W środę 10 maja ogłoszono wyniki piątej edycji Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Podczas uroczystości pod hasłem „Bezpieczna Szkoła” odsłonięto instalację pod Ministerstwem Edukacji i Nauki przedstawiającą wartości, które dla wielu uczniów mają większe znaczenie, niż oceny w szkole.
Podczas uroczystości wypowiedziały się także mamy uczniów, dla których te wartości były kluczowe podczas wyboru szkoły dla swoich dzieci.
Zobacz także: Prywatna szkoła podstawowa. Na czym polega rekrutacja i czy warto posłać dziecko do takiej szkoły?
Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+
W najnowszym Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+ wzięło udział ponad 2000 szkół. Niemal 20 tys. uczniów i uczennic oddało anonimowo głos na stronie internetowej, oceniając swoje szkoły pod względem widoczności, bezpieczeństwa, potencjalnej dyskryminacji i wspierania rówieśników LGBTQ+.
Z odpowiedzi uczniów wynika, że aż 81% z nich wspiera społeczność LGBTQ+. Jednocześnie, aż 35% z nich dostrzega przejawy braku akceptacji w szkołach.
Top 10 rankingu „Bezpieczna Szkoła”
Oto lista szkół, które w rankingu zajęły pierwsze dziesięć miejsc:
- Liceum Ogólnokształcące "Collegium Gedanense w Gdańsku
- „Bednarska” I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie
- XXX Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Warszawie
- 2 Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Warszawie
- I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Olsztynie
- XXXVIII Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu
- IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
- I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzyn-Koźle
- VII Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Krakowie
- Wielokulturowe Liceum Humanistyczne im. Jacka Kuronia w Warszawie
Wartości, którymi powinna kierować się każda szkoła
Podczas uroczystości odsłonięto też instalację symbolizującą wartości, którymi powinna kierować się każda szkoła.
Do wymienionych wartości należą:
- Empatia.
- Troska.
- Sprawczość.
- Akceptacja.
- Szacunek.
- Różnorodność.
- Włączenie.
- Otwartość.
- Zrozumienie.
- To są wartości, których w dalszym ciągu w polskiej szkole brakuje. Zamiast nakierowania wyłącznie na wyniki, musimy skupić się także na roli wychowawczej placówki. Prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa. Musimy je rozumieć zarówno jako bezpieczeństwo fizyczne oraz bezpieczeństwo psychiczne, takie jak właśnie ochrona przed dyskryminacją – powiedział Dominik Kuc, koordynator Rankingu.
„Wymagam, aby szkoła była bezpieczna dla każdego”
Maj to gorący moment, gdyż lada dzień rusza rekrutacja do szkół ponadpodstawowych. Rodzice na wielu forach wypytują o placówki. Kierują się nie tylko punktami, które ich pociechy mogą zdobyć na egzaminie ósmoklasisty, ale przede wszystkim pytają o szkołę przyjazną uczniom. Bezpieczną, z dobrą atmosferą oraz troską okazywaną dzieciom.
Wyniki rankingu pokazują, że szkoły wspierające społeczność LGBTQ+ są otwarte na każdą różnorodność.
Ewa Ulicz, mama czwórki dzieci i wolontariuszka w Rankingu wyznała, że przy wyborze szkoły wspólnie z dziećmi kierowali się przede wszystkim bezpieczeństwem psychicznym.
– Jako rodzic wymagam, aby szkoła była bezpieczna dla każdego. Bezpieczna, czyli otwarta na różnorodność, ucząca empatii i szacunku, w której każdy czuje troskę i zrozumienie. Tam, gdzie akceptuje się młodzież ze społeczności LGBTQ+, tam dobrze będą się też czuć osoby z innych mniejszości związanych z pochodzeniem, sprawnością czy specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi — powiedziała.
Zaznaczyła, że dzieci są różne pod względem umiejętności, talentów i tempa nauki, ale nie powinny odczuwać tej inności boleśnie.
— Powinny móc kształcić się w środowisku dającym poczucie podmiotowości, przynależności i sprawczości. Nie wolno wykluczać nikogo ze względu na to, że nie podoba nam się, jak się ubiera, jaki ma kolor włosów, akcent czy jakiej drużynie piłkarskiej kibicuje — podkreśliła.
– Jeśli pozwolimy na różnicowanie i wykluczenia na takich wydawałoby się „niewinnych” podstawach, dopuścimy nękanie osób cierpiących z powodu niepełnosprawności widocznych i niewidocznych, różnic w tempie nauki, uwarunkowań takich jak dysleksja, dysgrafia czy ADHD. Każdy młody człowiek jest odmienny od większości pod jakimś względem. Naszym zadaniem jako rodziców jest naciskać na system edukacji, żeby każdy młody człowiek czuł się w szkole dobrze — dodała.
„Różnorodność jest faktem”
Monika Auch-Szkoda, działająca na rzecz lepszej szkoły, przyznała, że jej dzieci chodzą do szkół w innych dzielnicach niż ta, którą zamieszkują. Młodej mamie zależało bowiem na tym, żeby w miejscu, w którym jej dzieci codziennie spędzają wiele godzin, czuły się bezpiecznie, były zrozumiane, wiedziały, do kogo mogą się zgłosić w razie problemów i mieć pewność, że te problemy nie będą bagatelizowane.
— Różnorodność jest faktem i musimy uczyć nasze dzieciaki tego, jak budować to społeczeństwo obywatelskie. Uczyć tego, co jest naprawdę ważne i myślę sobie, że jest to coś, co łączy wszystkich rodziców. Chcemy, żeby naszym dzieciom nie działa się krzywda. Chcemy, żeby były bezpieczne. Chcemy, żeby były szczęśliwe. Mogą to osiągnąć, nie zdobywając kolejne piątki i szóstki na świadectwach, tylko mając wsparcie, rozwijając swoje kompetencje społeczne i mając przyjaciół.
Według mamy nie osiągną tego, bojąc się iść do szkoły. Jej zdaniem coraz więcej rodziców decyduje się na wybór szkół, w których te wymienione wartości są ważne. Istotna jest także obecność otwartych psychologów i pedagogów, a także prowadzenie zajęć wspierających i treningi umiejętności społecznych.
Mówimy tu o przyszłości, szczęściu i życiu naszych dzieci
— podsumowała.
Czytaj także: Kalendarz szkolny - ważne daty i dni wolne od szkoły 2022/2023
Fińskie szkoły w Polsce: dlaczego warto zapisać do nich swoje dziecko? [Wywiad]