Dla niektórych rodziców, punktem honoru jest, by ich dziecko jak najszybciej nauczyło się czytać. Puszczają im programy dla dzieci z edukacyjnymi treściami, pokazują karty edukacyjne i nawet w samochodzie słuchają nagrań, które mają stymulować umiejętności malucha. Czy takie działania mają sens?
Spis treści
- Badania nad wczesną nauką literek
- Jaka jest prawda o skuteczności programów dla dzieci?
- Jak więc stymulować dzieci?
Badania nad wczesną nauką literek
Specjalistyczne DVD, programy edukacyjne, karty z literami i rysunkami - takich materiałów edukacyjnych, mających na celu stymulować zdolności językowe najmłodszych dzieci jest całe mnóstwo. Czy są skuteczne? Naukowcy twierdzą, że nie do końca mają sens...
Naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego, z wydziału Kultury, Edukacji i Rozwoju Ludzkości zajęli się tym tematem. Ich praca, opublikowana w Dzienniku Edukacji Psychologicznej opierała się na 117 przebadanych dzieciach. Wszystkie dzieci były maluszkami od 9. do 18. miesięcy.
Sprawdź: Jak nauczyć niemowlę angielskiego? Czy to ma sens?
Pierwsza grupa była stymulowana wszelkimi możliwymi formami materiałów edukacyjnych do nauki czytania, przez okres 7. miesięcy. Druga grupa nie otrzymywała takich materiałów. Test przeprowadzony po kilku miesiącach - identyczny dla obydwu grup miał zbadać efekty i umiejętności dzieci w zakresie rozpoznawania liter, ich wymowy i pisowni.
Jaka jest prawda o skuteczności programów dla dzieci?
Wyniki eksperymentu nie pokazały różnicy między obydwiema grupami. Choć pokazywanie materiałów edukacyjnych dzieciom nie przyniosło efektów edukacyjnych, miało wpływ... na rodziców.
"Rodzice mają duże zaufanie do wpływu tych produktów na ich dzieci, jednakże nasze badania pokazują, że ten sentyment jest nieuzasadniony." - mówi profesor Susan Neuman, prowadząca badania.
Przeczytaj: Nauka alfabetu i literek: kiedy i jak nauczyć dziecko?
Jak więc stymulować dzieci?
Choć materiały edukacyjne okazują się nie dawać wymiernych rezultatów, to jest szansa dla rodziców nastawionych na edukację maluchów. Badania z Uniwersytetu Północnej Dakoty pokazały, że im szybciej niemowlęta siadają, tym szybciej mogą nauczyć się czytać, bo czerpią więcej korzyści z edukacyjnych filmów i zabawek.