To niby proste zadanie matematyczne, przysparza kłopotu nie tylko dzieciom, ale i dorosłym. Wszystko dlatego, że kluczem do jego rozwiązania jest znajomość ważnej zasady matematycznej. Uczniowie poznają ją już w 4 klasie szkoły podstawowej, ale korzystają z niej tak naprawdę do matury. O jaką zasadę chodzi i dlaczego to zadanie jest takie trudne?
Najważniejsza jest ta zasada
Przedstawione powyżej zadanie matematyczne jest proste dla osoby, która wie, jaką zasadę zastosować przy jego rozwiazywaniu. A chodzi o prostą zasadę, dotyczącą kolejności wykonywania działań. Jej znajomość wymagana jest już w szkole podstawowej, ale tak naprawdę wykorzystuje się ją w rozwiązywaniu wszystkich zadań, także tych dużo bardziej złożonych, które uczniowie poznają na kolejnych poziomach nauki matematyki.
Zasada kolejności wykonywania działań mówi o tym, że działania w nawiasach mają pierwszeństwo. Po nich wykonuje się mnożenie i dzielenie, a dopiero potem dodawanie i odejmowanie – wszystko z zachowaniem kolejności od lewej do prawej.
Co to oznacza dla naszego zadania?
Ile to jest 6:2(1+2)=?
Skoro najpierw wykonujemy działania w nawiasie, obliczmy, ile to jest 1+2. To oczywiście 3. Teraz poszukajmy mnożenia i dzielenia, które według zasady kolejności wykonywania działań, powinno zwrócić naszą uwagę po nawiasach. Dzielenie jest oczywiste, a mnożenie - choć nie widać znaku, to jednak występuje ono przed nawiasem.
Mamy więc w tej chwili takie działanie: 6:2x3=?
Zgodnie z zasadą, że działania wykonujemy w kolejności od lewej do prawej, oznacza to, że najpierw dzielimy 6:2, co daje nam 3, a następnie 3 mnożymy przez 3, co daje nam 9. I to jest prawidłowe rozwiązanie tego zadania.
Czytaj również: Wzory matematyczne dla ósmoklasistów i nie tylko
Egzamin ósmoklasisty 2023 matematyka - zakres materiału na czas pandemii
Jaki był wynik działania 100 lat temu?
Warto dodać, że zasady matematyczne zmieniają się. Matematycy z początku XX wieku, którzy rozwiązywali by to zadanie, otrzymaliby inny wynik. Dla nich mnożenie miało bowiem pierwszeństwo przed dzieleniem. Dlatego po obliczeniu działania z nawiasu otrzymaliby znane nam już działanie 6:2x3=? Zamienili by je na ułamek, na którym na górze, czyli w liczniku byłaby liczba 6, a na dole, w mianowniku działanie 2x3, czyli 6. 6 dzielone na 6 to1 - 6:6=1.