"Ale do czego mi się to przyda?!" - te słowa słyszy wielu rodziców. I są rzeczy, których dzieci uczą się w szkole, a dla których nie możemy znaleźć sensownego uzasadnienia. Ale są i takie, które na pewno wykorzystamy - to na przykład wiedza wyniesiona z lekcji matematyki. "Od czego jest kalkulator?!" - przydaje się, jednak w przypadku zagadek matematycznych istotne jest to, co mamy w głowie.
Spis treści
Łatwa zagadka matematyczna? Niekoniecznie
Jak polubić matematykę? Im więcej zadań rozwiążemy, tym będzie bliższa naszemu sercu. W końcu praktyka czyni mistrza! Musimy także pamiętać o znajomości podstawowych zasad, bez tego daleko nie zajdziemy - możemy wykonywać kolejne działania, ale co z tego, skoro wciąż będziemy podawać błędny wynik?
Brak podstawowej wiedzy to główny problem z rozwiązaniem tego równania:
230 - 220 : 2 =?
Co w tym skomplikowanego? Dla uczniów - nic, trudności mają przede wszystkim dorośli. Jedni uważają, że prawidłowy wynik to 5, inni podają, że to 120.
Przeczytaj także: Tę zagadkę rozwiąże tylko 1 na 10 osób. Wynik nie jest oczywisty
Jaki jest poprawny wynik?
Do rozwiązania tego zadania przydaje się znajomość kolejności wykonywania działań:
- najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
- później mnożenie lub dzielenie,
- a na samym końcu dodawanie lub odejmowanie.
Mnożenie i dzielenie oraz dodawanie i odejmowanie są działaniami równorzędnymi, zatem jeśli w równaniu pojawia się np. i mnożenie, i dzielenie, rozwiązujemy je od lewej do prawej.
Są jednak tacy, którzy zawsze stosują zasadę "od lewej do prawej". Dla nich to działanie wygląda następująco:
230 - 220 : 2 = ?
10 : 2 = 5
Ci, którzy pamiętają o kolejności wykonywania działań, rozwiązują je tak:
230 – 220 : 2 = ?
230 – 110 = 120
I to oni mają, oczywiście, rację. Prawidłowy wynik tego działania to 120. To skąd to 5!?
Zdaniem matematyka to 5!
Skoro nawet najmłodsi uczniowie wiedzą, że prawidłowy wynik to nie 5, a 120, skąd wynik 5! u doktora matematyki? Uważni na pewno wiedzą już, o co chodzi. "5!" czytamy jako "pięć silnia". A 5! to 1 * 2 * 3 * 4 * 5 = 120. Naukowiec podał więc dobre rozwiązanie, postanowił tylko trochę "zażartować".
Przeczytaj także: Równanie na poziomie podstawówki, a sprawia wiele problemów. A jak pójdzie tobie?