Sześciolatki w szkole 2014: co musi umieć dziecko, zanim pójdzie do pierwszej klasy? Podstawa programowa w przedszkolu

2014-01-02 15:14

Już niedługo połowa sześciolatków trafi do pierwszej klasy: urodzone w pierwszej połowie 2008 roku założą plecaki, podrepczą do szkół i będą rozwijały swoje zdolności. Zanim tak się stanie, sprawdzone zostanie czy mają tak zwaną podstawę.

szesciolatek do szkoly

i

Autor: _photos.com

Spis treści

  1. Przyroda – elementarne wiadomości
  2. Bazowe informacje z zakresu matematyki:
  3. Nauka czytania i pisania – co sześciolatek powinien umieć zanim trafi do pierwszej klasy?

Dziecko w ramach obowiązku przedszkolnego jest uczone samodzielności (ubieranie, rozbieranie), umiejętności wyartykułowania swoich potrzeb, szacunku dla dorosłych i rówieśników, patriotyzmu, zamiłowania do sztuki i odróżniania dobra od zła. Zobacz jaką jeszcze wiedzę powinien posiadać, czego uczą go w tzw. zerówce.

Przyroda – elementarne wiadomości

Wprowadzane są elementy związane ze światem zwierząt. Dziecko powinno:- wiedzieć, jakie zwierzę spotka na łące, jakie w lesie; - jakich warunków potrzebują zwierzęta i rośliny, aby mogły się rozwijać (pokarm, bezpieczeństwo, światło, temperatura),- rozróżniać pory roku i wiedzieć, jak wpływają one na faunę i florę.

Bazowe informacje z zakresu matematyki:

Sześciolatek przed wrześniem musi: - liczyć pomagając sobie palcami lub innymi „pomocami”,- posługiwać się liczebnikami porządkowymi,- wiedzieć, gdzie jest lewa i prawa strona,- rozumieć następstwo dni i nocy, pór roku,- potrafić odmierzyć odległość, np. za pomocą kroków.

Nauka czytania i pisania – co sześciolatek powinien umieć zanim trafi do pierwszej klasy?

- określić miejsce na kartce, np. lewy górny róg i narysować to, co poleci nauczycielka, na przykład koło,- zapamiętać na chwilę rysunek na pokazanym uprzednio obrazku,- powinien mieć na tyle wykształcone zdolności manualne, by mógł wycinać nożyczkami i rysować szlaczki,- wykazać chęć do czytania i pisania,- chętnie słuchać bajek, zadawać pytania: rozumieć związki przyczynowo-skutkowe,- odczytać pismo obrazkowe: naklejki na sklepach, w miejscach publicznych, np. zakaz jedzenia w autobusie, strzałka w lewo lub w prawo wyznaczająca kierunek,- dzielić wyrazy na sylaby, wyodrębniać głoski w prostych słowach, np. m w słowie mama.To na razie wszystko – dla dorosłych niewiele, dla dzieci nie lada wyzwanie, ale skrojone na miarę ich możliwości.

Informacje zaczerpnięto z rządowego Biuletynu Informacji Publicznej