Sprawdzian z matematyki klasa 5 (testy z matematyki klasa 5)

2017-08-24 17:06

Ćwiczysz z dzieckiem zadania przed testem z matematyki? Oto przykładowy sprwdzian z matematyki dla klasy 5.

Sparawdzian z matematyki - klasa 5

i

Autor: thinkstockphotos.com

Spis treści

  1. Sprawdzian z matematyki - klasa 5: jak pomóc dziecku w nauce
  2. Test z matematyki - klasa 5

Sprawdzian z matematyki - klasa 5: jak pomóc dziecku w nauce

Nie jeden uczeń z pewnością zadaje sobie pytanie, dlaczego matematyka jest taka trudna, dlaczego tak dużo czasu trzeba poświęcić, aby dobrze przygotować się do sprawdzianu, testu. W nauce matematyki oprócz tego, żeby dziecko po prostu lubiło się jej uczyć, musi istnieć dobra współpraca na polu dziecko-rodzic-nauczyciel. Aby uczeń mógł racjonalnie i chętnie przyswajać materiał matematyczny, z zapałem przystępować do różnego rodzaju testów, których w trakcie roku szkolnego jest dużo, muszą zaistnieć w jego rozwoju następujące rzeczy, zjawiska:

  1. Dobre rozumienie i stosowanie dziecięcego liczenia. Uczeń musi czuć i wiedzieć, czym kierować się licząc przedmioty. Musi mieć wyrobioną intuicję podczas dodawania i odejmowania, porównywaniu, rozumienia pojęć matematycznych, dużą plastyczność umysłu, a nie sztywność podczas działania i schematyzm.
  2. Posiadanie wysoce rozwiniętej inteligencji operacyjnej. Uczeń musi również stosować operacje do osiągania zamierzonych celów. Bez tego rozwiązywanie, np. zadań tekstowych jest prawie niemożliwe.
  3. Rozumienie języka matematycznego, dostosowywanie się do reguł, słownictwa związanego z tym przedmiotem i adekwatne wykorzystywanie go w konkretnych sytuacjach.
  4. Posiadanie odpowiedniej dojrzałości emocjonalnej. Uczeń nie może się szybko zniechęcać, poddawać, wycofywać jeżeli napotyka na trudności w trakcie nauki. Musi być otwarty, poszukujący, chętny, skoncentrowany, wtedy będzie osiągał sukcesy na polu matematycznym.
  5. Ważne są bardzo zdolności percepcyjne i motoryczne w procesie uczenia się matematyki. Sprawna ręka osoby uczącej się, dobre spostrzeganie i koordynacja ruchowa są sukcesem, np. w kreśleniu odcinków, figur geometrycznych, brył, czy różnego rodzaju rysunków pomocniczych.

Wykształcenie tych pięciu cech nazywa się dojrzałością matematyczną, czyli i dojrzałością szkolną również, która oznacza dostosowanie się ucznia i jego możliwości do wymagań stosowanych przez szkołę w trakcie rozwiązywania testów matematycznych również.

Test z matematyki - klasa 5

Rozwiązuj poszczególne zadania uważnie zaznaczając poprawną odpowiedź, lub rozwiązując poszczególne zadania, pamiętając zawsze o odpowiedzi na zadawane pytania:

Pobierz sprawdzian z matematyki - klasa 5 w pdf

1. Wykonaj działania:

           1       3

a)      3 -   - 1-  =

           3       4

b)      0,48x2,7=

            1        2

c)      2  -  x  1 -  =

            5        7

d)      1998,1-729,22=

e)      24,53:1,8=

             5       1

f)       2  -  : 2  - =

             8       3

2. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:

   1        1      2

1 – x (2 - + 1- )=

   4        3      5

3. Rozwiązaniem równania a-10,08=8,003 jest liczba:

a)  7,0083                          b)  2,077                   c)    18,083                 d) 17,087

4. Rozwiąż zadania z treścią:                                                                                    

a)      Sprawdzian z historii pisało 30 uczniów klasy piątej. Stopień bardzo dobry otrzymało  2/5  z nich. Oblicz, ilu uczniów tej klasy otrzymało inny stopień niż bardzo dobry.              

b)      W dużym opakowaniu jest 10,5kg cukru, a w małej torebce sto razy mniej. Cukier w małej torebce waży:

           a)  1, 05kg                          b)  0,105kg                   c)    105kg                 d) 105dag

c)      Kilogram kapusty kiszonej kosztuje 14,20zł. Ile kosztuje 20dag kapusty kiszonej?

d)      Ignacy stworzył pojemnik w kształcie kwadratu o przekątnej 6dm. Okleił go dwustronnie niebieską włóczką. Oblicz ile co najmniej szpulek włóczki w kształcie prostokąta o bokach 5dmx3dm zużył Ignacy. Narysuj ten pojemnik w skali 1:10.  

5. Nazwij czworokąty, do których pasują poniższe zdania:

a) Przekątne tego czworokąta dzielą go na cztery różnoboczne trójkąty prostokątne.

b) Czworokąt ten ma równe, prostopadłe przekątne.

c) Dwie wysokości wychodzące z jednego wierzchołka tego czworokąta mają różną długość.

d) Czworokąt ten ma jedną parę boków równoległych i dwa kąty wewnętrzne o mierze 90º.

6. Narysuj trójkąt, którego dwa kąty mają miary 60º i 50º. Nazwij ten trójkąt ze względu na boki i kąty.

7* Narysuj siatkę graniastosłupa prostego, którego podstawą jest trójkąt prostokątny. Oblicz pole powierzchni tego graniastosłupa, jeśli wiadomo, że boki podstawy mają długości: 3cm, 4cm, 5cm, a wysokość graniastosłupa jest równa 8cm.