Spis treści
Sprawdzian z matematyki - klasa 5: jak pomóc dziecku w nauce
Nie jeden uczeń z pewnością zadaje sobie pytanie, dlaczego matematyka jest taka trudna, dlaczego tak dużo czasu trzeba poświęcić, aby dobrze przygotować się do sprawdzianu, testu. W nauce matematyki oprócz tego, żeby dziecko po prostu lubiło się jej uczyć, musi istnieć dobra współpraca na polu dziecko-rodzic-nauczyciel. Aby uczeń mógł racjonalnie i chętnie przyswajać materiał matematyczny, z zapałem przystępować do różnego rodzaju testów, których w trakcie roku szkolnego jest dużo, muszą zaistnieć w jego rozwoju następujące rzeczy, zjawiska:
- Dobre rozumienie i stosowanie dziecięcego liczenia. Uczeń musi czuć i wiedzieć, czym kierować się licząc przedmioty. Musi mieć wyrobioną intuicję podczas dodawania i odejmowania, porównywaniu, rozumienia pojęć matematycznych, dużą plastyczność umysłu, a nie sztywność podczas działania i schematyzm.
- Posiadanie wysoce rozwiniętej inteligencji operacyjnej. Uczeń musi również stosować operacje do osiągania zamierzonych celów. Bez tego rozwiązywanie, np. zadań tekstowych jest prawie niemożliwe.
- Rozumienie języka matematycznego, dostosowywanie się do reguł, słownictwa związanego z tym przedmiotem i adekwatne wykorzystywanie go w konkretnych sytuacjach.
- Posiadanie odpowiedniej dojrzałości emocjonalnej. Uczeń nie może się szybko zniechęcać, poddawać, wycofywać jeżeli napotyka na trudności w trakcie nauki. Musi być otwarty, poszukujący, chętny, skoncentrowany, wtedy będzie osiągał sukcesy na polu matematycznym.
- Ważne są bardzo zdolności percepcyjne i motoryczne w procesie uczenia się matematyki. Sprawna ręka osoby uczącej się, dobre spostrzeganie i koordynacja ruchowa są sukcesem, np. w kreśleniu odcinków, figur geometrycznych, brył, czy różnego rodzaju rysunków pomocniczych.
Wykształcenie tych pięciu cech nazywa się dojrzałością matematyczną, czyli i dojrzałością szkolną również, która oznacza dostosowanie się ucznia i jego możliwości do wymagań stosowanych przez szkołę w trakcie rozwiązywania testów matematycznych również.
Test z matematyki - klasa 5
Rozwiązuj poszczególne zadania uważnie zaznaczając poprawną odpowiedź, lub rozwiązując poszczególne zadania, pamiętając zawsze o odpowiedzi na zadawane pytania:
Pobierz sprawdzian z matematyki - klasa 5 w pdf
1. Wykonaj działania:
1 3
a) 3 - - 1- =
3 4
b) 0,48x2,7=
1 2
c) 2 - x 1 - =
5 7
d) 1998,1-729,22=
e) 24,53:1,8=
5 1
f) 2 - : 2 - =
8 3
2. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:
1 1 2
1 – x (2 - + 1- )=
4 3 5
3. Rozwiązaniem równania a-10,08=8,003 jest liczba:
a) 7,0083 b) 2,077 c) 18,083 d) 17,087
4. Rozwiąż zadania z treścią:
a) Sprawdzian z historii pisało 30 uczniów klasy piątej. Stopień bardzo dobry otrzymało 2/5 z nich. Oblicz, ilu uczniów tej klasy otrzymało inny stopień niż bardzo dobry.
b) W dużym opakowaniu jest 10,5kg cukru, a w małej torebce sto razy mniej. Cukier w małej torebce waży:
a) 1, 05kg b) 0,105kg c) 105kg d) 105dag
c) Kilogram kapusty kiszonej kosztuje 14,20zł. Ile kosztuje 20dag kapusty kiszonej?
d) Ignacy stworzył pojemnik w kształcie kwadratu o przekątnej 6dm. Okleił go dwustronnie niebieską włóczką. Oblicz ile co najmniej szpulek włóczki w kształcie prostokąta o bokach 5dmx3dm zużył Ignacy. Narysuj ten pojemnik w skali 1:10.
5. Nazwij czworokąty, do których pasują poniższe zdania:
a) Przekątne tego czworokąta dzielą go na cztery różnoboczne trójkąty prostokątne.
b) Czworokąt ten ma równe, prostopadłe przekątne.
c) Dwie wysokości wychodzące z jednego wierzchołka tego czworokąta mają różną długość.
d) Czworokąt ten ma jedną parę boków równoległych i dwa kąty wewnętrzne o mierze 90º.
6. Narysuj trójkąt, którego dwa kąty mają miary 60º i 50º. Nazwij ten trójkąt ze względu na boki i kąty.
7* Narysuj siatkę graniastosłupa prostego, którego podstawą jest trójkąt prostokątny. Oblicz pole powierzchni tego graniastosłupa, jeśli wiadomo, że boki podstawy mają długości: 3cm, 4cm, 5cm, a wysokość graniastosłupa jest równa 8cm.