygotowywani są do egzaminu YLE - Young Learners English. Test ocenia umiejętności językowe dzieci w wieku od 7 do 12 lat.
Nauka w przedszkolu i szkole w pełni dwujęzycznych, spełniających kryteria bilingwalności daje dzieciom podwójną korzyść – zdobywania wiedzy w dwóch językach. Umiejętności uzyskane w jednym języku są pogłębiane na zajęciach w języku drugim. W ten sposób dzieci są uczone równolegle w dwóch językach, co daje im realną szansę kontynuowania edukacji w każdym z języków nauczania.