Zegary ze wskazówkami są ciągle obecne w naszej rzeczywistości. Dlatego odczytywanie godzin z tarczy pokrytej cyframi to umiejętność, którą dzieci powinny osiągnąć bez względu na postęp technologii i obecność telefonów komórkowych czy komputerów.
Jak nauczyć dziecko zegara? I kiedy zacząć oswajać je z zegarem? Oto kilka prostych sposobów.
Spis treści
- Naucz dziecko pojęcia czasu
- Od czego zacząć naukę zegara?
- Jak nauczyć dziecko odczytywania godzin na zegarze?
- Jak pomóc dziecku w odczytywaniu godzin?
Naucz dziecko pojęcia czasu
Aby dziecko nauczyło się odczytywania zegara, musi rozumieć pojęcie czasu i jego upływu. To zdolność, której uczą się dzieci w wieku przedszkolnym. 3-4-latki zazwyczaj operują już pojęciami typu rano, wieczorem, dziś, jutro itd. Taka świadomość istnienia czasu jest podstawą do rozpoczęcia nauki zegara w późniejszym wieku.
Ale jak ją osiągnąć? Nie musisz robić nic szczególnego, takie rzeczy dzieją się same, w czasie rozmowy z dzieckiem, opowiadaniem mu o tym, co się dzieje, jakie macie plany. Rodzice w naturalny sposób wprowadzają w życie dziecka pojęcia takie, jak rano, późno, latem itd. Warto to robić, nawet jeśli dziecko nie rozumie jeszcze, że czas płynie, a pory roku się zmieniają.
Dzięki temu, w wieku 4-5 lat dziecko będzie już umiało nie tylko odróżniać pory dnia i kojarzyć je z konkretnymi czynnościami, które wtedy się wykonuje, ale i prawidłowo ich używać, umiejscawiać je w czasie, np. wczoraj byłem u babci, w poniedziałek idę do przedszkola, a latem pojadę na wakacje.
Czytaj również: Nauka alfabetu i literek: kiedy i jak nauczyć dziecko?
Jak przygotować niemowlę i przedszkolaka do zmiany czasu?
Od czego zacząć naukę zegara?
Na początku edukacji w szkole podstawowej dziecko powinno zacząć uczyć się odczytywania godzin na zegarze. To wiek, w którym zaczyna rozumieć upływ czasu i pojęcia przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Jest to również wiek, w którym dzieci nauczyły się już liczyć i mają umiejętności matematyczne niezbędne do odczytania zegara tradycyjnego.
Aby to nastąpiło, zacznij od zabaw, które utrwalą w dziecku pojęcie czasu.
- Zrób z dzieckiem rysunki, przedstawiające wasze codzienne czynności: budzenie się, jedzenie posiłków, zabawa w przedszkolu, itd., a następnie poleć, aby maluch ułożył je w odpowiedniej kolejności. Sprawdzisz, czy dziecko wie, co dzieje się najpierw, potem i później.
- Stwórzcie zegar z papierowego talerza, wskazówek wyciętych z kartonu i z pineski. Na tarczy umieśćcie cyfry, kreseczki oznaczające minuty itd.
- Każdego dnia staraj się z dzieckiem korzystać z zegara, np. ustal z dzieckiem, o której godzinie wychodzicie do przedszkola i poproś, aby dziecko pilnowało czasu (wytłumacz, jak mają ułożyć się wskazówki w momencie, gdy musicie wyjść z domu).
Jak nauczyć dziecko odczytywania godzin na zegarze?
Aby dziecko odczytało godzinę na zegarze, musi posiadać konkretną wiedzę: nie tylko wspomniane już odróżnianie pór i świadomość upływającego czasu, ale i znajomość cyfr i umiejętność liczenia. Niezbędne jest też zrozumienie, że godzin nie obowiązuje system dziesiętny, czyli że w godzinie jest 60 minut, a w minucie - 60 sekund.
Naucz dziecko odczytywania zegara zaczynając od wskazówki pokazującej godziny. Niech najpierw zidentyfikuje godzinę za pomocą małej wskazówki. Wytłumacz, ze w[pełne godziny są wtedy, gdy duża wskazówka jest na 12. Dopiero po opanowaniu tej umiejętności wprowadź naukę wskazówki pokazującej minuty.
Na początek wprowadź pojęcie pół godziny: dziecko powinno nauczyć się rozpoznawać godziny takie jak 3:30, 16:30 itd. Potem wprowadź pojęcie minut operując liczbami 5, 10, 15..., 45 itd. Wyjaśnij, że ponieważ w godzinie jest 60 minut, dlatego przedziały między godzinami oznaczają 5, a nie 1. To najtrudniejszy etap nauki zegara, który dziecko musi opanować.
Jak pomóc dziecku w odczytywaniu godzin?
- Ćwicz liczenie piątkami - daj dziecku monety albo cukierki i poproś, aby ułożyło je po pięć. Następnie liczcie je: 5, 10, 15 itd. aż do 60 piątkami. Przyzwyczaj dziecko do liczenia czasu pięciominutowymi odcinkami przy użyciu minutnika kuchennego - np. zabawa klockami - 2 odcinki pięciominutowe, rysowanie - 3 odcinki pięciominutowe itd.
- Naucz dziecko, że wskazówka godzinowa nie zawsze wskazuje bezpośrednio na cyfrę - czasem jest tuż za nią lub tuż przed nią. Narysuj tarcze zegara i podziel ją tak, jak dzielisz pizze na kawałki: każdy kawałek pizzy dotyczy jednej godziny - gdy godzina się dopiero zaczyna, wskazówka pokazuje lewy brzeg pizzy, wraz z upływem minut kieruje się w stronę prawego krańca jej - ale to nadal ten sam kawałek pizzy, czyli ta sama godzina, tylko inne minuty.