Czytanie ze zrozumieniem - TEST dla 3. klasy

2021-09-10 11:36

Czytanie ze zrozumieniem jest bardzo ważne nie tylko podczas edukacji szkolnej, ale również w dorosłym życiu. Im szybciej dziecko nauczy się czytać ze zrozumieniem tym efektywniejsza będzie jego nauka. Zobacz, jak nauczyć dziecko czytania ze zrozumieniem i rozwiąż test dla klasy 3!

Dziecko z książką

i

Autor: thinkstockphotos.com

Posiąść umiejętność czytania ze zrozumieniem to jak dać sobie przepustkę do sukcesu w nauce na każdym poziomie nauczania, na każdym możliwym przedmiocie.

Czytanie ze zrozumieniem jest potrzebna dzieciom i młodzieży uczącej się, aby szybciej i łatwiej przyswoić wiedzę, ale i osobom dorosłym w różnych czynnościach dnia codziennego, np. chociażby przy podpisywaniu różnego rodzaju umów, czy formularzy.

Spis treści

  1. Dlaczego czytanie ze zrozumieniem jest ważne?
  2. Jakie czynności pomagają ćwiczyć rozumienie czytanego tekstu?
  3. Skutki nieumiejętności czytania ze zrozumieniem
  4. Pozytywne strony czytania ze zrozumieniem
  5. To ważne!
  6. Przykładowe testy-teksty do nauki czytania ze zrozumieniem w klasie 3
  7. Rozsypanki sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem dla klasy 3
Ile kosztuje pomoc do odrabiania lekcji

Dlaczego czytanie ze zrozumieniem jest ważne?

Czytaniu zawsze powinno towarzyszyć rozumienie, inaczej jest to czynność jedynie mechaniczna, umysłowa, pozbawiona sensu, przemyśleń, kojarzenia faktów i składania ich w całość. Jeżeli dziecko nie rozumie czytanego tekstu najczęściej szybko poddaje się, rezygnuje z dalszej lektury, z dalszej nauki, lub uczy się na pamięć.

Dość prosto jest rozróżnić i wyłonić dziecko, które ma problem z czytaniem ze zrozumieniem, gdyż ma ono zazwyczaj ogromne trudności w przyswojeniu i utrwalaniu określonych informacji. Jest to dziecko znużone, niechętnie podchodzi do swoich obowiązków szkolnych, słabo zmotywowane i ogólnie słabe edukacyjnie.

Przeczytaj: Dziecko nie chce chodzić do szkoły. Jak reagować? 

Jakie czynności pomagają ćwiczyć rozumienie czytanego tekstu?

Warto wprowadzić pewne zmiany w sposobie uczenia się:

  • ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz! Im dziecko chce więcej czytać, tym lepiej czyta w szybszym tempie i automatycznie lepiej rozumie czytaną treść,
  • ćwiczenia pamięciowe - czenie się na pamięć, np. wierszy, piosenek, lub nawet dat, czy ważnych wydarzeń. Systematyczne ćwiczenie pamięci pomaga w czytaniu ze zrozumieniem,
  • uprawianie sportu, a w szczególności gier zespołowych, zręcznościowych - ćwiczą koordynację ciała,
  • gra w różnego rodzaju gry stolikowe, zręcznościowe, np. nauka gry w szachy,
  • ćwiczenia poszerzania pola widzenia - wymagają wielu ćwiczeń, ale pomagają czytać szybciej, a polegają na czytaniu po kilka wyrazów na raz, potem obejmowanie wzrokiem nawet całego akapitu na raz,
  • używanie wskaźnika do czytania, np. linijki, zakładki lub ołówka, który będzie śledzić tekst, dzięki czemu nie będzie „uciekał” i zwiększy się tempo czytania oraz koncentracji uwagi.

Skutki nieumiejętności czytania ze zrozumieniem

Nieumiejętność czytania ze zrozumieniem odbija się negatywnie na postępach w nauce, natomiast dobre opanowanie tej umiejętności, sprzyja w istotny sposób osiąganiu powodzeń dydaktycznych. 

Pozytywne strony czytania ze zrozumieniem

Stosowanie cichego czytania ze zrozumieniem przyczynia się do zwiększenia samodzielności dziecka w toku lekcyjnym, uczeń staje się dzięki tej umiejętności bardziej niezależny od nauczyciela i rodzica, znacznie szybciej pracuje, odnosi wymierne sukcesy, nie zniechęca się, nie frustruje, tym samym samoocena dziecka podwyższa się w stosunku do innych rówieśników z klasy.

Dowiedz się także: Ćwiczenia ortograficzne dla dzieci. Jak nauczyć dziecko ortografii? 

Dobrze wiedzieć

To ważne!

Podczas nauki czytania ze zrozumieniem rodzic powinien zapewnić swojej pociesze atmosferę zrozumienia, akceptacji i życzliwości.

Przykładowe testy-teksty do nauki czytania ze zrozumieniem w klasie 3

1. Przeczytaj uważnie tekst i zaznacz właściwą odpowiedź:

Gdy napada dużo śniegu, można się świetnie bawić. Agatka najbardziej lubi zjeżdżać z górki na sankach. Czasami z koleżankami chodzi na lodowisko koło szkoły. Wtedy jeżdżą na łyżwach. Damian uwielbia zabawę śnieżkami. Po lekcjach z kolegami robią bitwę na śnieżki. Damian lubi też z tatą zjeżdżać na nartach z wysokiej góry.

Jak można się bawić, gdy spadnie śnieg?

a)      nudno

b)      smutno

c)      świetnie

Z kim Agatka chodzi na lodowisko?

a)      z mamą

b)      z koleżankami

c)      z tatą

Jaką zabawę uwielbia Damian?

a)      bitwę na śnieżki

b)      lepienie bałwana

c)      zjeżdżanie na sankach

Na czym jeździ Damian z tatą?

a)      na nartach

b)      na łyżwach

c)      na sankach

2. Odpowiedz na pytania:

Co najbardziej lubi robić Agatka?  …………………………

Gdzie jest lodowisko, na które Agatka chodzi z koleżankami?  ……………………………..

Na czym jeździ się po lodzie?  …………………………….

Z kim Damian bawi się w bitwę na śnieżki?  ………………………..

3. Dokończ zdania:

Zimą można jeździć na  …………………………….

Po lodzie można jeździć na  …………………………

Ze śniegu można ulepić  …………………………..

Z góry można zjeżdżać na  ……………………….

Z kolegami można zrobić bitwę na  ………………

Rozsypanki sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem dla klasy 3

4. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej. Potem je napisz.

lubi    Agatka    na sankach.    zjeżdżać    …………………………………………………

zabawę    uwielbia    śnieżkami.    Damian  ………………………………………………

Ze    można    bałwana.    ulepić    śniegu  ………………………………………………

bałwana.    dużego    Tomek    lepi  …………………………………………………….

zaczął    Właśnie    śnieg.    padać  …………………………………………………….

5. Na czym można zjeździć zimą po lodzie albo śniegu? Podkreśl właściwe wyrazy.

sanki, długopis, komputer, narty, książka, łyżwy

Źródło: Joanna Bladowska „Ćwiczenia kształtujące umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem”, Gdańsk 2009, wyd. II, Harmonia