Koszmar pokoleń uczniów da się wytłumaczyć. O co chodzi z „fobią matematyczną”?

2024-11-12 13:19

Fobia matematyczna potrafi uprzykrzyć życie. Niestety, może ona dotyczyć większości uczniów szkół w Polsce. Okazuje się, że z tym rodzajem fobii zmaga się aż 92,7 proc. dzieci w wieku szkolnym.

Fobia matematyczna dotyczy ponad 90 proc. uczniów

i

Autor: Getty Images Lęk matematyczny paraliżuje polskie dzieci

Fobia szkolna (HMA - ang. high math anxiety) to zjawisko, które swoją skalą może przerażać. Według autorów raportu na ten temat - na lęk matematyczny cierpią coraz młodsi uczniowie. I uwaga, to coś zupełnie innego niż dyskalkulia

Fobia matematyczna: objawy

Objawy fobii matematycznej przypominają objawy innego rodzaju fobii. To między innymi:

  • bóle brzucha i/lub głowy,
  • potliwość,
  • nudności,
  • wzmożone napięcie mięśni,
  • przyspieszone bicie serca,
  • drżenie rąk a nawet...
  • zmiany skórne.

Osoba, która cierpi na skutki lęku matematycznego, zmaga się z: 

  • silnym stresem związanym z matematyką,
  • atakami paniki w związku z matematyką,
  • niską samooceną w zakresie umiejętności matematycznych,
  • dekoncentracją,
  • natłokiem myśli,
  • problemami z nauką matematyki.

Przyczyny fobii matematycznej

Wśród przyczyn lęku matematycznego wymienia się przede wszystkim negatywne doświadczenia związane z matematyką. Jak łatwo się domyślić, ogromne znaczenie ma:

  • podejście nauczyciela (do nauczanego przedmiotu oraz uczniów),
  • krytyka i porównywanie z innymi,
  • presja związana z szybkością wykonywania zadań matematycznych,
  • różnice w kompetencjach matematycznych (np. na tle klasy)
  • strach przed (powtórnym) ośmieszeniem.

Dla wielu z nas są to czynniki znane aż zbyt dobrze. Dawniej jednak nikt nie łączył ich ze zjawiskiem fobii, a najwyżej z... wyjątkową niechęcią do lekcji (nauczyciela) matematyki. Współczesne określanie zjawiska fobią, nadaje mu zupełnie nowy wymiar.

Fobia: coś więcej niż strach. Jak pomóc dzieciom? 

Strach to uczucie, które towarzyszy nam, gdy czujemy uzasadnioną obawę przed czymś niebezpiecznym dla zdrowia i życia (naszego lub bliskich).

Lęk natomiast pojawia się, gdy obawiamy się czegoś, co w rzeczywistości nie stanowi zagrożenia ani dla życia, ani dla zdrowia.

Wynikiem długotrwałego odczuwania lęku (i powtarzających się ataków paniki) może być fobia (np. fobia szkolna, arachnofobia - lęk przed pająkami, antofobia - lęk przed kwiatami, awiofobia - lęk przed lataniem etc.).

Eksperci nie mają wątpliwości: największą rolę w łagodzeniu fobii matematycznej mają nauczyciele oraz rodzice uczniów.

Nie ma szans na to, by wszyscy świetnie umieli matematykę, lecz jest w mocy nauczycieli, by zdecydowana większość polubiła ten przedmiot. Chodzi o to, by bezpiecznie, wzbudzając zaufanie, przeprowadzić ucznia przez stresujący etap życia szkolnego. Często obawa przed matematyką to obawa przed nieznanym.

- powiedział nauczyciel Wiktor Kuźmicki na łamach portalu trojmiasto.pl

Jeśli chodzi o rodziców - ich rola polega przede wszystkim na obniżeniu wymagań względem ocen swych dzieci. Zdaniem psycholog Ewy Wojaczek, dobrze też, by rodzice:

  • dali dziecku prawo do wyrażania lęków i obaw (bez komentarzy typu: przecież to proste, nie ma się czego bać),
  • pomagali oswajać dziecku emocje związane z fobią matematyczną starannie dobierając słowa (masz prawo się bać tego, co dla ciebie trudne),
  • wspólnie z dzieckiem ustalili, co można zrobić, by uczeń poczuł się bezpiecznie w obliczu matematycznych wyzwań (lekcji, sprawdzianów, prac domowych, etc.)

Czy mógłbyś zostać nauczycielem?

Pytanie 1 z 7
Lubisz dzieci?