Co zatem powinien wiedzieć uczeń klasy 4 według podstawy programowej obowiązującej na danym etapie nauczania? Jakie umiejętności zdobywa z zakresu przyrody w klasie 4? Przeczytajcie nasz poradnik, a później rozwiążcie test z przyrody po klasie 4 i pobierzcie arkusz odpowiedzi.
- uczeń rozpoznaje na ilustracjach i na żywo w terenie elementy przyrody ożywionej i nieożywionej,
- wymienia czynniki negatywne (potrafi je eliminować) i pozytywne wpływające na samopoczucie człowieka tak, w domu, jak i w szkole,
- stosuje w praktyce zasady zdrowego stylu życia, wie, jak dostosować swoje miejsce do nauki,
- nie są obce uczniowi następujące przyrządy optyczne: lupa, lornetka i mikroskop,
- potrafi przeprowadzić proste doświadczenia przyrodnicze, zwraca przy tym uwagę na swoje i innych bezpieczeństwo,
- wskazuje różne formy terenu, rozpoznaje rodzaje skał, prowadzi kalendarz pogody, opisuje i porównuje cechy pogody w różnych porach roku,
- nazywa przemiany stanów skupienia wody, bada je doświadczalnie, dokonuje podziału na ciała stałe, ciecze i gazy,
- wymienia przykładowe choroby zakaźne wywołane przez bakterie i wirusy,
- stosuje zasady dbałości o własne ciało – zna zasady higieny osobistej, omawia sposoby pierwszej pomocy np. podczas skaleczenia, oparzenia,
- rozróżnia, omawia czynniki życiowe i przystosowanie do środowiska organizmów lądowych i wodnych,
- wymienia podstawowe zasady opieki nad roślinami i zwierzętami hodowlanymi,
- opisuje różnice między organizmami samożywnymi i cudzożywnymi,
- omawia znaczenie lasów dla człowieka, wymienia warstwy lasu.
Rozwiąż test z przyrody po klasie 4:
Odpowiedz na poszczególne pytania, zaznaczając poprawną odpowiedź:
1. Wybierając jaki numer, można połączyć się z pogotowiem ratunkowym?a) 997b) 996c) 999
2. Wybierając jaki numer, można połączyć się z europejskim numerem alarmowym?a) 999b) 121c) 112
3. Dzień Dziecka obchodzi się 1 czerwca. Jaka to pora roku?a) wiosnab) jesieńc) lato
4. Które zdanie jest prawdziwe?a) przez ulicę przechodzi się tam, gdzie się chce, tak, aby jak najszybciej dotrzeć do celub) przez ulicę przechodzi się na pasach, gdy świeci się zielone światło, zawsze trzeba być uważnymc) przez ulicę przechodzi się na pasach, więc nie trzeba być uważnym, na zielonym świetle
5. Dokończ poprawnie zdanie. Roślina do życia potrzebuje…a) wodę, nawóz, słońceb) powietrze, wodę, energię słonecznąc) doniczkę, ziemię, zmienne warunki atmosferyczne
6. W budowie lasu wyróżnia się cztery warstwy. Są to:a) gleba i ściółka, runo leśne, podszyt, korony drzewb) gleba, niskie drzewa, średnie drzewa, wysokie drzewac) gleba, runo leśne, próchnica, wysokie drzewa
7. Cechami charakterystycznymi młodych ptaków są:a) młode wykluwają się z jaj, żyją w środowisku wodnym, oddychają skrzelamib) młode są jajorodne, ich ciało pokryte jest pióramic) młode ssą mleko matki, ich ciało początkowo pokrywa sierść
8. Które ze zdań jest poprawne:a) godłem Polski jest biały orzeł w koronie, na czerwonym tleb) hymn nasz brzmi: „Marsz, marsz Dąbrowski z ziemi polskiej do włoskiej…”c) stolicą Polski jest Kraków
9. Jaś wraca z wycieczki z lasu, chyba się zgubił. Patrząc na mapę, gdzie na górze jest północ, on musi iść w lewą stronę. Jaś idzie w kierunku:a) północnymb) wschodnimc) zachodnim
10. Które ze zdań jest nieprawdziwe:a) psy w lesie prowadzimy tylko na smyczyb) w lesie można słuchać szumu drzew i śpiewu ptaków, a nawet głośnej muzykic) wyrzucamy odpady do wyznaczonych pojemników
11. Dużym zagrożeniem dla lasów są pożary, dlatego należy przestrzegać zasad:a) przeciwbólowych i przeciwzapalnychb) przeciwpowodziowychc) przeciwpożarowych
12. Składnikami przyrody ożywionej są:a) zwierzęta i ludzieb) powietrze i ludziec) woda i zwierzęta
13. Elementami krajobrazu pochodzenia naturalnego są:a) rzeki i mostyb) sady i ogrodyc) góry i morza
14. Które składniki środowiska przyrodniczego są niezbędne do życia człowiekowi:a) pokarm, woda, powietrzeb) komputer, woda, powietrzec) woda, pokarm, dom
15. Jak uchronić się przed burzą i piorunami?a) na otwartej przestrzeni, np. na polu wolno przebywać, ale tylko w pozycji, kiedy się przykucnieb) podczas burzy trzeba schronić się pod drzewemc) podczas burzy człowiek jest zawsze bezpieczny, bo pioruny przyciągają piorunochrony umieszczone na dachach domów
16. Lekcje najlepiej odrabiać:a) wieczorem, po dłuższym odpoczynku i obejrzeniu ciekawego filmub) rano przed pójściem do szkoły, wtedy organizm czuje się najbardziej zregenerowanyc) po krótkim odpoczynku i ewentualnym obiedzie, po przyjściu ze szkoły
17. Napój, którego nie powinny pić dzieci:a) napój energetycznyb) kompotc) herbata z cytryną
18. Kiedy księżyc jest w pełni, wówczas:a) przyjmuje postać rogalab) zmienia barwę na jasnoczerwonąc) jest okrągły
19. Nie jedząc go, skąd wiemy, że przed nami leży pączek z cukierni. Jakie zmysły odgrywają w tym procesie rolę:a) smak, węch, wzrok, słuchb) węch, wzrok, dotyk, zapachc) słuch, wzrok, smak, intuicja
20. Woda w przyrodzie występuje w stanie:a) stałymb) ciekłymc) stałym, ciekłym i gazowym
21. Temperatura topnienia lodu wynosi:a) 0ºCb) 100ºCc) -1ºC
22. Woda wrze w temperaturze:a) 50ºCb) 100ºCc) 0ºC
23. Do wód płynących nie należą:a) potokib) strumieniec) jeziora
24. Który element, narząd nie ma związku z układem pokarmowym człowieka?a) wątrobab) żołądekc) płuco
25. Wskaż dobre nawyki żywieniowe:a) jedzenie drugiego śniadania w szkoleb) jedzenie dużo na kolacjęc) spożywanie 3 posiłków dziennie
26. Przyrząd, który służy do orientacji w terenie, to:a) mapa, lupab) mikroskop, kompasc) kompas, mapa
27. Przykładem parowania jest:a) suszenie się ubrańb) opad deszczuc) kruszenie się skał
28. W którym kierunku od naszego kraju leżą Niemcy?a) wschodnimb) zachodnimc) południowym
29. Jakie zjawisko atmosferyczne towarzyszy odwilży?a) zamrażanieb) topnieniec) parowanie
30. Które ze środków transportu nie są przyjazne dla środowiska:a) tramwaj, rowerb) hulajnoga, kajakc) autobus, pociąg
Pobierz bezpłatnie TEST Z PRZYRODY PO KLASIE 4 w formie PDF
Pobierz bezpłatnie ARKUSZ ODPOWIEDZI do testu w formie PDF
Joanna Święcicka