Nowy podręcznik wynikiem wieloletnich starań polsko-niemieckich
To już czwarta część podręcznika powstałego w ramach polsko-niemieckiego projektu "Europa. Nasza historia - Europa. Unsere Geschichte". Pierwsze trzy części trafiły do uczniów klas piątych, szóstych i siódmych jeszcze w latach 2016-2020. Jednak dopiero teraz, dzięki udostępnieniu ostatniej z nich, istnieje szansa, ze nauczyciele i uczniowie zaczną z nich korzystać.
To finał ciężkiej pracy wielu osób i naszych kilkuletnich starań" - powiedział dla PAP prof. Robert Traba, były współprzewodniczący polsko-niemieckiej komisji, która koordynowała projekt.
Podręcznik "Europa. Nasza historia" ukazuje różne punkty widzenia na historię i przedstawia przeszłość w różnych ujęciach. Zawiera liczne teksty źródłowe i popularnonaukowe, dzięki którym uczeń sam może wyciągnąć wnioski i ukształtować swoją opinię w danej sprawie. Co istotne, w podręczniku przedstawiono opinie historyków zarówno z Polski jak i z Niemiec — eksperci z obu krajów mieli szansę pokazać swoje spojrzenie na omawiane kwestie. "Europa. Nasza historia" dostępna jest zarówno w polskim jak i w niemiecki języku.
Podręcznik powstał 4 lata temu. Dopiero teraz uzyskał pozytywną opinię
Czwarta część podręcznika została stworzona jeszcze w 2020 roku, jednak wówczas otrzymała negatywną ocenę od jednego z trzech recenzentów. To automatycznie oznaczało, że nie mogła zostać dopuszczona do użytku. Ponowny wniosek o jej ocenę wpłynął do Ministerstwa Edukacji narodowej w 2024 roku i tym razem został pozytywnie zaopiniowany przez całą komisję, chociaż początkowo dwie z trzech ocen - językowa i merytoryczno-dydaktyczna - były warunkowe.
Autorami czwartej części podręcznika są: Asmut Brückman, Krzysztof Gutowski, Friedrich Huneke, Aleksandra Kmak-Pamirska, Herbert Kohl, Jelko Peters, Birgit Scholz, Helge Schröder, Grażyna Szelągowska i Piotr Szlanta.
O tym czy podręcznik będzie używany przez uczniów danej klasy decyduje nauczyciel, który wybiera książki ze spisu udostępnionego przez MEN.