Czy zjawisko to można już określić mianem ucieczki ze szkół państwowych? Zdaniem Pawła Dobrowolskiego - tak. I że powinno to stanowić dla władz sygnał ostrzegawczy, którego nie wolno lekceważyć.
W większych miastach: więcej uczniów szkół prywatnych
Zdecydowanie większy dostęp do prywatnej edukacji mają mieszkańcy dużych miast (np. Warszawa, Kraków, Wrocław). Rodzice coraz częściej korzystają z tej możliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o posłanie dziecka do prywatnej szkoły podstawowej.
W 1998 roku w prywatnych szkołach podstawowych, w skali kraju uczyli się pojedynczy uczniowie. W 2023 roku - to już blisko 20 proc. wszystkich uczniów podstawówek.
Mamy dwie Polski oświatowe. Polskę dużych miast i prywatnych szkół oraz całą resztę. W skali kraju widać istotne różnice w wynikach egzaminów ośmioklasisty pomiędzy szkołami prywatnymi i publicznymi
- zauważa Paweł Dobrowolski na łamach Wirtualnej Szuflady. Największe różnice w wynikach to te z egzaminów ósmoklasisty z języka angielskiego (wskaźniki z Mapy Egzaminów z 2024 roku: szkoły prywatne - 77,4, szkoły państwowe - 61,6) i matematyki (szkoły prywatne - 60,8; państwowe - 48,3)
Państwowe szkoły gubi mobbing i przeludnione klasy?
Podwyżki płac to nie wszystko, co zdaniem wielu nauczycieli wpływa na ich motywację i efekty w pracy.Portal strefaedukacji.pl wskazuje na dwa zjawiska, które skutecznie obniżają satysfakcję zawodową polskich nauczycieli. To:
- mobbing oraz
- klasy liczące zbyt dużo uczniów.
Polonistka Violetta Kalka uważa, że od czasu zmiany władzy, nauczyciele mogą czuć się swobodniej i mówić bardziej otwarcie o swoich poglądach. Jednak wiele wskazuje na to, że problem mobbingu wciąż doskwiera wielu nauczycielom. O problemie, jakim jest przeludnienie w klasach, anglista i założyciel strony Dealerzy Wiedzy Robert Górniak mówi:
Niestety, sytuacja ta nie tylko się nie poprawiła, ale wręcz pogorszyła, co znacząco wpływa na komfort pracy nauczycieli. W klasach liczących ponad trzydziestu uczniów nauczyciele muszą sprostać ogromnym wymaganiom – dotrzeć do każdego ucznia, uwzględniając liczne orzeczenia, opinie i zalecenia dotyczące indywidualnej pracy. Takie warunki są dalekie od optymalnych i znacznie utrudniają efektywne nauczanie.