Wydało się, o której godzinie lekcje zaczynają 8-klasiści. "To jest takie bagienko"

2023-11-23 17:07

Dr Mikołaj Marcela, ceniony pisarz i wykładowca uniwersytecki, zainicjował ważną dyskusję na temat godzin rozpoczęcia zajęć szkolnych. W swoim ostatnim wpisie na Facebooku porusza kwestię, która wywołuje coraz więcej kontrowersji wśród edukatorów i rodziców: czy wczesne rozpoczynanie lekcji w szkołach jest korzystne dla uczniów?

Wydało się, o której godzinie lekcje zaczynają 8-klasiści. To jest takie bagienko

i

Autor: Getty Image Wydało się, o której godzinie lekcje zaczynają 8-klasiści. "To jest takie bagienko"

Dr Mikołaj Marcela podjął temat wpływu wczesnego rozpoczynania zajęć szkolnych na uczniów. W swoim niedawnym poście na Facebooku wyraził zaniepokojenie godzinami, o których młodzież rozpoczyna lekcje, podkreślając potrzebę zmian w tym zakresie.

Jak rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy? M jak mama

Późniejszy start lekcji – potrzeba czy wygoda?

Marcela, w swoim poście, podzielił się rozmową z uczennicą ósmej klasy, która zaczyna lekcje o 6.55. Ta sytuacja stała się punktem wyjścia do szerszej dyskusji na temat wpływu wczesnych godzin lekcyjnych na zdolność uczniów do skupienia się i nauki. Z jego obserwacji wynika, że większość młodzieży ma trudności z wstawaniem na lekcje o 8.00, a idealnym rozwiązaniem byłoby rozpoczynanie zajęć o godzinie 9.00.

- Ósma klasa podstawówki, uczennica zaczynała dziś lekcje o 6.55. Ta informacja wyszła przypadkiem w trakcie naszej luźnej rozmowy. Dopiero ode mnie dowiedziała się, z czego wynika, że ma tak wielkie problemy, by wstać na lekcje o tak chorej porze. Ode mnie też dowiedziała się, że nie musi tak być i może spełniać obowiązek szkolny poza szkołą. Wcześniej nikt o tym nie wspomniał. - czytamy w poście.

Edukacja a czas wolny

Marcela podkreśla, że według młodych ludzi kluczowym elementem w edukacji jest odpoczynek i czas wolny, który jest niezbędny do efektywnej nauki. Zwraca uwagę na to, że brak odpowiedniej ilości snu i wypoczynku może negatywnie wpłynąć na proces edukacyjny.

Zmiana perspektywy dorosłych

Autor apeluje do dorosłych, w tym do osób decyzyjnych w systemie edukacji, o wysłuchanie głosu młodzieży i rozważenie realnych problemów, z jakimi się mierzą. Podkreśla, że zmiana godzin rozpoczynania lekcji nie jest kaprysem, ale potrzebą, która może przyczynić się do poprawy jakości edukacji i samopoczucia uczniów.

Wzór z Kalifornii

Marcela sugeruje, że jednym z pierwszych działań nowego ministra edukacji powinno być wprowadzenie rozwiązania podobnego do tego, które zastosowano w Kalifornii, gdzie zajęcia w szkołach publicznych nie zaczynają się przed 9.00. Taki krok mógłby znacząco pomóc większości nastolatków w polskim systemie edukacji.

Dr Mikołaj Marcela zwraca uwagę na ważny aspekt edukacyjny - potrzebę dostosowania godzin lekcyjnych do naturalnych rytmów biologicznych młodych ludzi. Jego apel o późniejszy start lekcji otwiera debatę na temat zmian w systemie edukacji, które mogłyby przynieść korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom.

- To jest takie "bagienko". Z jednej strony, ok wcześnie zaczyna - szybciej skończy ale...no właśnie mój syn 7 klasa popołudnia spędza na nauce! 3 sprawdziany w tygodniu to norma, kartkówki zadania domowe - komentują pod postem rodzice.

- Właśnie w tym problem, że zazwyczaj się nie wysłuchuje dzieci, nastolatków, tylko mówi się im, co mają robić, a czasami nawet co mają myśleć - piszą internauci.