Umiejętność czytania ze zrozumieniem należy zdecydowanie do priorytetowych zadań nauczycieli nauczania początkowego. Czytanie ciche polega na ogarnianiu całości tekstu, bez wymawiania go na głos. Jego rozumienie stanowi sedno czytania.
Czytanie z pełnym rozumieniem odbywa się po wypełnieniu pewnych przesłanek, do których zaliczyć można: dobry zasób doświadczeń i pojęć z dziedziny czytanego tekstu oraz rozróżnianie znaków graficznych i ich przekład na myśli. Czytanie ze zrozumieniem wymaga także pełnego skupienia uwagi na treści czytanego tekstu.
Spis treści
- Nauka czytania a czytanie ze zrozumieniem
- Błędy popełnianie przy czytaniu ze zrozumieniem
- Co rodzic robić powinien, aby dziecko nauczyło się czytać ze zrozumieniem?
- Rozwiąż z dzieckiem - TEST czytania ze zrozumieniem w klasie 2
- Zagadki, sprawdzające umiejętność nauki czytania ze zrozumieniem
- Test czytania ze zrozumieniem
Nauka czytania a czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem to zdecydowanie umiejętność nabyta, okupiona niekiedy ciężką pracą i włożonym sporym wysiłkiem. Choć dziecko już potrafi składać litery w wyrazy, a te w zdania i czyta w swoim przeciętnym tempie, to nie zawsze rozumie o czym czyta.
Oczywiście im dziecko sprawniej czyta, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie mieć trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu bo szybkie i poprawne czytanie wpływa na poziom rozumienia tego o czym się czyta. Im wolniej do naszego mózgu docierają przeczytane słowa, tym sens przeczytanego tekstu traci na swojej wartości i czytelności, bo po prostu zaciera się.
Dowiedz się: Kiedy i jak nauczyć dziecko literek?
Błędy popełnianie przy czytaniu ze zrozumieniem
Najczęstsze błędy popełniane przez dzieci podczas czytania to:
- przestawianie, opuszczanie, dodawanie lub zmiana liter podobnych graficznie, np. d-b,
- trudności ze składaniem głosek w sylaby, sylab w wyrazy i zdania, co powoduje wolne, nierówne tempo czytania,
- słabe zapamiętywanie i trudności ze zrozumieniem przeczytanego tekstu.
A to z kolei prowadzi do braku sukcesów w nauce, niechęci do szkoły, regresu, niskiej samooceny, braku motywacji i chęci do podjęcia dalszej walki.
To ważne: Podczas nauki czytania ze zrozumieniem rodzic powinien zapewnić swojej pociesze atmosferę zrozumienia, akceptacji i życzliwości. Bardzo ważne jest by rodzic, mimo niepowodzeń dziecka, zachował spokój. Jeśli więc masz gorszy dzień, odłóż wspólne ćwiczenia na kiedy indziej.
Co rodzic robić powinien, aby dziecko nauczyło się czytać ze zrozumieniem?
Przede wszystkim pobudzać u dziecka potrzebę czytania dla przyjemności, poznać jego mocne strony, umacniać je, wspierać dziecko i je chwalić, nadzorować systematyczną pracę, zrozumieć ewentualne problemy dziecka i właściwie ukierunkować pomoc.
Rozwiąż z dzieckiem - TEST czytania ze zrozumieniem w klasie 2
1. Przeczytaj uważnie tekst i zaznacz właściwą odpowiedź:
Damian z tatą i mamą poszli na spacer do lasu. Oglądali piękne, kolorowe liście. Mama zbierała wrzosy. Tata i Damian szukali grzybów. Potem będą je suszyć na nitkach.
Dokąd poszedł Damian z rodzicami?
a) do parku
b) do kina
c) do lasu
Jakie są jesienne liście?
a) piękne
b) zielone
c) okrągłe
Co zbierała mama Damiana?
a) szyszki
b) wrzosy
c) gałązki
Co zbierali Damian z tatą?
a) grzyby
b) kwiaty
c) liście
Co będą robić z grzybami?
a) gotować
b) marynować
c) suszyć
Odpowiedz na pytania:
Dokąd poszli Damian z rodzicami? Damian z ………………………
Jakie są jesienne liście? Jesienne…………………………….
Co zbierała mama? Mama ………………………..
Co zbierali Damian i tata? Damian z ………………
Co oni zrobią z grzybami? Oni …………………….
Sprawdź też: Dyktando klasa 2. Zobacz przykładowe dyktando dla 2 klasy
Zagadki, sprawdzające umiejętność nauki czytania ze zrozumieniem
2. Rozwiąż zagadki:
Agatka lubi coś, co jest słodkie i zimne. Co lubi Agatka? ……………………………
Damian lubi coś, co jest na patyku. Jest bardzo słodkie i klejące. Co lubi Damian? ……………..
Piotr lubi coś, co jest małe i kolorowe. Czasami zawijane jest w papierki. Co lubi Piotr? ……..
Adam lubi coś, co jest brązowe i dzieli się na kostki. Co lubi Adam? ………………………..
Test czytania ze zrozumieniem
3. Podkreśl wyrazy, które są nazwami ubrań: czapka, śnieg, szalik, lód, rękawiczki, kurtka, mróz, buty, deszcz
4. Zaznacz, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe:
Zimą jest gorąco. TAK NIE