Rozwój mowy u dzieci, pomimo iż często opisywany i mający swoje ścisłe wytyczne, przebiega bardzo różnie. Badacze są zgodni, że dwuletnie dziecko powinno posługiwać się mową, znać ok. 300 słów a komunikacja z otoczeniem, to jest to, co sprawia mu największą frajdę. Dwulatek buduje proste zdania, niekiedy jego mowa jest naprawdę dojrzała.
Ale tak jest w przypadku tylko części dzieci w tym wieku. Często dziecko, które ma prawie 3 lata, posługuje się kilkoma słowami. Na forach dla rodziców można przeczytać, jak różne dostają oni porady od logopedów. Jedni biją na alarm, inni każą jeszcze cierpliwie czekać. Opiekunowie wymieniają się doświadczeniami i zastanawiają się, który ze specjalistów miał racje i dlaczego tak różne są ich reakcje.
Spis treści
- Kiedy trzeba się udać z dzieckiem do logopedy?
- Jak nauczyć dziecko mówić? Zabawy słuchowe, które pomagają przy nauce mówienia
- Złe oddychanie opóźnia rozwój mowy
- Sprawność buzi i języka to element rozwoju mowy
Kiedy trzeba się udać z dzieckiem do logopedy?
Wybierając logopedę, do którego udajemy się na konsultację, warto sprawdzić, czy ma on specjalizację z wczesnej interwencji. Taki specjalista na pewno udzieli odpowiednich wskazówek.
Logopeda, patrzy na dwulatka, który nie mówi całościowo. Ocenia, czy nie ma tylko mowy werbalnej, czy kompensuje braki w mówieniu poprzez komunikowanie się mimiką, gestami. Jeśli tak jest, to, w większości przypadków, nie ma powodu do obaw.
Warto jednak stosować wskazówki logopedy w domu, by pomóc dziecku rozwinąć mowę werbalną, gdyż niebawem ma ono wejść w grupę przedszkolną. Jak stymulować rozwój mowy u dziecka, które wszystko rozumie, komunikuje się mimiką i gestami, ale nie mówi lub mało mówi?
Jak nauczyć dziecko mówić? Zabawy słuchowe, które pomagają przy nauce mówienia
W przypadku opóźnienia mowy zalecane jest badanie słuchu. Nawet wówczas, gdy w okresie noworodkowym, dziecko otrzymało prawidłowy wynik. Często przebyte później infekcje ucha i nosa mogły się przyczynić do ubytku słuchu. To ma kluczowe znaczenie w nabywaniu i przyswajaniu języka. Często lekarze znajdują powód, dla którego dwulatek nie mówi, a zastosowanie leczenia pozwoli przyspieszyć rozwój mowy werbalnej.
Słuch można także stymulować podczas wspólnych aktywności. Baw się z dzieckiem ukrywając grającą zabawkę i poleć mu, aby ją znalazło. W ten sposób maluszek będzie nabywał umiejętność lokalizowania dźwięku, co uwrażliwi jego słuch. Wsłuchujcie się w odgłosy za oknem i nazywajcie je (mów: "Posłuchaj, piesek szczeka! Słyszysz? Jedzie wóz strażacki!").
Śpiewajcie piosenki. Dobrze jest uczyć krótkich piosenek, najlepiej takich, w których można pokazywać to, o czym śpiewamy - "Kaczuszki", "Boogie woogie", "Jagódki"). Mów krótkie wierszyki, bawcie się w zabawy paluszkowe ("Sroczka kaszkę ważyła", "Rodzina paluszków") - dzieci to uwielbiają.
Złe oddychanie opóźnia rozwój mowy
Bacznie obserwuj sposób, w jaki oddycha dziecko, które nie mówi. Jeśli przez większość czasu ma ono uchylone usta, zarówno w trakcie zabawy, jak i snu to jest to nieprawidłowy tor oddechowy, który, jeśli trwa dłużej, przyczyni się do częstych infekcji, osłabienia napięcia mięśniowego w obrębie twarzy i będzie utrudniał rozwój prawidłowej mowy.
Ucz dziecko dmuchać - dmuchajcie na piórka, listki, bańki. Wzmacniaj mięsień okrężny ust - zamiast picia z butelki ze smoczkiem lub niekapka podaj zwykły kubek lub słomkę.
Sprawność buzi i języka to element rozwoju mowy
Często zbyt niska sprawność buzi i języka opóźnia rozkwit mowy werbalnej. Nie należy się spodziewać, że dwulatek zasiądzie z nami przed lustrem i będzie dzielnie wykonywał gimnastykę aparatu artykulacyjnego. Dziecko ćwiczy podczas odpowiednio dobranego pokarmu. Podawaj dwulatkowi, który nie mówi np. marchewkę jako przekąskę.