Niedawno pisaliśmy o propozycji Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska. Związek chce skrócenia lekcji z 45 minut do 40 minut.
By odciążyć uczniów dużo mówi się również o wprowadzeniu nowych jesiennych ferii w szkole. Na przemęczenie skarżą się sami nauczyciele, którzy uważają, że dni wolnych od nauki od początku roku szkolnego aż do zimowej przerwy świątecznej jest mało.
Język obcy nowożytny nie będzie przedmiotem obowiązkowym?
Resort edukacji pracuje nad nową podstawą programową. Ta ma zostać odchudzona, bo jak twierdzi ministra edukacji Barbara Nowacka obecna jest zbyt przeładowana. Już przed blisko rokiem zrezygnowano też z obowiązkowych prac domowych.
Polecany artykuł:
Od września 2025 roku uczniowie będą uczyć się nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, jednak ten (wbrew wcześniejszym zapowiedziom) nie będzie obowiązkowy.
By z kolei odciążyć uczniów w kwestii nauki języków obcych zaproponowano, by w wyjątkowych sytuacjach mogli oni zrezygnować z jednego języka obcego nowożytnego. Chodzi o uczniów klas VII i VIII, którzy realizują naukę języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego.
MEN przygotowało projekt rozporządzenia, który zakłada, że wspomniani wyżej uczniowie, którzy uczą się trzech języków obcych (nie licząc języka polskiego) będą mogli zmniejszyć tygodniowy wymiar zajęć o 2 godziny lekcyjne. Obecnie tygodniowy wymiar nauki języka mniejszości to 3 godziny tygodniowo (taki sam dla wszystkich mniejszości).
Jak można skorzystać ze zwolnienia z nauki jednego języka?
Zwolnienia udziela dyrektor szkoły, obowiązuje ono do końca bieżącego roku szkolnego. By z tego skorzystać, potrzebne będzie złożenie wniosku przez rodziców ucznia. W kolejnym roku szkolnym konieczne będzie złożenie kolejnego wniosku.
Fakt tego zwolnienia będzie odnotowywany w dokumentacji przebiegu nauczania ucznia.
Gdy uczeń w trakcie roku szkolnego zrezygnuje z nauki języka mniejszości (a korzysta ze zwolnienia z nauki jednego z języków obcych nowożytnych), będzie musiał podjąć naukę drugiego języka obcego nowożytnego i we własnym zakresie wyrównać różnice programowe.
