Wyniki badania kompetencji ruchowych pokazały to, o czym wiedziałyśmy od dawna - kondycja fizyczna uczniów systematycznie się pogarsza. Obecnie jest gorsza niż 15-20 lat temu, a kompetencje ruchowe maleją z czasem, młodsze dzieci osiągają lepsze wyniki niż ich starsi koledzy.
Jasnym jest, że zmiany są konieczne. Do aktywności fizycznej powinni zachęcać rodzice, działać musi również szkoła. Niebawem uczniowie będą uczestniczyli w lekcjach WF-u na nowych zasadach. Przed nami zmiany w podstawie programowej, w zespole, który będzie ją opracowywał znaleźli się nie tylko nauczyciele, ale i sportowcy.
Lekcje WF-u do zmiany
Połączone siły ministerstw: edukacji oraz sportu i turystyki mają sprawić, że uczniowie chętniej będą uczestniczyli w lekcjach WF-u, poprawią się ich kompetencje ruchowe, a sport nie będzie dla nich przykrym obowiązkiem, a czymś, czego nie będą mogli się doczekać.
O planowanych zmianach opowiadano podczas zorganizowanej na początku listopada konferencji prasowej, w której wzięli udział m.in. szefowie resortów. Minister Sławomir Nitras podkreślał, że kiedyś WF był uzupełnieniem aktywności ruchowej, a dziś bywa podstawową aktywnością fizyczną.
Nową podstawę programową ma tworzyć specjalnie w tym celu powołany zespół, w którym znalazła się m.in. lekkoatletka Monika Pyrek.
Dzieciom trzeba pokazać, że sport jest fajny, a aktywne spędzanie czasu może sprawić radość. Jeśli teraz nie będziemy pracować nad ich sprawnością, to dzieci odczują to mocno w przyszłości
- wskazała podczas konferencji.
Na temat tego, jak powinny wyglądać lekcje wychowania fizycznego, wypowiadali się także uczniowie.
Chcemy wiedzieć, jakie młode pokolenie ma zdanie na temat tego, czego im brakuje, co można zmienić, czego powinno być więcej i co zrobić, żeby zachęcić ich do ruchu
- mówiła ministra Barbara Nowacka.
Nowa podstawa programowa ma wejść w życie 1 września 2025 r.
WF z nową podstawą programową. Powołano zespół ekspertów
Na wtorkowej konferencji prasowej przedstawiono członków zespołu ds. podstawy programowej wychowania fizycznego. Mają oni nie tylko opracować podstawę, ale i rekomendacje. Szefowie resortów podkreślali, że sport jest niezwykle ważny, a szkoła może stać się miejscem, które zmieni do niego podejście.
Szkoła może być jednym z tych miejsc, gdzie młodzież może zakochać się w sporcie, może nie tylko nauczyć się jak się ruszać, ale i to zwyczajnie polubić
- mówiła Barbara Nowacka.
Musi się zmienić samo postrzeganie wychowania fizycznego i zdobywanie umiejętności ruchowych, które nie są mniej ważne niż wiedza i umiejętności z innych dziedzin, musi nabrać innego znaczenia
- zaznaczył Sławomir Nitras.
Wśród ekspertów, którzy na nowo zdefiniują lekcje WF-u, znaleźli się m.in. nauczyciele praktycy i sportowcy. 10-osobowy zespół to:
- dr Zuzanna Mazur - kierownik Zakładu Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.
- Piotr Wróblewski - nauczyciel wychowania fizycznego, trener siatkówki i pływania.
- Monika Pyrek - olimpijka, wicemistrzyni świata w skoku o tyczce, założycielka fundacji, która tworzy projekty dla dzieci i młodzieży.
- Otylia Jędrzejczak - mistrzyni olimpijska w pływaniu (Ateny 2004), dwukrotna mistrzyni świata, Prezeska Polskiego Związku Pływackiego.
- Karol Czyż - nauczyciel wychowania fizycznego, trener rugby, wicedyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 8 im. Jana Matejki w Sopocie.
- Anna Gawron - nauczycielka wychowania fizycznego w Zespole Szkół Techniczno-Zawodowych w Piekarach Śląskich.
- Agnieszka Kwiecień - nauczycielka w Zespole Szkół Licealnych w Leżajsku, trenerka drużyny piłkarek ręcznych.
- Agnieszka Tymińska - nauczycielka i dyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych nr 85 w Warszawie.
- Małgorzata Pawłowska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.
- Maciej Tauber - nauczyciel akademicki w Centrum Europejskim Uniwersytetu Warszawskiego.