W szkołach wciąż wiele się zmienia. Niedawno pisaliśmy o tym, że wiele szkół rezygnuje ze stawiania tradycyjnych stopni, decydując się na ocenianie opisowe.
Jest ono zdecydowanie bardziej czasochłonne dla nauczycieli, jednak jak przekonują eksperci ma sporo zalet, bo zdaniem ekspertów daje uczniowi jasną informację zwrotną na temat tego, nad czym musi jeszcze popracować, a co już osiągnął dzięki swojemu wysiłkowi.
Resort edukacji pracuje obecnie nad „całościową zmianą podejścia do oceniania uczniów”. Wygląda na to, że zmiany obejmą także oceny z zachowania.
Jak obecnie ocenia się zachowanie ucznia?
Dziś uczeń z zachowania na koniec roku szkolnego może otrzymać ocenę: wzorową, bardzo dobrą, dobrą, poprawną, nieodpowiednią lub naganną:
- zachowanie wzorowe: uczeń godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, świeci przykładem, dba o piękno mowy ojczystej, kieruje się wysoką kulturą osobistą, nie ulega nałogom, dba o mienie i tradycje szkolne, reprezentuje placówkę w olimpiadach, konkursach i ważnych obchodach, wzorowo wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- zachowanie bardzo dobre: uczeń reprezentuje wysoką kulturę osobistą, jest koleżeński, rzetelnie traktuje swoje obowiązki szkolne, sporadycznie zdarzają mu się nieusprawiedliwione godziny czy spóźnienia,
- zachowanie dobre: w odróżnieniu od „ucznia wzorowego” nie musi reprezentować szkoły na olimpiadach czy wydarzeniach lokalnych,
- zachowanie poprawne: zazwyczaj wywiązuje się z obowiązków szkolnych, dba o mienie szkoły, nie zawsze udaje mu się prezentować poprawną postawę społeczno-moralną, jego strój szkolny czasem budzi zastrzeżenia, posługuje się poprawną polszczyzną,
- zachowanie nieodpowiednie: nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków szkolnych, często się spóźnia, ma sporo nieusprawiedliwionych godzin nieobecności, w niewłaściwy sposób odnosi się do szkolnych kolegów, nauczycieli czy pracowników szkoły, nie dba o mienie szkoły, ulega nałogom,
- zachowanie naganne: prezentuje podobne zachowania jak uczeń z oceną nieodpowiednią, dodatkowo jego zachowanie jest powodem wielu skarg, nie dba o siebie ani o innych, wchodzi w konflikty z prawem, używa wulgarnego słownictwa.
Warto jednak pamiętać o tym, że ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na promocję do następnej klasy czy oceny klasyfikacyjne z innych przedmiotów szkolnych (mówi o tym art. 44f ustawy o systemie oświaty).
Zachowanie na lekcji z konkretnego przedmiotu (także przeszkadzanie na lekcji, spóźnienia czy notoryczne zapominanie podręcznika) nie ma wpływu na ocenę z przedmiotu (nie odzwierciedla tego, w jakim stopniu uczeń opanował wiedzę ujętą w podstawie programowej).
Koniec z ocenami z zachowania, jakie znamy?
Jak dowiedział się „Newsweek”, prawdopodobnie znikną oceny z zachowania jakie dziś obowiązują. W MEN trwają prace zmierzające do zastąpienia ocen opisem rozwojowym. Ten miałby być tworzony przez samego ucznia we współpracy z wychowawcą.
Ponieważ resort edukacji nie chce dopuścić do chaosu w szkołach, zmiany mają być wprowadzane stopniowo i ma obowiązywać tzw. okres przejściowy, w którym nauczyciele mieliby stosować „bieżący, rozwojowy opis zachowania”.
Zmiany w ocenach z zachowania weszłyby dopiero w 2026 roku. Do ich wprowadzenia potrzebna jest nowelizacja ustawy o systemie oświaty.
Jak podaje „Newsweek” w MEN powstał już zespół ds. praw i obowiązków ucznia, na razie trwa ustalanie samej koncepcji zmian, potrzebne będą również konsultacje z nauczycielami.
